"سامانه اصالت" دست وپا قاچاقچیان را می بندد/ کنترل قاچاق دخانیات دلسوز ندارد

این روزها کنترل قاچاق ازمواد مخدر گرفته تا لوازم آرایشی ومواد غذایی به دغدغه اصلی مسئولان کشوری و لشکری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛مسئله جلوگیری از قاچاق همیشه جزو دغدغه های اصلی مسئولان کشوری و لشکری بوده و هست. از قاچاق اسلحه و مواد مخدر گرفته تا قاچاق لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی، به طوری که کنترل قاچاق در برخی از موارد چندین دستگاه مهم را با خود درگیر کرده و تنها با اقدامات شبانه روزی یک دستگاه میسر نیست.


بسیار شاهد این بودیم که برای کنترل قاچاق موردی یک دستگاه راه حلی را پیشنهاد می دهد و با مخالفت دستگاه های دیگر مواجه می شود که این اختلاف نظرها موجب ادامه دار شدن ورود کالای قاچاق و سخت تر شدن کنترل آن می شود.

برای مثال وزارت بهداشت برای کنترل قاچاق کالای دخانی افزایش مالیات آن را پیشنهاد داد و با مخالفت برخی دستگاه ها مبنی بر افزایش میزان قاچاق به دنبال این امر مواجه شد هر چند که این قانون به تازگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما همچنان مشکلات و موانع جدی در این مسیر وجود دارد.

هاشمی وزیر بهداشت در خصوص مسئله کنترل قاچاق می گوید: قاچاق مواد دخانی مانند قاچاق اسلحه کشنده است و باید به همان اندازه نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم چرا که دخانیات قاچاق در کشور جان بسیاری از افراد به ویژه جوانان را می گیرد.

وی ضمن تاکید براینکه افزایش قاچاق در اثر افزایش مالیات کالای دخانی تنها بهانه است، عنوان کرد: تمام دستگاه ها باید در موضوع کنترل قاچاق مواد دخانی دلسوز و با هم همکاری داشته باشند.

کلید خوردن کنترل قاچاق با شکست مواجه شد
چند سال پیش وزارت صنعت ، معدن و تجارت طرح شبنم را برای کنترل قاچاق کلید زد که این طرح به دلیل وجود نواقصی نتوانست چندان در این امر موثر باشد حتی از منظر برخی افراد موجب افزایش میزان قاچاق نیز شد بنابراین تصمیم به توقف این طرح گرفته شد اما به تازگی خبرهایی مبنی بر از سرگیری این طرح به گوش می رسد.

گلستانی زاده معاون برنامه ریزی،‌ نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تازگی از آغاز طرح کد رهگیری به عنوان جایگزین شبنم و ایران‌کد در سال ۹۵ خبر داده و با اشاره به اینکه قاچاق یکی از عوامل اخلال در اقتصاد مقاومتی است، افزود: قاچاق از 6 میلیارد دلار در سال 84 با روند رو به رشد به 19 میلیارد در سال 87  و 25 میلیارد دلار در سال 92 رسید که این آمار شامل 17.2 قاچاق ورودی و حدود7.8 میلیارد دلار قاچاق خروجی است.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی و برنامه ریزی صورت گرفته در سال  93 توانستیم ضمن مهار رشد قاچاق درحوزه کنترل و کاهش آن اقدامات خوبی انجام دهیم به نحوی که قاچاق در پایان سال 93، با حدود 5 میلیارد دلار کاهش به 19.8 میلیارد دلار رسید.

پیامک بده ؛ اصل بگیر
به دنبال برنامه های متعددی که برای کنترل قاچاق صورت گرفت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت سامانه اصالت دارو را آغاز کرد تا با شناسنامه دار شدن مواد غذایی و قرار گرفتن کدرهگیری بر روی آن ، مردم بتوانند از طریق ارسال این کد به سامانه از طریق پیامک و اینترنتی از سلامت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

مصطفی کریمی معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و در خصوص راه اندازی سیستم های نرم افزاری اصالت دارو برای کنترل قاچاق دراین حوزه گفت: سیستم های نرم افزاری در بحث برچسب های اصالت و استعلام فرآورده های سلامت محور از طریق سامانه تیتک در حوزه تولید کننده ها و وارد کننده ها به عنوان ابزاری برای کنترل سلامت این فرآورده ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصرف کننده می تواند از طریق تلفن های معرفی شده در سایت غذا و دارو از اصالت آن اطلاع یابد، درخصوص سیستم شبنم عنوان کرد: سیستم نظارت شبنم مربوط به وزارت بازرگانی است و هیچ ارتباطی با برنامه های سازمان غذا و دارو ندارد. 

وقتی از آب گل آلود ماهی میگیرند!
کریمی ادامه داد: سیستم نظارت سازمان غذا و دارو ، سامانه تیتک است که در اغلب کشورهای دنیا اجرا می شود و از طریق بارکدهای روی محصولات و استعلام آن شماره از سایت غذا و دارو می توان معتبر یا نامعتبر بودن آن رابررسی و در صورت ثبت آن ، از طریق مراجع قانونی اسم و مشخصات تولید کننده را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ثبت تولید کننده و وارد کننده فرآورده های سلامت محور از جمله دارو ، ثبت پروانه صادرات برای آنها و اختصاص 97 درصدی بازار دارویی کشوربه تولیدات داخلی ، بازار قاچاق چندانی در این بخش وجود ندارد اما از آنجایی که جلوی واردات برخی داروها خارجی مشابه داخل گرفته می شود منابع سودجو اقدام به قاچاق آن می کنند.

مجاری مجاز را بشناسید
علاوه بر سامانه اصالت دارویی این سامانه در خصوص مکمل ها نیز در حال اجرا است اما هنوز به اندازه سامانه اصالت دارویی کارآمد واجرایی نشده وباید بیشتر بررسی و آزمون شود.

معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه نظارت بر مکمل ها بیان کرد: نظارت بر مکمل ها هم توسط اداره کل مکمل های سازمان غذا و دارو انجام می شود که هنوز به اندازه دارو دقیق نیست و کمی زمان بر است.

وی در خصوص برنامه های سازمان غذا و داروگفت: نظارت از طریق دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گیرد تا از ورود فرآورده های قاچاق جلوگیری کند.

کریمی در پایان گفت: توصیه اکید دارم که فرآورده های سلامت محور را تنها از مراکز معتبر تهیه کنند که این مجاری مجاز همان داروخانه ها هستند.

گزارش میترا پوررمضان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار