اصفهان؛

مشارکت 26 درصدی اصفهانیها در مدرسه سازی

استان اصفهان با بیش از 800 خیر در امرمدرسه ساز ی همچنان در کشور پیشتاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،تعلیم و تربیت همواره به عنوان یکی از مهمترین نیاز های انسان در طول ادوار تاریخ همواره مورد توجه بشر بوده است. بدون شک دست یابی به جامعه ای ایده آل که افراد آن صاحب حرمت و شخصیت اجتماعی باشند، نیازمند تقویت، رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش است. مدرسه خانه دوم انسان ها و مهم ترین پایگاهی است که دانش آموزان از ابتدای ورود به آن با مفاهیم گوناگون علمی و اخلاقی آشنا می شوند و سرنوشت نسل آینده و بخش عظیمی از شخصیت انسان ها در آن شکل می گیرد.
مشارکت 26 درصدی اصفهانیها در مدرسه سازی
از این رو حفظ و توسعه مدارس به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی که مهد  پروش و تعالی روح و جان بشر است اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرگونه ضعف و کمبود در این سیستم می تواند تاثیر مستقیمی بر جامعه ای بگذارد که فردا بدست دانش آموزان امروز ساخته می شود.
توجه به این موضوع و اهمیت آن از چشم انسان های متعهد و دلسوز جامعه پنهان نمانده و سبب مشارکت عظیم خیرین و حضور گسترده آنان در عرصه رفع مشکلات آموزش و پرورش  شده است که هر سال با همکاری در ساخت و نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی، نقش مهمی در رشد و تعالی فرزندان این سرزمین و تحقق ایجاد یک جامعه پویا و توانمند ایفا می کنند.
استان اصفهان که همواره در عرصه های گوناگون فرهنگی، هنری و اجتماعی گوی سبقت را از رقیبان خود ربوده، در امر مدرسه سازی هم پیشتاز بوده است ، بطوریکه 26 درصد مدارس بعد از انقلاب در استان اصفهان به دست خیرین مدرسه ساز احداث شده است و این رقم در دیگر استان های کشور 20 درصد می باشد.
مشارکت 26 درصدی اصفهانیها در مدرسه سازی
اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال 1378 با هدف تحقق بخشی به اهداف والای خیرین در امر مدرسه سازی و گسترش فضاهای آموزشی ایجاد شد و اکنون با گذشت 18 سال از احداث این مرکز به روشنی می توان شاهد رشد و توسعه فضای آموزشی به دست پرخیر آنان بود.
اصفهان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین استان های کشور است، تنها در سال تحصیلی 95-94 تعداد 700 هزار و 544 دانش آموز در این استان به علم آموزی می پردازند و همواره نیاز جدی به ایجاد مدارس و فضاهای آموزشی در آن وجود دارد. گفتنی است که در سال گذشته59 پروژه بدست خیرین مدرسه ساز و یا با مشارکت آنان در استان احداث شده است.
در گفتگویی که با مسئولان این اداره انجام شد اطلاعات مهم و جالب توجهی در این زمینه بدست آمد.
زهره میردامادیان رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان با تاکید بر نقش موثر خیرین در امر ساخت و نوسازی مدارس، تحولات کمی پروژه های مردمی و مشارکتی که از سال 78 تا 94 به آموزش و پرورش تحویل داده شده را 858 مدرسه و 5196 کلاس درس با زیر بنای مجموع 522 هزار و 677 متر مربع اعلام کرد.
با وجود این حجم مشارکت، هنوز نیاز جدی استان به ساخت و نوسازی فضای آموزشی مطرح است بطوریکه بر اساس اطلاعات موجود در آموزش و پرورش حدود 10 هزار و 377 کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و 40 هزار کلاس تخریبی در استان شناسایی شده است.
 علاوه بر این حدود 6.5 درصد کلاس های در اصفهان دونوبته اداره می شوند که برای یک نوبته شدن آنها تعداد 1769 کلاس درس جدید نیاز است و با اجرای طرح تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش و اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی بسیاری از مدارس ابتدایی با کمبود کلاس مواجه شده اند.
مشارکت 26 درصدی اصفهانیها در مدرسه سازی
محسن ملکیان معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان این مطالب و با اشاره به وجود 700 کلاس اجاره ای در استان که حکم تخلیه بعضی از آنها صادر شده است، تعداد کل کلاس های درس مورد نیاز استان را در حال حاضر حدود 17 هزار باب کلاس عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمدای از زندگی هر انسانی در مدرسه می گذرد و ارتقای امکانات آموزشی و استاندارد بودن فضای کلاس درس سبب پیشرفت و سرعت در یادگیری می شود افزود: نیاز به مدرسه جدید در برخی شهرستان ها مانند خور و بیابانک و فریدن محسوس تر است ولی این بدان معنی نیست که در شهر اصفهان هم این نیاز بطور کامل برطرف شده است ، برای مثال خیابان شمس آبادی با محدودیت جدی مکان برای مدرسه سازی مواجه است.
بدیهی است که علاوه بر مدارس استاندارد، وجود پایگاه های فوق برنامه مانند کانون های فرهنگی تربیتی، اردوگاه های دانش آموزی و فضاهای مناسب ورزشی-تفریحی تاثیر مثبتی در تعالی روح و جسم دانش آموز دارد و اوقات فراغت دانش آموزان را به بهترین شکل ممکن مدیریت می کند.
در عصر حاضر به علت عادات غلط در سبک زندگی، تحرک ناکافی، گسترش فضای آپارتمان نشینی و کمبود سرانه فضاهای ورزشی، درصد ناهنجاری های جسمی و اضافه وزن در دانش آموزان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. استان اصفهان 140 فضای سرپوشیده ورزشی و 78 فضای روباز وجود دارد که بر این اساس و با توجه به جمعیت دانش آموزان، سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانش آموز 43 سانتی متر مربع است!
یکی دیگر از موضوعاتی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و بسیار حادثه ساز بوده است، استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس می باشد. در حالیکه تا پایان اسفندماه سال 93 سیستم گرمایشی 42 درصد مدارس استان استاندارد سازی شده است، 58 درصد مدارس نیازمند بازبینی و نوسازی سیستم گرمایشی هستند.
اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همواره دوشادوش خیرین محترم سعی در کاهش و برطرف سازی کمبودها دارد و به حق تاکنون عملکرد موفقی در این زمینه داشته است. این سازمان در 17 شهرستان دیگر استان هم نمایندگی فعال دارد که تنها با داشتن 9 الی 10 خیر فعال تشکیل می شوند. البته تعدادی از خیرین علی رقم اینکه در شهرستان مورد نظر سکونت ندارد، نقش مهمی در فعالیت های مجمع ایفا می کنند.
به گفته مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان، بیش از 800 خیر در امر مدرسه سازی استان فعالیت دارند که 200 نفر آنان را بانوان تشکیل می دهند و سال گذشته در تحویل پروژه های جدید به آموزش و پرورش مشارکت 80 درصدی داشته اند که در نوع خود بی سابقه بوده  است.
فریدالدین عبدیزدان مدرسه سازی را مصداق بارز صدقات جاریه دانست و افزود: محدودیت مالی نمی تواند مانع حضور شهروندان در این عرصه شود و تمام افراد با هر موقعیت مادی می توانند حتی با مبالغ اندک در این امر خیر سهیم باشند. در همین ارتباط حسابی در مجمع خیرین وجود دارد که تنها مبالغی در حدود 100 الی 500 هزار تومان به آن واریز می شود و تنها از محل جمع آوری این مبالغ تاکنون17 پروژه بزرگ در حوزه مدرسه سازی به انجام رسیده است.
وی با اشاره به نیاز جدی ساخت مدرسه در شهرک های حاشیه ای و مناطق مسکن مهر اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت در این مناطق هنوز تدابیر آموزشی کافی برای آنها اندیشیده نشده و نیاز است با همکاری جدی دولت و مردم محدودیت های آموزشی دانش آموزان این نواحی کمرنگ شود.
گفتنی است که اداره کل نوسازی مدارس هر سال در تاریخ 7 خردادماه جشنواره خیرین مدرسه ساز را در اصفهان و دیگر شهرستان های صاحب نمایندگی برگزار می کند که ضمن تشکر و قدر دانی از خیرین محترم، سعی در فرهنگ سازی این امر درجامعه، اگاه سازی شهروندان و جذب خیرین بیشتر را دارد و با شناسایی نیازها و چالش های پیش رو در فضاهای آموزشی و پرورشی، محیطی مناسب برای رشد و بالندگی فرزندان این سرزمین فراهم می کند.



انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.