واشینگتن تایمز: موانعی پیش روی نهایی شدن قرارداد بوئینگ با ایران وجود دارد

روزنامه واشینگتن تایمز در گزارشی نوشت توافق ایران و بوئینگ به دلیل نگرانی‌ها از ارتباطات تروریستی تهران در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن تایمز در گزارشی به قلم "جسی فاکس" و "گای تیلور" آورده است: دو مقام سابق وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در ارتباط با چشم اندازها درباره انعقاد توافق میان ایران و شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا ابراز تردید و ادعا کردند نگرانی ها درباره پولشویی ایران و فعالیت ها در زمینه تأمین مالی تروریست ها احتمالا سبب ناکام ماندن این توافق خواهد شد. 

مقامات شرکت هواپیمایی بوئینگ روز چهارشنبه همچنان سکوت اختیار کردند. این در حالی است که مقامات ایرانی این هفته تصریح کردند انعقاد این قرارداد مهم قریب الوقوع است، قراردادی که از زمان امضای توافق مهم هسته ای در سال گذشته که سبب برداشته شدن بسیاری از تحریم های اقتصادی اعمال شده بر ایران شد، بزرگترین قرارداد در نوع خود بین یک شرکت آمریکایی و تهران محسوب می شود. 

اما منتقدان می گویند توافق هسته ای - که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، از آن حمایت می‌کند- نتوانسته است سبب کاهش نگرانی ها در این باره شود که ایران همچنان منبع حیاتی تأمین مالی و خدمات بانکی برای گروه های تروریستی پیشرو در جهان محسوب می شود. 

"چیپ پونسی" که تا سال 2013 رئیس دفتر سیاست راهبردی برای جرایم مرتبط با تأمین مالی فعالیت های تروریستی و جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا بوده است، مدعی شد:‌ خطرات مرتبط با انجام مراودات تجاری با ایران تغییر نکرده است.
 
"اریک لوربر،" وکیل سابق دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اعلام کرد قرارداد بوئینگ با ایران احتمالا با همان مشکلاتی مواجه خواهد بود که شرکت ایرباس -رقیب اروپایی بوئینگ- طی هفت ماه گذشته با آن مواجه شده است.

لوربر -که به همراه پونسی در کنفرانس ویدئویی روز چهارشنبه تنظیم شده بوسیله بنیاد دفاع از دموکراسی ها که کارشناسان آن منتقد توافق هسته ای هستند- گفت قرارداد شرکت هواپیمایی ایرباس با ایران برای فروش بیش از صد فروند هواپیما به ایرانی ها در ماه ژانویه به تیتر رسانه ها تبدیل شد؛ اما همچنان نهایی نشده است. و یکی از دلایل این امر آن است که ایرباس در تأمین مالی نهادهای مالی خصوصی به منظور انجام این مراوده با مشکلات وحشتناکی رو به رو است.

او همچنین گفت:‌ فکر می کنم بوئینگ نیز با همین چالش ها مواجه خواهد بود. آسوشیتدپرس گزارش داد "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار روز چهارشنبه با "محمد جواد ظریف،" همتای ایرانی‌اش ، در اسلو گفت دولت اوباما به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای به منظور کاهش تحریم های اقتصادی پایبند است و حتی به شرکت های خارجی توضیح داده است که آنها بر اساس توافق چه اقداماتی می توانند انجام دهند.

کری مدعی شد:‌ ما همچنان به طور کامل به سند توافق پایبند بوده ایم و همچنین از روح این تلاش ها حمایت می کنیم.
 
کری در گفتگو با خبرنگاران گفت او بارها به ایرانی ها توضیح داده است که آمریکا در ترغیب تجار برای انجام دادن مراودات تجاری با ایران با محدودیت هایی مواجه است. او گفت بر این باور است که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران، و محمدجواد ظریف در تلاش برای ابراز اطمینان در این باره هستند که ایران بر اساس توافق "در سریع ترین زمان ممکن" می تواند به آنچه می خواهد دست یابد. 

همچنین هنوز مشخص نیست آیا آیت الله خامنه ای قرارداد با بوئینگ را تأیید خواهد کرد یا خیر. رهبر معظم ایران این هفته در این باره شکایت کرد که ایران هنوز شاهد سیل انعقاد قراردادها و سرمایه گذاری های پیش بینی شده در ازای امضای توافق هسته ای با آمریکا و پنج قدرت بین المللی دیگر نبوده است.

مدیران اجرایی شرکت آمریکایی بوئینگ روز چهارشنبه -یک روز پس از آن که مقامات ایرانی اعلام کردند توافق برای خرید هواپیماهای مسافربری از این شرکت مستقر در شیکاگو لزوم یک توافق انجام شده است- به جزییاتی در این باره اشاره نکردند.

"عباس آخوندی،" وزیر راه و شهرسازی ایران، روز سه شنبه اعلام کرد: طی روزهای آتی، جزییات مربوط به قرارداد با این شرکت اعلام خواهد شد. با این حال مقامات بوئینگ اعلام کردند این دستورالعمل شرکت است که درباره جزییات مربوط به مذاکرات فعلی که ما با مشتریان خود برگزار می کنیم، آشکارا اظهار نظر نکند.

کارشناسان می گویند این توافق شامل حدود صد فروند جت جدید هم از شرکت بوئینگ و هم از شرکت های لیزینگ می شود. این قرارداد میلیاردها دلار برای بوئینگ ارزش دارد. اما در حال حاضر، این قرارداد با تبدیل شدن به یک توافق رسمی فاصله دارد. 

مقامات شرکت بوئینگ اعلام کردند:‌ هر گونه توافق حاصله در راستای تأییدیه دولت آمریکا خواهد بود- همان تأییدیه ای که آنها حتی برای آغاز مذاکرات با ایران بدان نیاز داشتند. با آن که بسیاری از محدودیت های آمریکا در زمینه انجام مراودات مستقیم با ایران همچنان به قوت خود باقیست؛ اما صنعت هوایی - که یکی از منابع مهم صادراتی آمریکا را تشکیل می دهد- یکی از زمینه هایی است که در این باره مستثنی شده است. 

شرکت بوئینگ برای آغاز مذاکرات با ایران ایر، از دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا مجوز دریافت کرد؛ اما همچنان برای فروش هواپیماهایش به ایران به مجور خاص و تأییدیه نهایی نیاز دارد.

"مارک دوبوویتز،" مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت باید منتظر ماند و دید آیا وزارت خزانه داری آمریکا چنین مجوزی را صادر خواهد کرد.

دوبوویتز - که ریاست مرکز اعمال تحریم ها و تأمین مالی غیر قانونی این بنیاد را بر عهده دارد- اعلام کرد این نگرانی وجود دارد که ایران ممکن است در نهایت از حمایت های بوئینگ برای فعالیت های تروریستی و حمایت از هم پیمانان خود از قبیل "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، استفاده کند.

دوبوویتز مدعی شد:‌ نگرانی هایی در این باره وجود دارد که ممکن است از تجهیزات آمریکایی برای انتقال نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایت از دولت اسد در سوریه استفاده شود.

او تصریح کرد بوئینگ و دیگر شرکت های آمریکایی باید اطمینان حاصل کنند که این تجهیزات در نهایت در اختیار سپاه پاسداران قرار نخواهد گرفت. 

برخی از جمهوری خواهان در کنگره که با توافق هسته ای ایران مخالف هستند نیز سوالاتی را در ارتباط با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مطرح کرده اند.

"پیتر جی روسکام،" عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایلینوی، در گفتکو با روزنامه یو اس ای تودی اعلام کرد:‌ نگرانی های مرتبط با امنیت ملی کمترین نگرانی است که ما داریم. او همچنین گفت:‌ بوئینگ و جمهوری اسلامی باید بدانند که کنگره آمریکا از توافقی حمایت نخواهد کرد که سبب به خطر افتادن امنیت و ایمنی مردم آمریکا می شود.

نگرانی احتمالی دیگر از تحریم های باقی مانده آمریکا بر ایران نشأت می گیرد، که بر اساس آن، استفاده از دلار در مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ممنوع است. در صورتی که چنین تحریم هایی برداشته شوند،‌ روند تأمین مالی این توافق باید از طریق منابع غیر آمریکایی انجام شود.

مقامات ایرانی اعلام کرده اند به دست کم چهارصد فروند هواپیما برای جایگزین کردن ناوگان خود نیاز دارند که یکی از فرسوده ترین ناوگان های هوایی در جهان محسوب می شود. 

گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی مستقر در فرانسه -که سازمانی بین دولتی در مبارزه با فعالیت های مالی غیر قانونی در سراسر جهان محسوب می شود-، در حال بررسی این موضوع است که آیا می تواند ارزیابی خطرات پیش روی شرکت های بین المللی -که خواهان انجام مراودات تجاری با ایران هستند- را کاهش دهد یا خیر. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
از ورشکستگی دارند می میرند ، اما مثل دختر خانم ها ناز می کنند !!!!
بیچاره ها روس ها آخرین هواپیمای مسافر بری خود را به نمایش گذاشته اند ، اگر ناز کنید این بازار داغ به رقبای شرقی اتان می رسد !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
علاقه خودشان به انعقاد قرارذاذ خیلی زیاده//امکان اینکه پول را بگیرن ولی به دلایل پوچ هواپیما را ندن زیاده
آخرین اخبار