تجویز و مصرف مکمل‌ها در کشور غیر منطقی است/ وجود بیش از هزار مکمل مجوز دار در کشور

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از دلایل مصرف غیر منطقی مکمل ها در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی ، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو در چهارمین همایش مکمل های غذایی ورژیمی که امروز در هتل المپیک برگزار شد، با بیان اینکه این سازمان به دنبال تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها است، گفت: مصرف مکمل ها گاهی به دلیل نبود آگاهی مغفول مانده و گاهی نیز به دلیل تبلیغات رسانه‌های  خارج از کشور بیش از اندازه است.  

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع مکمل‌های ورزشی عنوان کرد: متاسفانه شاهد مشکلات عمده ای از جانب مکمل ها در ورزشکاران قهرمان هستیم.

جمشیدی با تاکید بر اهمیت مکمل ها برای کودکان به عنوان سرمایه‌های کشور افزود:  هزار و 960 مکمل تغذیه ای مجوزدار داریم که از این تعداد هزار و 201 مورد تولید داخلی و 759 مورد وارداتی از 18 کشور است.

وی ضمن تاکید بر روند افزایشی مصرف مکمل ها در کشور بیان کرد: در اوایل سال آمارنامه مکمل های مصرفی توسط سندیکای تولیدکنندگان تهیه شد که در حال تکمیل است. 

ورود مکمل های قاچاق دغدغه وزارت بهداشت
در ادامه سید محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر توجه به تکامل دوران کودکی در نظام سلامت گفت: این مسئله متاثر از سلامت مادر و کودک بوده که متاسفانه توجه کافی در این خصوص صورت نگرفته است.    

وی افزود: 60 درصد رشد مغز نوزاد تا یک سالگی، 70 درصد تا 2 سالگی ، 80 درصد تا سه سالگی و 100 درصد تا پایان 8 سالگی طول می کشد.  

ایازی خاطر نشان کرد: طبق آمارها میزان سرمایه گذاری در دوران کودکی نسبت به نوجوانی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته بر مصرف لبنیات تاکید می کنند، عنوان کرد: ارائه شیر رایگان برای 55 روز با هزینه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان ازجمله اقدمات صورت گرفته در مدارس است که این مقدار را به 70 روز با هزینه ای بالغ بر 700 میلیارد تومان می رسانیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود، افزود: باید به فکر مکمل های دوران سالمندی باشیم. 

وی در خصوص مسائل پیش رو گفت: مسئله مکمل های ورزشی، استاندارد سازی مکمل‌ها ، جلوگیری از قاچاق، تجویز و مصرف غیر منطقی آنها از دغدغه‌های وزارت بهداشت است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.