حذف تعرفه ترجیحی پوشاک ترک، دردی را دوا نکرد

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی دولت باید به جای حذف تعرفه ترجیحی پوشاک ترک از طریق افزایش آن، از تولید کننده داخلی حمایت می کرد.

مسعود دانشمند رئیس خانه اقتصاد کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعرفه ترجیحی پوشاک ترکیه اظهار داشت: تخصیص تعرفه ترجیحی به پوشاک ترک زمانی که تولید کنندگان داخلی توان تولید را داشتند، امر کارشناسی نبود.

دانشمند در ادامه عنوان کرد: در نظام تعرفه ترجیحی باید از منافع بازدارنده کشور صادرکننده در جهت بهبود شرایط اقتصاد کشور، نهایت استفاده را به عمل آورد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان پوشاک و صنایع نساجی تمام تلاش خود را می کنند، نباید از این طریق رمق تولید داخلی را از بین برد و باید برای حمایت از تولید داخلی این تعرفه را افزایش داد.

رئیس خانه اقتصاد کشور با بیان اینکه از طریق افزایش تعرفه می توان در کشور زمینه را برای تولیدکنندگان داخلی هموارتر ساخت، گفت: این امر می تواند از طریق اشتغالزایی  در بخش پوشاک شرایط را برای تحقق شعار سال فراهم ساخت.

وی در ادامه گفت: دولت تاکنون با پیشنهادات و اشتباهات خود در این زمینه موجب اشتغالزایی در کشور همسایه شده است و در وهله ی اول باید در این خصوص با تشکل های صنفی پوشاک مشورت کند.

***افزایش تعرفه رونق جزئی اقتصاد را به همراه دارد

بهنام ملکی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: گرچه حذف تعرفه ترجیحی پوشاک ترکیه پیامدی مثبت در جهت حمایت از تولید کنندگان داخل به شمار می رود اما با توجه به بحث سازمان تجارت جهانی(wTO) این موضوع نمی تواند مقاومت داشته باشد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات حمایت از تولید داخل گفت: باید حمایت همه جانبه و هدفمند از تولید داخل به عمل آید به طوریکه براساس چارچوب های حمایتی تولیدکنندگان بتواند به توسعه تولید داخل بپردازند.

ملکی ادامه داد: افزایش تعرفه تا حدودی ممکن است در حمایت از تولید داخل تاثیر گذار باشد اما همواره نمی توان بر حذف  و افزایش آن تاکید کرد چرا که افزایش بی رویه تعرفه می تواند منجر به ایجاد فساد در اقتصاد شود.

وی افزود:  گرچه افزایش تعرفه مسبب رونق جزئی اقتصاد است اما این پتانسیل نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات صنعت نساجی بیان کرد: صنعت نساجی در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است که متاسفانه طی سال های اخیر قاچاق انواع کالا توانسته برخی از واحد ها را دچار چالش های متعدد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار