باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

زباله‌ها، آتش زیر خاکستر یکی از زیباترین مناطق خاورمیانه/ورود ژاپنی‌ها برای زباله‌سوزی

معضل زباله ها در یکی از زیباترین استان های ایران و حتی خاورمیانه به چالشی جدی برای مسئولان و دوستداران محیط زیست مبدل شده است.

زباله‌ها،آتش زیر خاکستر یکی از زیباترین مناطق خاورمیانه/ورود ژاپنی‌ها برای زباله‌سوزیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،خطه سر سبز مازندران از دیرباز یکی از مناطق حائز اهمیت در جذب گردشگر محسوب می شده،در واقع امر،دهه ها است که مردم ایران زمین از اقصی نقاط کشور در ایام تعطیلات دل را به دریا می زنند و عزم خود را برای سفر به شهرهای شمالی جزم می کنند.

در کنار زیبایی های چشم نواز این خطه از شمال کشور،همواره چالش ها و نارسایی های متعددی نیز در عقبه این منطقه وجود دارد که به عقیده کارشناسان،پوشش سرسبز و چشم نواز آن مانع از برجسته شدن مشکلات شده است، مشکلات و نارسایی های جدی که همچون آتش زیرخاکستر مدت ها در دل مازنی ها جا خوش کرده است.

یکی از این چالش ها،معطوف به زباله هایی می شود که از دهه 70 به بعد و با دیده شدن زباله ها در ورودی غربی شهر بابل مطرح شد،قریب به 25 سال پیش،گلایه های مردمی اهالی منطقه اطراف انجیل سی به حمل زباله ها به گوش می رسید،البته در آن سالها کمتر کسی گمان می کرد بعداز گذشت دو دهه،معضل زباله ها به یکی از جدی ترین چالش های این استان مبدل شود.

البته پیش از این و از همان سالها هشدارهای بسیاری از سوی کارشناسان ذیربط در این خصوص مطرح شد که به دلیل فقدان الزامات و زیرساخت های لازم چاره و تدبیر تعیین کننده و سازنده ای که در مقام عمل مشکل را رفع و حل و فصل کند اتخاذ نشد.

به تدریج با افزایش جمعیت کشور،میزان ورودی مسافر به این استان نیز ارتقا پیدا کرد و طبیعتا کثرت جمعیتی با افزایش تولید زباله همراه شد.

* تولید 3 هزار تن زباله در روزهای عادی

بر اساس برآوردهای انجام شده و آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،استان مازندران در روزهای عادی شاهد تولید 3 هزار تن زباله است،این عدد و رقم در روزهای تعطیل با افزایش بیش از سه برابری به رقمی بالغ بر 10 هزار تن می رسد.

در میان استان های شمالی کشور،بیشترین حجم تولید زباله از آن استان مازندران است و در واقع استان مذکور در راس هرم تولید زباله در استان های شمالی قرار دارد،محدوده پیرامونی بیمارستان امام خمینی(ره)بهشهر،درکنار رودخانه تلار قائمشهر،جنگل سوادکوه،منطقه پَهلم کتی چالوس،تنکابن،جنگل های عباس آباد،انجیل سی بابل از محدوده هایی به شمار می روند که با چالش و معضل زباله دست و پنجه نرم می کنند.

*خلا تجهیزات زباله سوز

چندی پیش،کوروش خلعتبری،مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در گفتگویی با رسانه ها با اشاره به ضرورت ایجاد تاسیسات زباله سوز در مناطقی همچون رامسر و منطقه پرده سر تنکابن،عنوان کرد:برای رفع مشکل دپوی زباله ها،تعبیه و راه اندازی چنین امکاناتی ضروری است اما به جز نوشهر که اسکلت ساختمان نیروگاه را بنا کرده، هیچکدام از شهرها در این منطقه اقدام خاصی برای راه اندازی و ایجاد چنین پروژه ای عملیاتی نکرده اند.

وی البته از برگزاری جلسه ای با شهرداران و لزوم تامین چنین تاسیساتی در آینده خبر داد اما مشکلات مالی شهرداری ها و محدودیت های اعتباراتی را به عنوان یکی از موانع جدی برای تحقق این امر مطرح کرد.

خلعتبری با بیان نقش سازنده مشارکت بخش خصوصی در حصول و تامین چنین طرح ها و پروژه هایی می افزاید: تامین زباله مورد نیاز تجهیزات زباله سوز امری ضروری محسوب می شود.

وی عنوان کرده که تلاش می شود در سال جاری،پروژه مذکور به نتیجه لازم منتهی شود.

*همچنان خبری از دفن بهداشتی زباله های نیست!

بر اساس قانون شهرداری ها،باید زباله ها در زمین های واگذار شده و بصورت بهداشتی مدفون شود،اما برخی کم توجهی ها باعث دپوی غیر بهداشتی زباله ها در این خطه از استان شمالی کشور می شود.

در واقع امر برخورد با دپوی غیر قانونی زباله ها از طریق مجموعه حفاظت از محیط زیست پیگیری و عملیاتی می شود،موضوعی که چندی پیش با اولتیماتوم به شهرداران خطه مازندران و احتمال بازداشت تعدادی از آنها مطرح شد،اما در مقام عمل با نتیجه ای قطعی همراه نشد و البته بازداشتی هم در کار نبود.

در حال حاضر نیز،شهرداری های مازندران،زباله ها را در مناطقی مشخص دپو می کنند و خبری از دفن اصولی آن نیست.

*ورود ژاپنی ها برای زباله سوزی

آنچنان که فرهاد عسگری،مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران عنوان داشته،مجموعه مذکور در صدد تسهیل شرایط و بستر سازی برای ورود ژاپنی ها به این عرصه(زباله سوزی)است طرحی که فعلا در مراحل مطالعاتی قرا دارد و ظاهرا سازمان همیاری شهرداری ها نیز در سال جاری اعتبارات مناسبی را برای این حوزه مد نظر قرار داده است.

امید است با تامین اعتبار و تلاش مدیریت شهری در استان مازندران معضل و چالش زباله ها مرتفع شود،در غیر این صورت دور از ذهن نیست که زیباترین استان خاورمیانه با یکی از جدی ترین چالش زیست محیطی خاص به خود مواجه شود که جبران و مهار آن بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار