کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی

عضو هئیت رئیسه ارگانیک گفت:با توجه به شرایط کشاورزی و راندمان نامناسب آب بایستی با رعایت الگوی کشت در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، اتلاف منابع آبی و ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل برسانیم.

آزاد عمرانی عضو هئیت رئیسه ارگانیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اظهار داشت: مجموع تولید محصولات کشاورزی درسال 100 میلیون تن بوده که از این میزان 34 الی 40 میلیون تن نیز به تولید میوه و سبزی اختصاص دارد.

وی با اشاره به ضایعات 35 الی 40 درصدی محصولات باغی گفت: ضایعات تولید در میوه و سبزیجات مختلف متفاوت است اما می توان گفت که بالاترین آمار ضایعات مربوط به خرما و میوه های هسته داراست.

عمرانی با اشاره به دلایل متفاوت ضایعات محصولات کشاورزی بیان کرد: مسائل فیزولوژی و هجوم آفات و بیماری ها به افت وزن و درنهایت ضایعات میوه و سبزی ختم می شود.

عضو هئیت رئیسه ارگانیک ادامه داد: بالاترین آمار ضایعات مربوط به عملیات کشاورزی است که می بایست در حین تولید کنترل بیماری، تغذیه و تنوع کشت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به استفاده از زنجیره سرد در طی مراحل پس از برداشت افزود: استفاده از زنجیره سرد از زمان برداشت میوه و سبزی تا رسیدن آن به دست مصرف کننده موجب شده تا ضایعات و افت وزن محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

عمرانی در ادامه یادآور شد: حفظ زنجیره سرد در انتقال میوه به شبکه توزیع و میادین میوه و تره بار  و نگه داری ان در سردخانه ها رشد قارچ و کپک را به حداقل می رساند.

وی با بیان اینکه ضربات زیادی طی حمل و نقل به محصول وارد می شود، بیان کرد: بسیاری از رانندگان با روش های جابه جایی و شبکه مواصلاتی آشنایی ندارند که همین امر ضربات زیادی را به محصول وارد می کند که درنهایت  زمینه را برای افزایش ضایعات طی حمل و نقل محصول فراهم می کند.

عضو هئیت رئیسه ارگانیک با اشاره به دمای بهینه میوه در سردخانه گفت: نگه داری میوه در دمای خاص و بهینه ماندگاری محصول را به دنبال دارد و همواره لازم است که این امر مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از دلایل عمده ضایعات شرایط بد نگهداری میوه در سردخانه ها است.

عمرانی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی ادامه داد: تولید برخی از محصولات همچون سیب، شلیل و کیوی و... به آب فراوانی نیاز دارد که متاسفانه عدم زنجیره سرد، دمای بهینه سردخانه و مشکلات حمل ونقل منجر به ضایعات 30 الی 35 درصدی این محصولات شده است.

گفتنی است که این امر به معنای از دست دادن 11 برابر آب سد کرج است که می تواند خسارت و فاجعه بزرگی برای اقتصاد و بخش کشاورزی کشور باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشاورزی و راندمان نامناسب آب بایستی با رعایت الگوی کشت در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی،اتلاف منابع آبی و ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
یکی از دلایل دور ریز ی و اصراف میوه ها همین آبمیوه گیری ها مخصوصا آب هویجیاست چون نصف میوه رو بعد از آب گرفتن میریزن دور در حالی که نصف خاصیت میوه تو همونهاست . باید بعد از آب میوه گرفتن اونا رو توب آب میوه دوباره قاطی کنن که هم نصف قیمت میشه هم خاصیتش همونه و هم خوردنش راحته . البته قبل از اینکار باید میوه ها رو خوب شست و پوست گرفت و اضافاتش رو درآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
یکی از مهمترین علتهای دور ریختن میوه ها همین آبمیوه گیری هان که نصف میوه رو تفاله میکنن و میریزن دور در حالی که نصف خاصیت میوه توشه . باید بعد از آبمیوه گرفتن اون رو دوباره با آب میوه قاطی کرد و خورد . البته میوه باید قبل از آب گرفتن خوب بشورن یا پوستشو بگیرن اینجوری هم خاصیت آبمیوه بیشتره هم قیمتش نصف میشه
آخرین اخبار