کرمان؛

وجود45هزارهکتار تاغ زار منحصر به فرد درحومه کرمان

مسئول اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان گفت: حدود5/6 میلیون هکتار از کل مساحت استان، اراضی بیابانی است که از این میزان 2/4 میلیون هکتار درشمال استان واقع است.

وجود45هزارهکتار تاغ زار منحصر به فرد در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مجید نظری در بازدید از تاغزارهای اطراف کرمان کشورایران را جزء کشورهای نخست و پیشگام در پذیرش کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی عنوان کرد و افزود :خوشبختانه کشور ایران پس از عضویت در این کنوانسیون جزء کشورهای پیشرو در انجام تعهدات این کنوانسیون بوده است.

وی با بیان اینکه یک سوم خشکی های جهان در معرض خطر بیابان زایی قراردارد خاطرنشان کرد :در کشور ما  از34میلیون هکتار اراضی بیابانی حدود20 میلیون هکتار شدیداً تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

نظری افزود: شمال استان کرمان شدیداً تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد که این موضوع سبب خسارت به بخش های مسکونی، تأسیسات، اماکن، ابنیه وکارخانجات ومراکز اقتصادی شده است.

وی اظهار کرد: بیابان زدایی جز با مشارکت مردم وعزم همگانی امکان­پذیر نیست.

 نظری  با اشاره به اینکه دو طرح بین المللی برای مقابله با بحث بیابان زایی در استان دردست اجراست ،اظهار کرد: این طرح­ها شامل طرح ترسیب کربن درمنطقه شهداد که با مشارکتUNDP و پروژه دیگر با نام RFLDL است که  در ریگان با مشارکت فائو انجام می­شود.


وی تأکیدکرد : در انجام پروژه ­های بین المللی باید فعالیت­ های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به منظور توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد معیشت­ های سبز و پایدار وایجاد زمینه­ ی کار و درآمد در دستور کار قرار بگیرد وگرنه انجام این پروژه ­ها کارایی لازم رانخواهد داشت.

مسئول اداره بیابان منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان گفت : کاشت تاغزارها در کرمان از سال45 تا88 به صورت مستمر و به صورت قطعه قطعه صورت گرفت تا امروز که این توده به مساحت 45هزار هکتار رسیده است.


وی تاغزارهای حومه شهر کرمان را از نظر مساحت در کل کشور منحصربه فرد دانست وافزود :در هیچ جای کشور به این شکل و به این وسعت تاغزار نداریم.

نظری در باب اهمیت این تاغزارها گفت: این تاغزارها یک بستر و محیط امنی را برای شهر کرمان به ارمغان آورده است و تأثیرات این تاغزارها بر روی تلطیف هوا و بهبود شرایط محیطی کرمان غیرقابل انکار است و برای توسعه صنایع و کشاورزی یک محیط امنی را ایجاد کرده است.

وی درخصوص توسعه این تاغزارها دراستان گفت: تاکنون430هزار هکتار در سطح استان به عنوان کانون بحران شناسایی شده است که در11 شهرستان و در 24 نقطه فعالیت ­های اجرایی در حال انجام است که در این راستا نیاز به تأمین بودجه و مشارکت همه­ دستگاه­ها و اقشار برای ایجاد تاغ زار برای جلوگیری از پیشرفت شن های روان است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار