ساری،

بایدها و نبایدهای مصرف زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌های سنتی و متداول ایرانیان در ماه مبارک رمضان است که مصرف بیش از اندازه آن به دلیل برخورداری از کالری، چربی و قند موجب بروز مشکلات متعددی چون بیماری‌های گوارشی و قلبی - عروقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، امروزه در بسیاری از سفره‌های رمضان و مهمانی‌های افطاری، دسرهای رنگارنگ، غذاهای چرب و انواع شیرینی مانند حلوا، حلیم، انواع پلو و خورشت‌های چرب و زولبیا و بامیه جلوه نمایی می کند، اما از آنجا که روزه داری علاوه بر انجام فریضه الهی فرصتی برای اصلاح عادات تغذیه ای نامناسب جهت حفظ و افزایش سلامت افراد است، مصرف برخی از این غذاها و زیاده روی در استفاده برخی دیگر، نه تنها در حفظ سلامتی کارساز نیست بلکه به آن آسیب هم می رساند، که یکی از این خط قرمزهای سفره های افطاری زولبیا و بامیه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه زولبیا و بامیه به دلیل داشتن کالری زیاد، موجب سیری کاذب و زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا می‌شود، توصیه کرد روزه‌ داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند.

دکتر اعرابی با تاکید به اینکه روزه داری نه تنها ضامن سلامت بلکه درمان کننده برخی از مشکلات جسمی نیز است، افزود: فاصله زمانی طولانی بین اولین و آخرین وعده غذایی در ایام روزه داری، موجب مصرف گلیکوژن کبد (ذخیره ی قندی) می‌شود که در نتیجه فرد ولع زیادی برای خوردن زولبیا و بامیه پیدا می کند.

در این میان یکی از شهروندان شهرستان ساری، شیرینی زولبیا و بامیه را جزو لاینفک سفره های افطاری و سحری خود و اعضای خانواده اش معرفی کرد.

وی به مصرف این شیرینی همراه با چای در زمان افطاری اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مصرف این شیرینی در وقت افطار، موجب سیری کاذب و مانع مصرف دیگر غذاها در او می شود، اما میل شدید به مصرف شیرینی موجب می شود که همچنان به افراط در مصرف این شیرینی ادامه دهد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هم با بیان اینکه زولبیا و بامیه مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع است، گفت: افرادی که در مصرف این شیرینی زیاده روی می کنند، بعد از ماه مبارک رمضان نه تنها دچار چاقی و افزایش وزن می‌شوند، بلکه خطر بروز برخی از بیماری ها چون دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی و عروقی را در خود افزایش می دهند.

شقایق ریحانی افراط در مصرف زولبیا و بامیه را برای بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) نیز خطرناک اعلام کرد که تشدید علائم بیماری و کندی تخلیه معده از عواقب زیاده روی آن است.

وی تاکید کرد: همچنین در وعده سحری نیز از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنید؛ زیرا به علت شیرینی بالای آن، قند خون را به سرعت افزایش داده و موجب ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه ای با بیان اینکه اگر مصرف زولبیا و بامیه در حد مناسبی باشد مشکلی ایجاد نمی شود افزود: اما بهتر است روزه‌داران با اجتناب از مصرف این ماده غذایی، قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما، شیر، کشمش، چای و یا آبمیوه تازه جبران کنند.

ریحانی همچنین درباره تهیه و خرید زولبیا و بامیه در باره رنگ آن نیز توصیه هایی کرد و گفت: هر چه زولبیا و بامیه تیره‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه نامرغوبی آن است؛ چرا که نه تنها در روغن بیشتر جوشانده شده بلکه به دلیل حرارت طولانی، حاوی مواد سمی بیشتری هم است.

وی با تاکید بر پرهیز خرید این گونه مواد غذایی از دستفروشان و دوره گردان، هشدار داد: هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، افراد باید به مجوز وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نشانی دقیق کارخانه تولید کننده و سالم بودن بسته توجه کنند.

در این میان رئیس اتحادیه قنادان ساری هم با بیان اینکه 5 تن زولبیا و بامیه روزانه در کارگاه های قنادی مازندران پخت و تولید می شود، گفت: 400 تولید کننده در استان، با پخت زولبیا و بامیه، پاسخگوی بازار مصرف استان در ماه رمضان هستند.

سید ابراهیم حسینی اعلام کرد: هر کیلو زولبیا و بامیه در بازار و قنادی های ساری 8 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به درجه بندی واحدهای قنادی در ساری، افزود: زولبیا و بامیه درجه یک هر کیلو 9 هزار و 500 تومان و نوع ممتاز آن هم 12 هزار تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار