تیراندازی اورلندو؛ دستاویز جدید ترامپ برای حمله به اوباما

نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا با دستاویز قراردادن کشتار اورلندو، انتقادهای خود را متوجه اوباما کرده و او را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دونالد ترامپ نامزد احتمالی ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه هنگام مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که احتمالا رئیس جمهور اوباما به نحوی در تیراندازی روز یکشنبه اورلندو دست داشته است.

ترامپ این اظهارات را به صورت ضمنی بیان کرد؛ اما از سخنان او فقط می توان یک برداشت انجام داد: احتمالا رئیس جمهور به نحوی در جریان یا درگیر این تیراندازی بوده است.

ترامپ در این گفتگو یادآور شد: «او (اوباما) یا متوجه نیست، یا بهتر از هر کس دیگری می داند-یا این یا آن؛ و هر دو قابل قبول است. او در روز یکشنبه طی اظهاراتی از اوباما خواسته بود استعفا دهد.

وی افزود: «ما تحت رهبری مردی هستیم که یا سرسخت و هوشمند نیست و یا چیز دیگری در ذهن دارد. و این چیز دیگر در ذهن-می دانید که مردم باورشان نمی شود. مردم باور نمی کنند؛ یعنی نمی توانند باور کنند که رئیس جمهور اوباما دارد این طور عمل می کند و نمی توان حتی این کلمات را بیان کرد «تروریسم افراطی اسلامی». دست هایی در کار است. تصور آن محال است. ]ولی[ دست هایی در کار است.

ترامپ طی مصاحبه تلویزیونی در برنامه ان. بی. سی. تودِی، همین اتهام را با لحنی ملایم تر مطرح کرد و به طور غیرمستقیم اعلام کرد که اوباما آگاهانه چشم خود را بر حقایق بسته است: «خیلی ها هستند که فکر می کنند اوباما نمی خواهد این مسائل را بفهمد.»

این ایده که اوباما در دو جبهه می جنگد و عامل جهادی هاست، حتی با استانداردهای کارزار انتخاباتی هم اتهام تکان دهنده ای است. ترامپ، پیشتر رقیب خود را به یک کودک آزار تشبیه کرده بود و جایی دیگر اظهار کرده بود تفاوت بین سیاست های اوباما و نازی ها را تشخیص نمی دهد.

چنین ایده های توطئه آمیزی در عرصه سیاست آمریکا به چشم می خورد اما فقط در حاشیه می مانند. مثلا برخی «حقیقت جویان» معتقدند که رئیس جمهور جرج دبلیو. بوش، یا در حملات یازده سپتامبر دست داشته است و یا چشم خود را به روی آن بسته بوده است.

برای این ادعاها هیچ مدرکی در دست نیست و مردم، کسانی که این باور را دارند، مسخره می کنند. در خصوص کسانی که معتقدند رویدادهای تیراندازی همچون کشتار سندی هوک، حملات «گمراه کننده» بوده است و هدف از آن حمله به حامیان کنترل اسلحه در آمریکا بوده است نیز وضع به همین شکل است. مجری رادیو فرینج، الکس جونز هم تیراندازی اورلندو را یک عملیات گمراه کننده دانسته و همین روشن تر به ما نشان می دهد حامیان ترامپ، چه نوع افرادی هستند.

نکته غیرمترقبه در این میان، این است که این ادعاها از جانب نامزد احتمالی ریاست جمهوری یک حزب بزرگ مطرح می شود. اما تصورات دیوانه وار در خصوص اوباما، نه جدید است و نه این قدر افراطی.

نویسنده محافظه کار، اندرو مک کارتی در کتاب سال 2010 خود ادعا کرده بود که اوباما بخشی از یک همدستی با اسلامگرایان افراطی برای برانداختن دولت آمریکا است. از این پیش پا افتاده تر این که بسیاری از مردم معتقدند اوباما در دو جبهه مبارزه می کند و شهروندی غیر آمریکایی است که لایق ریاست جمهوری نیست. این ادعا نیز ساختگی است و انواع و اقسام مدارک، از گواهی تولد اوباما گرفته تا گواهی ثبت تولد وی در روزنامه های هاوایی، خلاف آن را ثابت می کنند.

با این حال، نظر سنجی های امسال نشان می دهد که بیشتر جمهوری خواهان به شهروند آمریکا بودن اوباما شک دارند. این «افراد معتقد به خارجی بودن اوباما» از سوی حامیانی در بالای هرم قدرت سیاسی تهییج می شوند. مثلا در سال 2011 یک بازرگان برجسته، علنا در خصوص غیرآمریکایی بودن اوباما اظهاراتی را بیان کرد.

او حتی گفته بود که کاراگاهانی استخدام کرده و به هاوایی فرستاده است تا در این خصوص تحقیق کنند. (این که آیا واقعا چنین کاری کرد یا نه، نامشخص است). او حتی ادعا کرده بود که به اطلاعات اتهام برانگیزی برخورده است. البته در نهایت، چنین شواهدی هرگز منتشر نشد اما فشارها اوباما را مجبور کرد گواهی تولد خود را در اختیار رسانه ها قرار دهد و همین باعث شد افراد بدبین، از اتهامات خود دست بکشند.

برخلاف آن چه ممکن است در نظر مردم تجربه تلخی برای یک بازرگان به حساب بیاید، او ساکت نماند. او در عوض برای رقابت های ریاست جمهوری 2016 ثبت نام کرد و اکنون نامزد حزب جمهوری خواه است: وی دونالد ترامپ است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار