در جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح شد؛

ایجاد محیط بدون مانع برای حضور شهروندان در شهر، نیازمند یک عزم ملی است

رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت:مناسب سازی فضاهای شهر و ایجاد محیط بدون مانع برای حضور تمام شهروندان با هر میزان از معلولیت نیازمند یک عزم ملی با مشارکت تمامی دستگاه های دولتی و شهرداری‌ها می‌باشد.

ایجاد محیط بدون مانع برای حضور شهروندان در شهر، نیازمند یک عزم ملی استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دویست و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: کشور ما به لحاظ جنگ تحمیلی دارای جانبازان و معلولان زیادی است، همچینین معلولین ناشی از حوادث غیرمترقبه نظیر بلاهای طبیعی تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار و جمعیت سالمند که حدود 20درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند،در کشور نیازمند اقداماتی جهت حضور حداکثری این گروه در جامعه هستیم.

وی افزود : امروز بنا دارم توجه شما را به بخشی از مشکلات این قشر برای حضور در شهر جذب نمایم که برای این منظور ابتدا باید نیازهای این گروه را باتوجه به نوع و میزان معلولیت جسمی و یا محدودیت حرکتی آنها تعیین گردد.

رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت : به عنوان مثال شهروندان نابینا و کم بینا برای حضور مستقل و ایمن در معابر و اماکن عمومی به علائم حسی در کف معابر نیازمندند، همچنین سالمندان و معلولین و جانبازان قطع نخاعی که از ویلچر استفاد می‌کنند به رمپ و معابر بدون مانع و آسانسورها و سرویس های بهداشتی مناسب احتیاج دارند.

دنیامالی گفت: ‌از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی مجلس شورای اسلامی درسال 83 و مصوبه شماره 158 شورای شهر تهران در سال 84 مبنی برمناسب سازی فضاهای شهری برای افراد دارای معلولیت اقداماتی توسط ارگان‌های دولتی وشهرداری‌ها صورت پذیرفته ولی آیا علی‌رغم تلاش ارزشمند مدیریت شهری در این خصوص با گذشت بیش از یک دهه از تصویب این قوانین چشم انداز امروز فضاهای شهری برای معلولین مناسب و ایمن است.

وی تصریح کرد: اگر سالی کمتر از 10 درصد فضاهای شهری برای حضور و تردد افراد دارای معلولیت مناسب سازی می‌شد امروز تا چه میزان به اهداف قانون پیش گفته و مصوبات شورای شهر نزدیک می‌شدیم؟ هم اکنون سهم معلولان جسمی و ذهنی جانبازان دفاع مقدس، نابینایان و کودکان برای استفاده از فضاهای عمومی واماکن و سیستم‌های حمل ونقل درون شهری و برون شهری چقدر است؟ 

رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: تصدی این جانب در معاونت فنی و عمران شهرداری تهران مصادف با مصوبه 185 شورای شهر بود و باتوجه به شناخت جامعی که بنده با مشکلات حداقلی جانبازان داشتم و با علم به دشواری کار به واسطه اقداماتی که می‌بایست در بستر شهری که قبلا بدون توجه به این نکات انجام گرفته بود، تمام تلاش خود را در جهت تسریع در جهت اجرای این مصوبات به کار بستم و با تشکیل دبیر خانه دائمی ستاد مناسب سازی فضاهای شهری و به کار گیری علاقه مندان و دلسوزان و استخدام مشاورین ذی صلاح در وهله نخست اقداماتی در جهت مناسب سازی مسیر ویژه نابینایان در تمامی پیاده‌روها مورد تأکید قرار گرفت.

دنیا مالی بیان  داشت: واقعیت امر این است که، مناسب سازی فضاهای شهر و ایجاد محیط بدون مانع برای حضور مستقل تمام شهروندان با هر میزان از معلولیت نیازمند یک عزم ملی با مشارکت تمامی دستگاه های دولتی و شهرداری‌ها می‌باشد، مناسب نبودن شهر وجود مبانی حرکت متعدد در فضاهای شهری نهایتا منجر به خانه نشینی افراد معلول شده که زمینه ساز بروز مشکلات جسمی و روانی دیگر در معلولین و به تبع آن خانواده‌هایشان خواهد شد.

وی گفت: بستر سازی حضور مستقل معلولین در جامعه به شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های آنان و کاهش مشکلات روحی و روانی و جسمی معلولان به اطرافیانشان منجر  خواهد شد که شهرداری ها و سایر ارگان ها و نهاد‌های عمومی باید در چهارچوب قوانین تدابیر لازم را در جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه های مربوط به مناسب سازی در حیطه مسئولیت وظابف سازمانی خود بیاندیشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار