سی‌ان‌ان: استراتژی‌های مالی جدید داعش برای جبران کاهش درآمدهای نفتی

یک گزارش جدید نشان می‌دهد داعش کاهش درآمدهای نفتی خود را با افزایش مالیات جبران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان‌، با وجود حملات هوایی مداوم به زیرساخت‌های نفتی داعش، این گروه تروریستی همچنان دارای یک امپراتوری نفتی 2 میلیارد دلاری است و از سال میلادی گذشته با افزایش نرخ مالیات در مناطق تحت اشغال خود، درآمدهای نفتی از دست رفته‌ را جبران کرده است.

طبق گزارش جدید "مرکز تحلیل تروریسم"، درآمد 2.4 میلیارد دلاری گروه تروریستی داعش در سال 2015 حدود 500 میلیون دلار کمتر از برآورد نهادهای بین‌المللی بود. به همین دلیل، این گروه تروریستی از اواخر سال گذشته برای جبران کاهش درآمدهای نفتی خود، فشار مالیاتی بیشتری را به ساکنان مناطق تحت اشغال خود وارد کرده است. 

بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی داعش طی یک سال گذشته از 360 میلیون دلار به 800 میلیون دلار رسیده است و بنابراین، با احتساب درآمدهای نفتی، داعش همچنان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان محسوب می‌شود. 

داعش همچنین طی ماه‌های اخیر با افزایش حملات هوایی به مراکز نفتی خود، برای مقابله با بحران مالی، حقوق عناصرش را به نصف کاهش داده است.

استراتژی مالی جدید گروه تروریستی داعش و تغییر سیاست مالی این گروه از نفت به مالیات، احتمال ورشکستگی اقتصادی آن در آینده نزدیک را با تردید مواجه کرده است. طبق گزارش مرکز تحلیل تروریسم، با کاهش درآمدهای نفتی، سهم مالیات از درآمدهای سالیانه داعش از 12 به 33 درصد رسیده است.

این افزایش مالیات شامل افزایش مالیات بر درآمد، مالیات کسب و کار، عوارض جاده‌ای، مالیات دریافتی از وجوه دریافتی از بانکها و مالیات دارو می‌باشد. داعش همچنین مالیات خروج - حتی خروج موقت - از مناطق تحت اشغال خود، مالیات دریافتی از اقلیت‌های دینی غیرمسلمان (جزیه) و وجوه اسلامی از جمله زکات را نیز افزایش داده است.  

به گفته ارتش آمریکا، داعش حدود 40 درصد از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است؛ اما همچنان حدود 8 میلیون نفر را تحت کنترل دارد.

مرکز تحلیل تروریسم در گزارش خود تاکید کرده است که گروه تروریستی داعش با شناسایی الزامات بودجه‌ای خود به خوبی توانسته منابع درآمدی از دست رفته را جبران کند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که به دلیل اثرگذار نبودن حملات ائتلاف ادعایی تحت رهبری آمریکا به داعش و ناکامی سازمان ملل در بستن مرز مناطق تحت اشغال آن، این گروه تروریستی همچنان از تجارت گسترده‌ای با جهان بیرون برخوردار است و به عنوان مثال، سال گذشته توانست حدود 12 هزار تن پنبه به خریدارانی در خارج از مناطق تحت اشغال خود – بویژه ترکیه - بفروشد.
 
مرکز تحلیل تروریسم با توجه به راهکارهای جبرانی جدید داعش برای تقویت بنیه مالی خود، تنها راه قطع درآمدهای این گروه تروریستی را بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال آن اعلام کرده است.  


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار