سمنان؛

جویبار دانش به صنعت کشور

یکی از راه های برون رفت معضل کم آبی در بخش صنعت ،استفاده از سیستم تصفیه پساب هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سمنان، یکی از زیر ساخت های لازم برای توسعه و رونق اقتصادی در بخش صنعت  تامین آب است ؛امری که در حال حاضر با وجود خشکسالی و تنش های آبی به یکی از بحران های کشور تبدیل شده است.
وجود پتانسیل های معدنی  و موقعیت جغرافیایی صنعت را پیشتاز در محور توسعه و رونق اقتصادی استان  سمنان کرده و در حال حاضر 27 شهرک صنعتی و 3 منطقه ویژه اقتصادی در آن فعال است.
با گفته ی کارشناسان ایران قرار است تا سال 1404 به مرز کشور های نو ظهور در صنعت دست پیدا کنه و تا کنون صنعت کشور42.7 درصد ارزش افزوده به سرمایه کشور اضافه کرده و این رقم در استان سمنان از مرز 50 درصد عبور کرده است.
صنعت تنها دو درصد از منابع آبی را به خود اختصاص داده است که این رقم در استان سمنان به تخصیص 20 میلیون متر مکعب در سال می رسد و این در شرایطی است که واحد های صنعتی درعطش آب برای تولیدات خود هستند.
یکی از راه های برون رفت این مشکل در بخش صنعت ،استفاده از سیستم تصفیه پساب هاست.
معاون تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ،صنایع استان را کم آب بر خاطر نشان کرد و گفت : وجود 2000 واحد صنعتی در این استان و تخصیص 2 درصد از منابع آبی حاکی از آن است که عمده واحد های صنعتی میزان کمی از آب استفاده می کنند و براساس مصوبات نیز از ارائه مجوز به صنایع با آب بری زیاد جلوگیری می شود.
فرامرز محبوبی از بحران آب در 6 واحد صنعتی دراین استان خبر داد و تصریح کرد: مشکل کم آبی باعث شده سرمایه گذاران صنعتی برای تامین آب هزینه گزافی  را پرداخت و یا مدت زمان زیادی را صرف کنند ؛همین امر باعث شده از ادامه سرمایه گذاری در این بخش منصرف شوند.
وی از صادرات 300 میلیون دلاری  صنایع در سال گذشته خبر داد و گفت : هم اکنون  در واحد های صنعتی  استان سمنان  بیش از 48 هزار نفر مشغول به کارند.
مدیر محیط زیست شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان  با اشاره به فعالیت 5 سیستم تصفیه خانه در شهرک های صنعتی سمنان، دامغان ، شاهرود ، گرمسار افزود : ظرفیت این سیستم ها 5500متر مکعب در شبانه روز وتبدیل 1500 لیتر از پساب ها به آب باز چرخانی شده است.
رضایی،  سمنان را یکی از استان های پایلوت در استفاده از سیستم پیشرفته صنعتی کشور برشمرد و تصریح کرد : استان های گلستان و قم نیز از دیگر استان های مجهز شده به سیستم های وارادتی پیشرفته صنعتی پساب هاست.
وی با بیان استقبال از دانش بومی ساخت دستگاه های پیشرفته تصفیه پساب های صنعتی گفت : این دستگاه ها با اعتبار بیش از 20 میلیارد ریال خریداری شده است.

دکترمحسن مهدی پور قاضی و تیم همراهش توانستند با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان  کلیه قطعات و مواد لازم سیستم را اختراع و بومی سازی کنند و آن را به ثبت اختراع  نیز برسانند.
مخترع سیستم پیشرفته صنعتی  با اشاره به قابلیت ها ی این دستگاه گفت : این دستگاه با استفاده از کاتالیز گرهای می تواند پساب های صنعتی را ازطریق نور مرئی و سایر طیف های نوری به آب مقطر و دی اکسید کربن تفکیک کند .
وی با اشاره به اینکه نمونه صنعتی این دستگاه در حال ساخت است گفت : توانسته ایم نمونه آزمایشگاهی این سیستم را با یک دهم قیمت نمونه خارجی آن بسازیم.
دکترمحسن مهدی پور قاضی با تاکید بر تزریق ثروت از دانشگاه به صنعت گفت : این دستگاه نقطه شروعی برای یک کار بزرگ در جهت حفاظت از محیط زیستاست چیزی که از گذشتگان به ما رسیده و ما نیز باید این میراث را به نسل های آینده انتقال دهیم.
بدون شک استفاده از چنین اختراعاتی  علاوه بر حفاظت از محیط زیست ،می تواند بخش قابل توجهی از نیاز صنایع را با باز چرخانی آب برطرف کند و جانی دوباره به تولیدات صنایع مخصوصا در استان های کویری دهد.
انتهای پیام/ف
برچسب ها: تصفیه ، پساب ، کم آبی ، بحران ، اختراع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.