دیپلمات: فرارسیدن زمان همگرایی ایران و افغانستان پس از توافق هسته‌ای تهران

به نوشته دیپلمات، برجام برای کشورهای همسایه ایران به خصوص افغانستان به لحاظ امنیتی و اقتصادی فواید بسیاری به همراه دارد.

دیپلمات: فرارسیدن زمان همگرایی ایران و افغانستان پس از توافق هسته‌ای تهران
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دیپلمات در گزارشی نوشت: به تازگی روابط ایران و افغانستان به دلیل پیشینه تاریخی مشترک و شرایط منطقه گسترش یافته است. حمایت ایران از ائتلاف شمال در افغانستان هنگام اداره این کشور بوسیله طالبان، به شدت بر روابط دولت‌های دو طرف تأثیر منفی گذاشت. پس از حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان، ایران از روند تشکیل دولت این کشور حمایت و در کنفرانس بن شرکت کرد. این اقدامات به بهبود روابط دو کشور منتهی شد. 

آخرین تحولی که نه تنها بر روابط ایران و افغانستان، بلکه بر روابط تهران با همه کشورهای همسایه تأثیر گذاشته، برجام است. این توافق بر دو بخش از روابط تهران و کابل تأثیر بسزایی خواهد داشت: تجارت و امنیت. به لحاظ اقتصادی افغانستان به دنبال کسب منفعت از توافق هسته‌ای ایران است. تأثیر کوتاه‌مدت لغو تحریم‌های ایران و ورود این کشور به جامعه جهانی، برقراری روابط تجاری گسترده میان دو طرف است. از طرف دیگر در بازه طولانی‌مدت، ایران به مرکز حمل و نقل تجاری در منطقه تبدیل می‌شود که می‌تواند برای افغانستان منافع بسیاری به همراه بیاورد.

بنابر این گزارش، به لحاظ امنیتی ایران می‌تواند در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان، با این کشور همکاری کند. افغانستان همچنین به ایران برای مقابله با نفوذ پاکستان در مسائل امنیتی خود نیاز دارد.

همکاری اقتصادی دوجانبه میان ایران و افغانستان از مدتی پیش آغاز شده است. افغانستان با معافیت گمرکی بخش‌های تجاری ایران که به این کشور بازمی‌گردند، موافقت کرده است. در همان روز انعقاد این قرارداد، دو کشور توافقی را به امضا رساندند که بنابر آن شرکت‌های ایرانی می‌توانند از منابع معدنی افغانستان استفاده کنند. دولت ایران نیز ممکن است هزینه‌های بیشتری را برای پروژه‌های توسعه‌ای در ولایت هرات اختصاص دهد. هرات مرکزی استراتژیک نزدیک مرزهای ایران و ترکمنستان است. از زمان سقوط طالبان، سرمایه‌گذاری ایران در هرات، به این منطقه ثبات بخشیده است. از طرف دیگر توسعه بندر چابهار ایران بوسیله هند، فرصت مناسبی را برای افغانستان فراهم می‌کند تا از شرکای تجاری متنوع بهره‌مند شود.

بنابر این گزارش، روابط ایران و افغانستان در خصوص مواد مخدر کمی پیچیده است. ایران، افغانستان و آمریکا را به دلیل ناتوانی در مهار کاشت خشخاش مقصر می‌داند. این مسئله مشکلات زیادی را برای تهران ایجاد کرده است. مصرف تریاک در ایران به شدت افزایش یافته است. تاکنون تعداد زیادی از نیروهای امنیتی ایران در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند. بنابراین مبارزه با کاشت این ماده مخدر و قاچاق آن، می‌تواند به زمینه همکاری مشترک و مهمی میان آمریکا، ایران و افغانستان تبدیل شود.   

در انتهای این گزارش آمده است: ایران هم‌اکنون در حال پوست‌اندازی اقتصادی و شکل دادن به شرایط جغرافیای سیاسی کشورهای اطراف خود است. توافق هسته‌ای ایران به لحاظ امنیتی و اقتصادی برای کشورهای منطقه به خصوص افغانستان بسیار سودمند خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار