چرا آبنمای قاتل، "فاطمه" ۵ ساله را بلعید؟

انتشار خبر جان باختن دختر بچه پنج ساله در آبنمای بوستان رضوانیه جنوب تهران مانند پتکی سنگین بر افکار عمومی بود. این واقعه دلخراش،انگشت اتهام را به سمت مدیرانی برد که به ایمنی شهروندان چندان اهمیت نمی دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ، اگر پیمانکار و مدیران اجرایی منطقه ۱۵ شهرداری، اشکالات فنی آبنمای بوستان را جدی گرفته و بلافاصله برای رفع آن اقدام می کردند، حالا فاطمه ۵ ساله نفس می کشید و در کنار خانواده اش بود، اما دست تقدیر و اهمال مسئولان، سرنوشت او را تغییر داد تا بار دیگر چالش های تهدیدکننده سلامت مردم در محیط های شهری به بحث روز محافل عمومی بدل شود.

 چند روز قبل، این دختر بچه در حفره تاسیسات آبنمای بوستان كوهسار منطقه ۱۵ تهران سقوط کرد و جسد تکه تکه شده اش در گوشه ای از پارک پیدا شد.
 
همه نظام های شهری علاوه بر وظایف فنی و خدماتی باید پاسخگوی نیازهای اجتماعی شهروندان باشند و با بکارگیری روش ها و راهکارهای عملی آن را نهادینه کنند.

چرا آبنمای قاتل،

 ارتقای ایمنی شهر با هدف تامین سلامت جسمی، روانی و عاطفی شهروندان از موارد مرتبط با این موضوع است؛ هم اکنون بخش قابل توجهی از مخاطرات و حوادث به سبب وجود اشکالات نهفته در محیط شهری به مردم تحمیل می شود.
 
برای پیشگیری و کاهش این آسیب ها، تهران از سال۱۳۸۶به عضویت جامعه شهرهای ایمن در آمد و منشور، اساسنامه و راهبردهای این انجمن بین المللی را پذیرفت. ۴بند از اهداف دهگانه برنامه جامعه ایمن کلانشهرها صراحتا به موضوع ایمنی و سلامت کودکان در خانه، مدرسه، اماکن عمومی و خصوصی اختصاص یافته است، ولی به نظر می رسد پس از گذشت ۹ سال این مساله همچنان مغفول مانده و جدی گرفته نمی شود. گواه این موضوع حادثه اخیر است، آن هم در منطقه ای که مهر۱۳۹۰به عضویت جوامع ایمن درآمد.
 
استانداردهای ایمنی؛ تعطیل

 
پیشتر احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهرتهران از سرعت کُند ارتقای ایمنی در پایتخت انتقاد کرده و از شهرداری خواسته بود فکری به حال اشکالات پیش روی مردم کند.

 به نظر این عضو شورای شهر، امروز مردم در خدمت شهر هستند و ناخواسته در معرض خطرات و بحران های فراوانی اعم از طبیعی و غیرطبیعی قرار گرفته اند.
 
ابوالفضل قناعتی، عضو دیگر شورای شهر نیز در واکنش به حادثه جان باختن کودک ۵ ساله از بی تدبیری شهرداران مناطق تهران انتقاد کرد.

 او  می گوید: «تامین ایمنی و سلامت شهروندان در محیط شهری مهم و حائز اهمیت است و برای تحقق آن دستورالعمل ها و استانداردی مشخصی وجود دارد که در صورت پایبندی و اجرای مناسب از مخاطرات و تلفات جانی پیشگیری می کند. متاسفانه شاهد بودیم که در چند روز گذشته بی توجهی به این موارد بار دیگر در پایتخت کشور حادثه آفرید و خانواده ای را عزادار کرد.»
 
این مقام مسئول در عین حال تاکید کرد: تهران گره هایی در حوزه ایمنی و سلامت شهری دارد که با تدبیر، برنامه ریزی و مدیریت باز می شوند.
 
شهرداری از مردم عذرخواهی کند  

 
ایمنی و سلامت محیط شهری از شاخص های مهم ارتقای کیفیت زندگی است و هرگونه نقض یا مخاطره ای می تواند این شرایط را به سمت افول و بی اعتمادی سوق دهد.

چرا آبنمای قاتل،
 
محمدرضا یادگاری، جامعه شناس در ارتباط با حادثه اخیر می گوید: «همه شهروندان سرمایه هویتی و اجتماعی شهر تلقی شده و مدیران شهری وظیفه دارند در قبال آنها رفتاری مسئولیت پذیرانه، کارآمد و سازگار با تعهدات قانونی داشته باشند. به نظر می رسد تهران، به عنوان مهمترین کلانشهر کشور با وجود ظاهر زیبا و امکانات فراوان، همچنان با این معیارها فاصله دارد. این روزها جذابیت ساختمان سازی و فعالیت های تجاری در مناطق مرفه نشین تهران به حدی بالاست که مدیران شهر ناخواسته از وظایف اصلی خود یعنی تامین آرامش، ایمنی و سلامت جامعه فاصله گرفته اند.»
 
او در عین حال با انتقاد از برخورد منفعلانه مسئولان شهرداری نسبت به جان باختن کودک پنج ساله حین بازی در یکی از بوستان های پایتخت اظهار داشت: «شایسته بود مدیران شهری پس از وقوع حادثه از خانواده این کودک معصوم و مردم تهران به دلیل بی تدبیری و سهل انگاری در نظارت عذرخواهی می کردند.»
 
از نگاه کارشناسان شهری، سقوط دختر بچه خردسال به درون تاسیسات آبنما، بیانگر این نکته است که ایمنی در خردترین رکن جامعه یعنی محله با علامت سوال های فراوانی مواجه است. البته این مسئله خاص پایتخت نبوده و در بسیاری از نقاط کشور به ویژه کلانشهرها نیز مشاهده می شود؛ باید پذیرفت مدیریت شهری در ایران از آشفتگی های بسیاری رنج می برد و از سوی دیگر توجه به حقوق شهروندی و پاسخگویی صادقانه به شهروندان از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.
 
راهکارهای ارتقای ایمنی در بوستان ها
 
۱. تهیه شناسنامه جامع مخاطرات
 
۲. بررسی، تدوین و بکارگیری تمهیدات ایمنی برای پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب رسان
 
۳. استانداردسازی کلیه فضاها و تجهیزات عمومی و بازی براساس دستورالعمل های بین المللی
 
۴. نصب تابلوهای هشداردهنده در اماکن یا محل های پرخطر
 
۵. استقرار تیم امداد همراه با نفرات آموزش دیده و تجهیزات کافی در بوستان ها و تفرجگاه های مهم یا محل های احتمالی وقوع حادثه
 
۶. استقرار مراقب، مربی یا سامانه های نظارتی در اماکن بازی کودکان
 
۷. نصب سامانه تماس اضطراری
 
۸. اختصاص گذرگاه ویژه برای تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران
 
۹. مناسب سازی مسیرهای دسترسی «اصلی و پیرامونی» برای کودکان، معلولان و افراد کم توان
 
۱۰. بکارگیری پیمانکاران مجرب و متخصص برای نگهداشت بوستان ها و تفرجگاه ها
 
منبع: سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
جان مردم اینقدر بی ارزش شده؟!
آخرین اخبار