باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جاده هایی که میزبان مرگ حیات وحش ایران هستند/ارابه های آهنی بلای جان یوزهای ایرانی

بسیاری از کشورهای اروپایی با احداث جاده های روگذر یا زیرگذر، زیستگاههای حیات وحش خود را از پدیده تصادفات جاده ای ایمن کرده اما ما تنها به نصب تابلو های کاهش سرعت و سرعت گیر در جاده ها بسنده کرده ایم.

جاده هایی که به میزبانی مرگ حیات وحش ایران می روند/یوزهای ایرانی در امان نیستندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جاده های مرگ میزبان آخرین بازمانده یوزهایی شده است که تنها در ایران زمین می خرامند، یوز های آسیایی یا همان یوزهای ایرانی از گونه‌های جانوری منحصر به‌ فرد جهان به شمار می‌روند که به غیر از عرصه طبیعی ایران، در هیچ کجای جهان نمونه آن یافت نمی‌شود، اما گویا کشور ما نیز مأمن امنی برای حضور شان نیست، چرا که بارها با خبرهایی در خصوص کشتار این گونه در اثر تلفات جاده‌ای و تصادفات آن با خودروهای عبوری از کنار زیستگاهشان مواجه شده ایم .

در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی با احداث جاده های روگذر یا زیرگذر زیستگاههای حیات وحش خود را از پدیده تصادفات جاده ای ایمن کرده و مرگ حیات وحش خود را با اتفاق مذکور به صفر رسانده اند ، اما ما تنها به علائم راهنمایی و رانندگی چون نصب تابلو های کاهش سرعت و سرعت گیر و دیگر موارد در جاده های بسنده کرده و متاسفانه شاهد مرگ و میر گونه های باارزش خود چون یوز ایرانی می شویم ،گونه ای که در حال انقراض بوده و تنها در ایران زیست می کند.

آیا حفاظت مطلق و به صفر رساندن تهدیدات حیاتآن که تنها با صرف هزینه و کمی همت محقق می شود ارزش عملی نمی طلبد؟

حال کارشناسان حیات وحش ، فنس کشی به همراه احداث روگذر و زیر گذر را تنها راه حل حفظ همین تعداد از آخرین بازمانده یوزهای آسیایی معرفی کرده اند تا دیگر جاده های کشور به باند پرواز یوزهای ایرانی تبدیل نشود.

  *افزایش کشتار یوز ایرانی

مسلم نوری فعال و حامی حقوق حیوانات در خصوص، افزایش کشتار یوزهای ایرانی، اظهارداشت: بر اساس مستندات، طی یک دهه اخیر در ایران 27 یوزپلنگ توسط عوامل انسانی مختلف از پای درآمده‌اند که حداقل 11 مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که براساس آخرین گزارش‌های ارسالی به انجمن یوزپلنگ ایرانی از سال 90 تا 92 از 17 منطقه اعلام شده، جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور بین 40 تا 70 قلاده است.

فعال حامی حقوق حیوانات تصریح کرد: به قطع یقین آمار غیر رسمی از کشتار آخرین بازمانده یوز آسیایی که تنها در ایران حضور دارد بیشتر از این مقدار رسمی اعلام شده است، چرا که شکارچیان معمولاً لاشه‌ها را به همراه خود برده و پس از گرفتن عکس یادگاری از حیوان اقدام به کندن پوست آن می‌کنند.

*تصادفات جاده ای مهم ترین عامل کشتار یوزها هستند

نوری تصریح کرد:‌ در زیستگاه‌هایی مانند توران استان سمنان و میاندشت خراسان شمالی بیشترین تعداد از جمعیت یوزها به ثبت رسیده که از این رو این مناطق بیشترین آمار کشتار یوز از جانب انسان را به خود اختصاص می دهند.

وی با یبان اینکه پارک ملی کویر یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده ایران است و بیشترین وسعت آن در شهرستان گرمسار استان سمنان و بخش‌های کوچکی از آن نیز، در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار دارد ،گفت:‌در این منطقه تنها یک یوز نر وجود دارد و این یعنی فاجعه!

*تلفات یوزها در سال 1395


یوزآسیایی(یوز ایرانی) از گونه‌های جانوری منحصر به‌ فرد جهان به شمار می‌رود که به غیر از عرصه طبیعی ایران، در هیچ کجای جهان نمونه آن یافت نمی‌شود، اما گویا کشور ما نیز مأمن امنی برای حضور آن نیست، چرا که بارها با خبرهایی در خصوص کشتار این گونه در جهت بهره‌برداری از پوست آن و یا تلفات جاده‌ای و تصادفات آن با خودروهای مواجه بود‌ه‌ایم.

نوری درباره ی آمار یوزپلنگ‌های ایرانی در ابتدای سال 95 تا کنون بیان داشت: طبق آمار رسمی، یک قلاده یوز ماده در حاشیه پارک ملی توران در تاریخ 23 اردیبهشت به دلیل تصادف جاده‌ای و یک قلاده دیگر در تاریخ 10 فروردین امسال در پناهگاه حیات وحش میاندشت به دلیل برخورد و گرفتار شدن با فنس‌ها زخمی شده که البته در این مسئله باید آمارهای غیر رسمی را هم در نظر گرفت.

*از کوری یوزپلنگ ها تا تصادفات جاده ای


گربه‌سانان به خاطر ساختار طبیعی خود، شب هنگام که نور چراغ خودرو بر چشم آن‌ها می‌تابد، دچار کوری شده و معمولاً از جای خود تکان نمی‌خورند و حالا تصور کنید که خودرویی با سرعت در حال تردد جاده باشد و اینجاست که حادثه تصادف جاده‌ای یوز با خودرو پیش می‌آید.

هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در خصوص جلوگیری از کشتار یوز در تصادفات جاده‌ای می‌گوید: تابلوهای راهنمایی نصب شده در نقاط حادثه‌خیز شناخته شده تأثیری نداشته و بی‌شک اقدامات بازدارنده‌ای چون نصب دوربین جهت کنترل سرعت بی‌نتیجه است.

وی فنس‌کشی به همراه احداث روگذر یا زیرگذر را مؤثرترین اقدام جهت جلوگیری از کشتار یوز در تصادفات جاده‌ای بیان کرد و گفت: متأسفانه تأمین هزینه چنین اقدامی از عهده پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و همچنین محیط زیست باتوجه به کمبود بودجه برنمی‌آید اما امروز باتوجه به اعلام همکاری مجلس شورای اسلامی در زمینه حفاظت از یوزپلنگ و همچنین آمادگی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، امیدوارم به زودی اعتباری ویژه برای فنس‌کشی و احداث روگذر در این نقاط اختصاص دهیم.

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: البته فنس کشی نیز به تنهایی بی‌نتیجه است چرا که این گربه سانان تمایل دارند از جاده‌ای که زیستگاهش را به دو نیم تقسیم کرده عبور کند، بنابراین با فنس‌کشی تنها آن‌ها را مجبور می‌کنیم در امتداد فنس حرکت کنند تا به نقطه‌ای برسند که امکان عبور برایشان هست و این به معنی جابجا کردن نقاط حادثه‌‌ خیز است.

فعال حامی حقوق حیوانات در خصوص کاهش تصادفات جاده‌ای می گوید: نصب تابلوهای هشدار دهنده، در مسیر جاده‌ای مناطقی چون؛ جاده تهران-مشهد حد فاصل شاهرود تا سبزوار و جاده یزد-بندرعباس حد فاصل مهریز که همجوار با زیستگاه یوز ایرانی هستند، ایجاد سرعت‌گیر در سطح جاده‌های مذکور، ارتقاء آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها تحت عنوان ضرورت حفظ این موجودات با ارزش، گشت ‌زنی‌های متوالی پیرامون جاده‌هایی که احتمال عبور یوز در آن‌ها وجود دارد و احداث روگذر و زیرگذر؛ از جمله عواملی هستند که می‌تواند سایه سیاه و سنگین تصادفات جاده‌ای را از این گونه در خطر انقراض کم کند.

تنها زیستگاه یوز یا یوزپلنگ آسیایی در کشور ما ایران است و این گونه از معدود حیواناتی است که در دست‌ نوشته‌های تاریخی از آن به عنوان حیوان ایرانی نام برده شده و زنده‌ نگه‌‌داشتن یوز که در رسانه‌ها از آن به عنوان یکی از اهداف ملی در نظر گرفته شده همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

بی‌شک از بین رفتن یوز علاوه برضربات جبران ناپذیر بر اکوسیستم منطقه، وجهه بین‌المللی ما را در حفظ منابع محیط زیست تا سطح قابل ملاحظه‌ای افول می‌دهد، هرچند تاکنون از سازمان‌های بین‌امللی مدافع حفاظت از محیط زیست بارها در خصوص انقراض این موجود زیبا در ایران نگرانی‌هایی در فضای رسانه‌ای منتشر شده اما هنوز راهکارهایی ویژه از سوی مسئولان دیده‌ نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران))
۱۷:۴۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
باسلام و احترام

افسوس...

بزرگترین عامل انقراض یوزپلنگ ایرانی تلفات جاده ای و بیشتر در مسیری حدود ده کیلومتر اتفاق افتاد، و شاید بهتر است بگوییم بی توجهی و بی مدیریتی سازمان محیط زیست عامل این...

پوزپلنگی که نام و آوازه آن را در همه جای دنیا مطرح کردیم و حال بی توجهی سازمان محیط زیست. آخر مگر چقدر خرج زیر گذر و سرعتگیر و مهار این ده کیلومتر جاده میشد.
چه میتوان گفت جز بی توجهی بی مدیریتی و بی مسئولیتی مسئوین.
این برای ما ایرانی ها چقدر خجالت آور و درد آوره؟!!
به سایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران و خبرهای آن در مورد انقراض یوزپلنگ ایرانی حتما مراجعه نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
توی ایران کی به فکر حیات وحش است.

همه کارها دیمی است.جاده رو اول می کشند بعد یاد حیات وحش می افتند.اصلا براشون مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
واقعا این یوز پلنگ ها و ببر ها و گرگ هایی که در حیات وحش زندگی می نمایند خیلی وحشی هستند و می توانند محیط زیست را نابود سازند بنده دانشجوی اب خیز داری کشاورزی استان بوشهر تحصیل نمودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
شما کلا نظر ندی بهتره
آخرین اخبار