جهانگیر خبر داد:

بهره برداری از 25 بازداشتگاه در سراسر کشور/32 هزار زندانی در استان تهران وجود دارد

رئیس سازمان زندانها گفت : تهران با 32 هزار زندانی دارای بالاترین میزان زندانیان در کشور است.

بهره برداری از 25 بازداشتگاه در سراسر کشور/32 هزار زندانی در استان تهران وجود داردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کل کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل زندانهای استان تهران که امروز (چارشنبه)برگزار شد، اظهار داشت: آقای سلیمانی خودشان اصرار داشتند به دلیل طولانی شدن مسولیت در جای دیگری مشغول به کار شوند که تلاش کردیم تهران بمانند.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته معاونت امنیتی سازمان زندانها حذف شد،گفت: با دستور رئیس قوه قضاییه این معاونت احیا شد و آقای سلیمانی را به عنوان معاونت امنیتی منصوب کردیم. 

جهانگیر اظهارداشت:  راه اندازی 35 بازداشتگاه در دستور کار سازمان زندانها است که تا کنون 25 بازداشتگاه به بهره برداری رسیده و امیدواریم با تامین اعتبارات سایر اردوگاه ها را نیز راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بیان کرد: در سراسر کشور 214 هزار زندانی وجود داردکه تهران با 32 هزار زندانی بیشترین جمعیت کشوری را دارد و کمبود بودجه و اعتبارات باعث می شود سیستم هایی که به وظایف خود عمل می کنند، با تراکم جمعیت نتوانند به طور کامل خدمت رسانی کنند که همین امر باعث نارضایتی می شود و شورش در زندان را به دنبال دارد که باید برنامه ریزی برای ارائه خدمت رسانی بهتر صورت گیرد، البته این به آن معنا نیست که در راستای کاهش جمعیت کیفری اقدامی نکنیم.

جهانگیر مطرح کرد: اگر امروز گفته می شود در برخی زندان ها کلاهبرداری صورت می گیرد که البته ما در حال کاهش آن هستیم باید خلاهای قانونی را برطرف کنیم.اگر نتوانیم آمادگی لازم را داشته باشیم همیشه مجرمین و متهمین یک قدم از ما جلوتر خواهند بود.

وی بیان داشت: زندان تهران 2700 نفر پرسنل دارد اما تنها یک سوم آنها رسمی هستند، وقتی ما توازن بین پرسنل رسمی و موقت مان برقرار نیست، حتما باید انتظار یک شکست امنیتی را داشته باشیم.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور گفت: باید میزان تحمل خود را برای ورود جمعیت کیفری و قابلیت تطبیق خود را بالا ببریم؛ به عنوان مثال 20 سال قبل ورود موبایل به زندان معضل نبوده اما امروز هست و قوانین لازم تبیین نشده است و چون خلا قانونی وجود دارد پرونده ها بسته می شود.

جهانگیر تاکید کرد: در عین حال که تخلف و جرایم در بین پرسنل سازمان بسیار کم است، اما همان کم برای ما بسیار زیاد است، باید مدیران در سطح زندان ها تلاش کنند که حتی یک تخلف صورت نگیرد.

وی افزود: امروز ما بیشترین تعامل را با دادگستری ها و دادسراها داریم، امروز تعداد زیادی از زندانیان به عنوان زندانیان بلاتکلیف هستند چون حکمی برایشان صادر نشده است، باید با همکاری روسای دادگستری کل به دنبال تعیین تکلیف سریع تر این زندانیان باشیم، طبق آمار، میانگین ماندگاری زندانیان در بازداشتگاه ها در حال  کاهش است اما در کشور 25 درصد زندانیان تحت قرار در زندان هستند و این آمار خوبی نیست.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور بیان داشت: سال گذشته 250 هزار نفر از زندانیانی که تحت قرار وارد زندان شدند در کمتر از 10 روز به بیرون از زندان رفته اند؛ ورودی زندان ها کاهش پیدا کرده و باید تلاش کنیم این آمار باز هم کمتر شود.

**یک ریال از فروش پروژه خلیج فارس به ما پرداخت نشد

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور در جمع خبرنگاران بیان داشت: قرار بود 8زندان به خارج از شهر منتقل شود که نیازمند 55میلیارد بودجه بود که قرار بود اعتبار این کار از طریق فروش پروژه خلیج فارس در بورس تامین شود اما یک ریال از این موضوع  به ما پرداخت نشد.

جهانگیر گفت:امیدواریم تا پایان سال حداقل دو پروژه بازداشتگاه  ایلام و قم به بهربرداری برسد.

وی در خصوص فروش زندان اوین به شهرداری تصریح کرد: شهرداری باید کارشناسان خود را برای قیمت گذاری معرفی کند ،هفته آینده جلسه ای به منظور هماهنگی های بیشتر با شهرداری برگزار می شود.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور در خصوص استفاده از دستبند و پا بند الکتریکی گفت: این طرح به صورت پایلوت انجام شد که دارای اشکالاتی بود که معاونت انفورماتیک سازمان در حال رفع آنها است .

جهانگیر در ادامه در خصوص بازداشتگاه های کشور گفت :تمام بازداشتگاه های کشور باید از سازمان زندانها دارای کد شناسه باشند و در صورتی که بازداشتگاهی کد شناسه دریافت نکند نمی تواند فعالیت داشته باشد و امکان پذیرش زندانی ندارد.

وی افزود: یک تعدادی بازداشتگاه از سوی دستگاه امنیتی و انتظامی ساخته و آماده شده و به ما اعلام کردند که در حال بررسی هستیم تا در صورت داشتن استانداردهای لازم، کد شناسه بگیرند، اما فعلاً پذیرش ندارند.

رئیس سازمان زندانهای کشور تأکید کرد: مسئولان این بازداشتگاه‌ها نیز باید با ابلاغ سازمان‌ زندان‌ها مشغول به فعالیت شوند، یعنی اگرچه نیروی انتظامی بازداشتگاهی را ساخته اما زمانی می‌تواند استفاده کند که مسئول بازداشتگاه با ابلاغ سازمان زندان‌ها مشغول به کار شود.


**تعداد معدودی از زندان های کشور دارای بادی اسکنر هستند

وی با اشاره به ورود مواد مخدر به زندانهای کشور ادامه داد: استفاده از بادی اسنکر در زندانها جلو ورود مواد مخدر را می گیرد اما تنها تعداد معدودی از زندانهای کشور دارای بادی اسکنر هستند و مقداری از مواد مخدر کشف شده در زندانها در مبادی ورودی و مقداری نیز در زمان قرنطینه کشف می شود.

رئیس سازمان زندانهای کشور تاکید کرد: بیشتر بازداشتگاه های کشور فرسوده و در محیط شهری قرار دارند که مقداری از مواد مخدری که  به زندانها وارد می شود از طریق پرتاب از منازل اطراف است.

جهانگیر بیان داشت: برخی از بازداشتگاه ها برای این منظور احداث نشده و حتی برخی کاربری پاساژ داشتند به همین دلیل در مجاورت منازل مسکونی قرار دارند که امیدواریم با اجرای طرح خروج زندانها از شهر ها این مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار