مبتلايان به عفونت ادراري از مصرف غذاهاي ادويه دار پرهيز کنند

يک ارولوژيست گفت: مبتلايان به عفونت ادراري از مصرف غذاهاي ادويه دار پرهيز کنند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر معين، متخصص اورولوژي گفت: عفونت ادراري يکي از شايع ترين عفونت ها در انسان است. اين عفونت در تمام سنين و در زن و مرد ديده مي شود و به طور کلي در خانم ها نسبت به آقايان شايع تر است.
وي گفت: عفونت ادراري بجز در يک سال اول زندگي، در پسرها بيشتر است و در بقيه سنين، در خانم ها شايع تر از آقايان است.
دکتر معين افزود: منشا عفونت ادراري از ميکروب ها و ارگانيسم هايي است که در داخل روده وجود دارد که به طرق مختلفي به سيستم ادراري شامل مثانه، کليه و حالب راه پيدا مي کند و در خانم ها به دليل نزديک بودن قسمت خروجي ادرار به ناحيه مقعد باعث مي شود احتمال ابتلا به آن بيشتر باشد.
اين متخصص اورولوژي با بيان اينكه علائم اين بيماري با توجه به سن فرد و به شدت بيماري و بيماري هاي زمينه اي همراه آن متفاوت است، گفت: بطور کلي يک سري علائم موضعي مربوط به دستگاه ادراري مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار و درد در ناحيه مثانه يا کليه وجود دارد و گاه ممکن است همراه با خونريزي ادراري باشد.
وي ادامه داد: علائم کلي اين بيماري مانند درد، تب و تهوع و استفراغ نشان دهنده وارد شدن عفونت در دستگاه گوارش خون است که بيشتر در مورد عفونت هاي کليه در مردان و زنان و عفونت پروستات در مردان است.
دکتر معين اظهار داشت: باتوجه به شيوع بيماري، موارد بد خيم آن کم ديده مي شود ولي در بعضي از افراد و در شرايط خاص مي تواند حالت بدخيم پيدا کند به عنوان مثال وارد شدن عفونت در خون مي تواند علائم عفونت سيستميک و شوک عفوني ايجاد کند و اين مشکل در افرادي که بيماري ديابت و يا ضايعه نخاعي دارند و يا به دلايل مادرزادي، انسدادي در سيستم ادراريشان وجود دارد مستعدترند که بيماري علائم شديدتر و وسيع تري پيدا کند.
وي افزود: در بقيه موارد معمولا اين بيماري خوش خيم است و با درمان به موقع مشکل دائمي و يا عارضه جدي براي شخص ايجاد نمي کند.
وي در خصوص درمان بيماري نيز توصيه كرد: براي درمان بهتر است به پزشک مراجعه شود تا بررسي شود چرا كه در بعضي از موارد علائم مربوط به بيماري، ديگر قسمتهاي دستگاه ادراري است و راه تشخيص قطعي آن از طريق آزمايش است.
دکتر معين در خصوص درمان هاي خانگي نيز گفت: درمان هاي خانگي در بعضي از موارد بر روي علائم بيماري تاثير مي گذارد به طوري که توصيه مي شود فرد مبتلا مايعات زياد مصرف کند و از مصرف غذاهاي ادويه دار و محرک پرهيز کند تا التهاب کمتري ايجاد شود.
وي متذکر شد: در عفونت مثانه که در خانم ها شايع تر است، اگر درمان دارويي انجام نگيرد بعد از چند روز بهبود پيدا مي کند ولي شانس عود و تکرار آن زياد است.
اين متخصص اورولوژي توصيه کرد: عفونت ها بايد جدي گرفته شوند و براي درمان آنها اقدام شود بخصوص در زمان حاملگي تا براي جنين عوارضي ايجاد نشود.
وي يادآور شد: کودکاني که به برگشت ادرار از مثانه به کليه مبتلا هستند، بايد براي درمان آنها سريعا به پزشک مراجعه شود چرا كه آسيب هاي دائمي و جدي به کليه ها وارد مي شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار