حیدرزاده تشریح کرد؛

استان تهران رتبه اول کشوری را در تخریب محیط زیست دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: استان تهران به لحاظ میزان بدهی اکولوژیک یا تخریب محیط زیست رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

استان تهران رتبه اول کشوری را در تخریب محیط زیست دارد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در برنامه (مردم چی‌ میگن) که امروز ساعت 17 از شبکه سوم سیما پخش شد، اظهار داشت: استان تهران به لحاظ میزان بدهی اکولوژیک بیشترین تخریب محیط زیست را به کشور وارد کرده و در این مورد رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست با کیفیت زندگی ارتباط دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون کیفیت زندگی در استان تهران و به تبع آن شهر تهران بسیار کم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه ظرفیت بارگذاری جمعیتی و صنعتی استان تهران مدتهاست به اتمام رسیده تصریح کرد: متأسفانه کماکان شاهد متقاضیان جمعیتی و صنعتی در تهران هستیم.

حیدرزاده ادامه داد: با اینکه تهران مساحتی به اندازه 1.7 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده اما جمعیت آن 13.5 درصد است و این بدان معناست که در یک خانه 80 متری 200 نفر مستقر باشند که در این و ضعیت ظرفیت تحمل با بارگذاری جمعیت تناسب نداشته و افراد حاضر در این مساحت از بسیاری از مزایا به اندازه کافی بهره‌مند نخواهند شد.

وی در خصوص دلیل این اتفاق در استان تهران اذعان داشت: عدم توزیع عادلانه ثروت و قدرت در کشور باعث این اتفاق شده و باید شرایط را طوری رقم بزنیم که جاذبه جذاب و دیدنی از دور استان تهران و شهر تهران از بین برود.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های کشور زمین‌های خالی متعددی برای بارگذاری جمعیت و صنعت دارند گفت: نباید فشار بر بار جمعیتی بیش از حد تهران می‌آوریم و با اینکه افراد ساکن در تهران مزایای خدماتی بسیاری دارند اما در قبال آن هزینه توسعه را نیز چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ اکولوژیکی می‌پردازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تأکید بر اینکه موضوع اشتغال در تهران باعث بارگذاری بیش از حد صنعتی و جمعیتی در استان تهران شده تصریح کرد: اگر اشتغال را به طور عادلانه در کشور توزیع کنیم متقاضیان ورود به تهران کمتر خواهد شد. و باید تلاش کنیم تا مانع جذابیت ورود به تهران شده و شرایطی را فراهم آوریم تا بازنشستگان به شهرهای دیگری عزیمت کنند.

حیدرزاده ادامه داد: هم‌اکنون که در دوران پسابرجام به سر می‌بریم با توزیع عادلانه ثروت و قدرت در کشور باید مانع از ادامه سیاست گذشته اشتباه شده و با ممانعت از متقاضیان جمعیتی و صنعتی اقدامات لازم را در تهران انجام دهیم تا در آینده به وضعیت بحرانی کنونی سامان دهیم.

*صنایع آلاینده باید از تهران خارج شوند

حیدرزاده در خصوص صنایع استان تهران گفت: در حوزه صنعتی 30 درصد از واحدهای صنعتی کشور در تهران مستقر بوده و بارگذاری بیش از 70 هزار واحد صنعتی و خدماتی در تهران تناسب معناداری با مساحت استان ندارند.

وی ادامه داد: صنایع آلاینده باید از  شهر تهران خارج شوند و ما محدودیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری را اجرا می‌کنیم.

حیدرزاده در خصوص صنایع قدیمی گفت: یک سری صنایع از قدیم مانده‌اند یا باید تغییر کاربری دهند و یا به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: استقرار صنایع به معنی بارگذاری جمعیتی بوده و هر نفر بعدها به دلیل احتیاج به ماشین و سایر خدمات این چنینی باعث ایجاد  فشار بر وضعیت نامطلوب کنونی محیط زیست استان تهران می‌شود.

** زمین‌خواری و فرونشست زمین‌های تهران

حیدرزاده در خصوص یکی دیگر از معضلات استان تهران گفت: زمین‌خواری و تصرف عراضی باعث از بین رفتن مناطق بکر و زیست‌گاه‌ها می‌شود که این امر عواقب جدی‌تری را در آینده برای محیط زیست رقم می‌زند.

وی ادامه داد: با تصرف زمین و ساخت و ساز مطمئناً چاه‌های غیرمجاز حفر شده و با برداشت از آب‌های زیرزمینی با کاهش سطح این آب‌ها و فرونشست زمین با میانگین 30 الی 35 سانتی‌متری شده‌ایم.

حیدرزاده بیان داشت: فرونشست یک قدم قبل از بیابانی شدن و هم‌اکنون دشت تهران در آستانه بیابانی شدن به می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: دولت و قوه قضاییه بعد  از بیانات رهبری در تاریخ 17 اسفند و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست به سران سه قوه در حال مدیریت این امر است اما هم‌چنان با ایده‌آل فاصله داریم.

**حل معضل آلودگی تهران منوط به قانونی شدن و تصویب آن از سوی مجلس است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی هوای تهران و مسئول رسیدگی به این امر گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و مصوبه هیئت وزیران وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده و در  این بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران هماهنگ‌کننده است.

وی ادامه داد: تنها مشکل اجرا شدن این برنامه قانونی نشدن آن است که متأسفانه در مجلس قبلی تصویب آن این دست و آن دست شده و امیدواریم در مجلس جدید این لایحه به قانون تبدیل شود.

حیرزاده تصریح کرد: وقتی معضل آلودگی هوای تهران به قانون تبدیل شود متولیان امر و کسانی که دامن به آلودگی هوای تهران می‌زنند مرتکب جرم شده و باید پاسخگوی قانون و دستگاه قضا باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان در خصوص اقدامات انجام شده برای کنترل آلودگی هوای استان تهران اذعان داشت: از 2 تا 3 سال گذشته اقدامات خوبی از جمله بهبود کیفیت سوخت و ارتقا آن به یورو 4 در 8 کلان شهر کشور انجام شده و افزایش تعداد روزهای پاک و سالم گواه صادق این مدعا است و امیدواریم با افزایش تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه‌های کشور و واردات بیشتر آن کلیه شهرهای کشورمان را به بهره‌مندی از سوختی با ارتقا بروز (یورو4) ارتقا دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار