ادعای المانیتور: تغییر سیاست ایران در خصوص حل بحران داخلی سوریه

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی به عزم راسخ ایران برای حل دیپلماتیک بحران سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: "محمدجواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، در مذاکرات اسلو که هفته پیش در نروژ برگزار شد، تاکید کرد ایران بیش از گذشته بر موضوع سوریه متمرکز شده است و یکی از منابع نزدیک به ظریف اظهار داشت ایران قصد دارد انعطاف بیشتری درمورد گذار سیاسی در سوریه از خود نشان دهد.

المانیتور در ادامه این گزارش مدعی شد:  تغییر سیاست‌های ایران درمورد سوریه پس از آن روی داد که کابینه دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، به دلیل عملکرد و سیاستی که در قبال سوریه در پیش گرفته است با انتقادات شدید داخلی مواجه شد. در همین راستا 51 دیپلمات آمریکایی با ارسال نامه‌ای به اوباما از او خواستند به موضوع سوریه جدی‌تر رسیدگی کند و در هر زمان که لازم بود، ائتلاف آمریکایی حملات موشکی را علیه نیروهای اسد انجام دهد. این دیپلمات‌ها معتقدند با اعمال فشار بیشتر به دولت اسد، وی با راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور موافقت خواهد کرد و حاضر به مذاکره با مخالفان دولتی در ژنو می‌شود.

المانیتور در ادامه مدعی شد: فشارهای داخلی برای سرعت بخشیدن به حل دیپلماتیک بحران سوریه، در تهران و واشینگتن به بالاترین سطح رسیده است. محمدجواد ظریف و "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه مذاکرات اسلو که با هدف رسیدگی به چگونگی اجرای توافق هسته‌ای برگزار شد، درمورد حل بحران سوریه نیز گفتگو کردند.  یک منبع غیردولتی آمریکا که در مذاکرات اسلو حضور داشت، بدون ذکر نام مدعی شد: به نظر می‌رسد ظریف بیش از گذشته درمورد گذار سیاسی در سوریه از خود جدیت و تعهد نشان داد. به نظر می‌رسید وی حامل این پیام است که ایران خود را برای انعطاف بیشتر درمورد آینده سیاسی بشار اسد و حل دیپلماتیک ناآرامی‌های داخلی سوریه آماده می‌کند.

محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای نروژی خود گفته بود: بحران داخلی سوریه فقط از طریق دیپلماتیک قابل حل است و این بحران نمی‌تواند با توسل به شیوه‌های نظامی حل شود. ظریف همچنین در نامه‌ای که برای المانیتور ایمیل کرده بود نوشت: حرف من اینست که اگر بر روی هر شخص خاصی در سوریه متمرکز شویم، نه تنها به راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور منتهی نمی‌شود؛ بلکه موجب می‌شود موضوع سوریه الزاما به بن بست برسد. 

ظریف در ادامه این نامه افزود: پاسخ به گزینه تقسیم قدرت و آینده دولت سوریه، فقط از طریق کاهش و یا حذف تمرکزگرایی قدرت و سپردن اختیارات کامل سیاسی به فرد و یا گروهی خاص ممکن می‌شود.

کری نیز در گفتگو با ظریف اظهار داشت: واضح است که تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها در سوریه ناکام مانده‌اند و از قدرت اجرایی کافی برخوردار نیستند، به همین دلیل اقدام مسئولانه برای پایان دادن به بحران داخلی این کشور اهمیت پیدا می‌کند. لحظه کنونی دارای اهمیت زیادی است. ما با جدیت در حال بررسی شرایط موجود در سوریه هستیم تا در آینده نزدیک، دو یا سه هفته آینده، به یک توافق جامع درمورد پایان بحران در سوریه دست یابیم و علاوه بر برقراری آتش‌بس کامل در این کشور ، مردم را وارد عرصه سیاسی کنیم و به آنها فرصت دهیم، خود برای آینده سیاسی کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

"رابرت فورد،" سفیر سابق آمریکا در سوریه، در این باره گفت: شواهد نشان می‌دهد آمریکا و ائتلاف نظامی این کشور، تاکنون در نابودی گروه تروریستی داعش ناکام بوده‌اند. نامه‌ای که 51 دیپلمات آمریکایی علیه سیاست‌های اوباما در قبال سوریه امضا کرده‌اند، در نوع خود کم‌سابقه است. این حجم از امضا نشان می‌دهد سیاست آمریکا در پایان دادن به بحران سوریه کاملا شکست خورده است. از سوی دیگر تعداد تلفات نیروهای ایرانی در سوریه نیز هر روز افزایش می‌یابد و طبیعی است اگر خواستار پایان دادن به درگیری‌های داخلی در این کشور باشد. 

فورد همچنین گفت: البته معتقد نیستم سیاست‌های ایران در قبال سوریه 180 درجه تغییر کند. مقامات ایرانی فقط در باره این سیاست‌ها تجدیدنظر خواهند کرد. فراموش نکنید ایرانی‌ها بهترین مذاکره‌کنندگان در جهان هستند و از استراتژی صبر برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، همان استراتژی که آمریکایی‌ها را به امضای توافق هسته‌ای مجاب کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار