کتابی به قلم سعید عقیقی در خانه سینما رونمایی شد

امروز خانه سینما میزبان هنرمندانی برای رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» به قلم سعید عقیقی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» به قلم سعید عقیقی در خانه سینما با حضور برخی از سینماگران و هنرمندان و مخاطبان عام برگزار شد. 

در ابتدا سید رضا میرکریمی مدیر خانه سینما گفت: این افتخار را داشتم که با وجود تنبلی کتاب سعید عقیقی را خواندم. متن این کتاب درباره واقع گرایی در سینمای ماست که تفاسیر و نگاه های متفاوتی به آن می‌شود. 

وی افزود: جا دارد این بحث را در قالب کتابی جدا بگنجانیم اما به عقیقی تبریک می گویم که مدخلی را برای ورود به این وادی فراهم کرده است؛ چون فیلم‌های بنی اعتماد تنوع و گوناگونی فراوانی دارد و مهمتر از هر چیز به واقعیت‌گرایی نزدیک است در کل سینمای بنی اعتماد را دوست دارم. 

در ادامه عقیقی عنوان کرد: من کاری را حدود شش سال پیش شروع کردم و در این مسیردنبال راهی می گشتم برای نشان دادن واقع گرایی در سینما موضوعی که همیشه مسئله تماشاچی و فیلم ساز بوده است. در این باره سه رویکرد را انتخاب کردم که یک نمونه آن را در قالب کتاب می بینیم و به این دلیل سینمای بنی اعتماد را برای این کار برگزیدم که هم وجه رویکرد مستند دارد و از طرفی شاهد ریشه واقع گرایی اسنادی در آن هستیم. 

وی افزود: به شخصه بخش اول کتاب که مستند است را به دیگر بخش های آن ترجیح می دهم و به نظرم بنی اعتماد همچنان علی رغم اینکه تلاش به ساختن فیلم های سینمایی دارد، مستندساز است. 

همایون امامی تصریح کرد: خوشحالم خانم بنی اعتماد هیچ گاه در فیلم سازی از خطر کردن نترسید و همیشه در فیلم های مستند و داستانی خود واقع گرایی را نشان داد و این روش ها تا امروز ادامه دارد. از طرفی نگاه آسیب شناسانه ای را به خوبی در قالب آثارش می گنجاند. خانم بنی اعتماد وجدان بیدار و آگاه خودش است و همواره برای من قابل احترام خواهد بود.
 
در ادامه صادق زیباکلام در خصوص جامعه شناسی فیلم ها و آثار بنی اعتماد گفت: در حقیقت جای من اینجا و خیلی جاها نیست. من اینجا نیامدم که در مورد سینمای رخشان بنی اعتماد صحبت کنم اگر چه موضوع کتابی که باید نقد کنم سینمای ایشان بود. 

وی افزود: من سینمای ایران را خیلی کلی به سه گروه تقسیم می‌کنم؛ دسته اول فیلم های سفارشی، گروه دوم فیلم های گیشه و گروه سوم که خودم اسم آنها را انتخاب کرده ام «سینمای هنر برای هنر» است. 

زیباکلام عنوان کرد: سعید عقیقی خواسته به واقعیت بپردازد اما باید بدانیم که این واقعیت از کجا سرچشمه می گیرد و نگاه طیف های مختلف به این قضیه چیست. عقیقی فقط نگاه خودش را در این کتاب با الهام از فیلم های بنی اعتماد گنجانده است. 

در ادامه زیبا کلام به تحلیل بقیه فصل های این کتاب پرداخت و در پایان صحبت های خود گفت: اگر کتاب عقیقی هر مشکلی داشته باشد مصاحبه ای در آخر آن وجود دارد که به خاطر آن به مخاطبان توصیه می کنم این کتاب را بخرند. 

در خلال برنامه کامران ملکی با اجازه از سیدرضا میرکریمی راجع به یکی از برنامه های مهم آینده خانه سینما این گونه گفت: به زودی خانه سینما سمیناری را تحت عنوان سیاه نمایی برگزار می کند که کارشناسان در آن به تحلیل و بررسی این قضیه می پردازند و از زیبا کلام خواست که  در این جلسات شرکت کند. 

رخشان بنی اعتماد در این مراسم عنوان کرد: با احترام به آقای زیباکلام بحث هنر برای هنر ایشان را رد می کنم و می گویم که هنر برای چیزهای دیگری به اضافه هنر است و در کل سینما می‌تواند ابزار مهمی برای آگاهی بخشی و تعالی جامعه باشد. 

وی اضافه کرد: نگارش این کتاب یک شخم زدن، زیر و رو کردن، برگشت به کار و به نگاه تحلیلی رسیدن بود. 

بنی اعتماد در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص این که چرا کمتر مصاحبه می کند خاطر نشان کرد: سعی می کنم از گفت و گو و مصاحبه کردن دوری کنم؛ چون اولا اصالت مصاحبه در بیشترمواقع حس نمی شود و دوم دوست دارم مابقی عمرم را به فیلم سازی بپردازم. 

در این مراسم هنرمندانی چون محمد متوسلانی، مصطفی رزاق کریمی، مهرداد اسکویی، سیامک شایقی، محمد نیکبخت، امیر اثباتی، خسرو دهقان، مجید قاری زاده، مهتاب کرامتی، نرگس آبیار، باران کوثری، سیروس الوند، فرشته طائرپور و... حضور داشتند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار