چیت‌چیان: ظرفیت تولید برق کشور ما در منطقه اول و در جهان 14 است

وزیر نیرو گفت: کشور ما در تولید برق در منطقه رتبه اول و در کل جهان رتبه 14 را داراست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با حضور در جلسه علنی امروز سه شنبه 18 خرداد مجلس شورای اسلامی فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همچنین انتخاب نمایندگان و شروع مجلس دهم را تبریک گفت و در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت‌خانه متبوع خود اظهار داشت: در میان بخش‌های زیرساختی کشور مثل حمل و نقل، ارتباطات، بخش آب و برق بعنوان زیرساخت زیرساخت‌ها در دنیا شناخته شده است.

وی در ادامه گفت: تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات، درمان، فعالیت‌های بانکی، حمل و نقل و ترافیک همگی وابسته به برق و از جهات متفاوتی وابسته به آب است و حقیقتا این بخش موضوعی است که در تمام کشورها مدنظر و مورد توجه است و انشاءالله مجلس دهم هم به این موضوع و مسائل پراهمیت آب و برق التفات لازم را بعمل آورد.

چیت‌چیان بیان داشت: وزارت نیرو خود را ملزم میداند که این دو خدمت حیاتی را با استمرار ارائه دهد.  


وزیر نیرو در رابطه با صنعت برق یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در کشور ما 74 هزار مگاوات است و از این جهت کشور ما در منطقه رتبه اول و در کل جهان رتبه 14 را داراست بیش از 99/99 درصد از جمعیت شهرها و روستاهای ما به شبکه سراسری برق دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه با 7 کشور همسایه خود تبادل و صادرات برق داریم خاطر نشان کرد: امسال چهاردهمین سالی است که شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری فعالیت خود را انجام می‌دهد و این بسیار شاخص مهمی در دنیاست چرا که در این مدت در کشورهای صنعتی چون آمریکا، هند، ترکیه و دیگر کشورها مشکلاتی به وجود آمده است اما نیروهای متخصص ما توانستند به خوبی این صنعت را اداره کنند.

چیت‌چیان افزود: بیش از 90 درصد ازکل مایحتاج صنعت برق چه در نیروگاه‌ها، چه در پست‌ها و شبکه‌های انتقال و توزیع تماماً در داخل کشور و بدست صنعتگران ایرانی تولید می شود و این یکی از نمادهای بارز اقتصاد مقاومتی است.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه کشور ما از نظر تولید توربین‌های گازی نیروگاهی ششمین کشور است متذکر شد: غیر از این شش کشور هیچ کشوری این صنعت را ندارد این کشورها عبارتند از: آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و ایران و از نظر سهم بازار صنعت توربین‌سازی کشور ما مقام سوم را در دنیا دارد که این نشان دهنده یک توانمندی بسیار عظیم است. 


وی ادامه داد: در سالهای گذشته در بخش آب بیش از 167 سد بزرگ ملی با ظرفیت 51 میلیارد متر مکعب ذخیره آب احداث شده و در منطقه ما که منطقه‌ای خشک و نیمه خشک است وجود این سدها توانسته به مدیریت آب کمک بسیار موثری داشته باشد.

چیت‌چیان با تأکید بر اینکه تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به بیش از 30 کشور دنیا در حال صادر شدن است بیان داشت: بیش از 95 درصد از کل تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز تأسیسات آبی در داخل کشور تولید می‌شود، 1/99 درصد از کل جمعیت شهری ما دسترسی به آب شرب مطلوب و سالم دارند. از نظرمیزان زمین‌های آبیاری شده ایران در کل جهان دارای رتبه چهارم است و این نشان دهنده کار بسیار عظیمی است که در طی سالهای گذشته در صنعت آب انجام شده است و خوشبختانه بیش از 42 درصد از جمعیت شهری ما تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب قرار دارند.

وزیر نیرو با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت آب و برق تصریح کرد: در بخش برق عمده‌ترین مشکل مسئله اقتصاد برق است. در سال 94 قیمت هر کیلو وات ساعت برقی که در کشور تولید شده بدون احتساب هزینه سوخت 85 تومان بوده بطور متوسط 60 تومان فروخته شده و از این قیمت 10 تومان بابت پرداخت یارانه‌های نقدی از حساب‌های وزارت نیرو برداشته شد و 50 تومان باقی ماند که این یعنی به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولید شده وزارت نیرو دچار زیانی به میزان 35 تومان می‌شود. 


وی افزود: از سال 1390 که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد این وضعیت کماکان ادامه دارد و قانونگذار که پیش‌بینی کرده بود مابه‌التفاوت قیمت تکمیلی به صنعت پرداخت می‌شود تاکنون پرداخت نشده است. 24 هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت وزارت نیرو از دولت مطالبه دارد.

چیت‌چیان با بیان اینکه مسئله مطالبه وزارت نیرو از دولت باعث افزایش  بدهی ما به نیروگاه‌های خصوصی، پیمانکارها، مشاورین و بانک‌هایی که از آنها وام دریافت کرده‌ایم شده گفت: اکنون بیش از 31 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و پیمانکارها وجود دارد و این آینده صنعت برق را در یک تهدید و تنش جدی قرار داده بنابراین میزان سرمایه گذاری در بخش برق به شدت کاهش پیدا کرده است.
 
وزیر نیرو در سال 1390از وارد شدن 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار خبرداد و بیان داشت: در سال 94 فقط 900 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد و نگرانی زیادی ایجاد کرد زیرا ما باید حداقل در سال 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم. مصرف برق در کشور ما رشد بسیار بالایی دارد و یکی از علت‌های آن پایین بودن قیمت برق است به طوری که همه تشویق به مصرف بیشتر میشوند و سالی 6 درصد مصرف برق در کشور ما درحال افزایش بوده و این در کشورهای دنیا بسیار کم نظیر است و پاسخگویی به نیاز محدودیت‌های بزرگی را برای صنعت برق ایجاد می‌کند. 

وی با ابراز نگرانی از مسئله آب گفت: طی 15 سال گذشته متأسفانه میزان بارش‌ها کاهش پیدا کرده. متوسط بارش‌ها در سال 250 میلی‌متر بوده و اکنون به 240.7 میلی‌متر در سال رسیده است بنابراین میزان آب تجدید شونده که 130 میلیارد متر مکعب در سال بود اکنون به 116 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده ازطرفی بارش‌ها کاهش یافته، درجه حرارت به دلیل تغییر اقلیم افزایش یافته از طرف دیگر با افزایش  جمعیت میزان‌ آب تجدید شونده به ازای هر فرد ایرانی در پی 40 سال گذشته از هر 1500 متر مکعب به 1450 متر مکعب تقلیل یافت و این نشان دهنده یک تنش و بحران قابل توجه در مسائل آب است.

چیت‌چیان با تأکید براینکه درسال آبی 94 و 95 در نیمی از کشور بارش‌های بسیار خوب داشتیم متذکر شد: ما از این بابت خدا را شاکریم اما مسئله بحرانی که بخش آب دارد با یک یا دو سال بارش خوب قابل رفع کردن نیست و بایستی در این مسئله مجلس محترم، دولت و تمام ارکان نظام توجه کافی داشته باشند.

وزیر نیرو در ادامه از برداشت غیرقانونی آب‌های زیرزمینی و بروز مخاطرات زیست محیطی ابراز نگرانی کرد و افزود: بسیاری از تالاب‌های کشور خشک شده ، دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، تالاب گاو خونی و جاهای دیگر همگی خشک شده به دلیل اینکه از یک طرف بارش‌ها کاهش پیدا کرده از طرفی مصارف و برداشت‌های غیرقانونی افزایش یافته بنابراین ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. 


وی با اشاره به منابع آبهای زیرزمینی یادآور شد: بیش از 55 درصد از آب مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی، صنعت، شرب و مصارف دیگر از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود. اکنون از 609 دشت کشور 330 دشت با وضعیت بحرانی مواجه است یعنی بیلان آب زیرزمینی این مناطق منفی است که نمونه‌های آن در استانهای مختلف قابل مشاهده است.

چیت‌چیان بیان داشت: در منطقه‌ای از استان کرمان آب زیرزمینی تمام شده، باغات پسته که از نظر اقتصادی دارای ارزش است خشک شده و کشاورزان درختان را تبدیل به هیزم کردند و امکان آبیاری در این مناطق فراهم است ما در کشور در تمام دشت‌هایی که بیلان منفی دارند شرایطی مثل دریاچه ارومیه داریم.
 
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه آبهای زیرزمینی در زیر خاک قرار دارند و شرایطی بدتر از آبهای زیرزمینی وجود دارد خاطر نشان کرد: ما باید این نگرانی را به نحوی مدیریت کنیم که این مشکل در سالهای آینده مرتفع شود.

چیت‌چیان عنوان داشت: قریب 300 طرح سد و شبکه‌های آبیاری زهکشی در قانون بودجه تصویب شده و اعتباراتی که لازم است این طرح‌ها به اتمام برسد 95 هزار میلیارد تومان است. اگر هزینه طرح‌ها افزایش نیابد و هر سال به اندازه امسال به ما اعتباراتی داده شود این طرح‌ها به طور متوسط هرکدام 39 سال طول خواهد کشید تا به اتمام  برسد.

وی از همکاری مجلس برای اولویت بندی منطقی طرح‌ها خبر داد و افزود: با کمک مجلس می‌توانیم دامنه طرح‌ها را جمع کنیم و به سرعت بتوانیم طرح‌های موجود را به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم گفت: در طول 3 سال حیات دولت تدبیر و امید 45 واحد نیروگاهی با ظرفیت 6 هزار و 103 مگاوات وارد مدار شد، 14 پست 400 کیلوولت، 15 پست 230 کیلوولت افتتاح شد و میزان تلفات شبکه توزیع برق 4 واحد درصد کاهش پیدا کرد که کار بسیار ارزشمندی می‌باشد.

چیت‌چیان از اضافه شدن 3.5 میلیون مشترک جدید در بخش برق خبرداد و گفت: مجموعا از سی‌وسه میلیون مشترک عبور کرده است و در بخش آب خوشبختانه 14 درصد در 11 استان به بهره‌برداری رسیده، 5 سد در 5 استان آبگیری شده مجموع این‌ها می‌تواند حدود 4.5 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره سازی کند. 12 طرح آبرسانی در 9 استان کشور برای 22 شهر و 16 تسویه خانه آب در 16 شهر افتتاح شده است.


انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار