نیویورک تایمز: یک امام جماعت سعودی، دو هواپیمارُبا و 11 سپتامبری که همچنان مرموز باقی مانده است

نیویورک تایمز در مطلبی به بیان نقش احتمالی عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: در فوریه 2004 دو بازجوی آمریکایی در داخل یک قصر مجلل در ریاض به بازجویی از مردی پرداختند که گمان می‌رفت درخصوص مهمترین بُعد ناشناخته حملات تروریستی 11 سپتامبر یعنی نقش مقامات دولتی عربستان در این توطئه پاسخی برای گفتن داشته باشد.

مردی که مورد بازجویی قرار گرفت، «فهد الثمیری» - امام جماعت مسجدی در نزدیکی لس‌آنجلس بود که با دو تن از هواپیماربایان پیش از حملات تروریستی 11 سپتامبر ملاقات کرده بود. دو بازجوی آمریکایی نیز اعضای کمیته حقیقت‌یاب حادثه 11 سپتامبر بودند که تمام طول روز را در سفارت آمریکا در ریاض منتظر مانده بودند تا امکان این ملاقات شبانه برای آنها فراهم شود. 

آنها باور داشتند که کشف ارتباط الثمیری با حملات 11 سپتامبر گام بلندی در جهت اثبات مشارکت دولت عربستان در این حادثه تروریستی خواهد بود اما تلاش آنها با موفقیت همراه نشد. 

الثمیری در این بازجویی که نزدیک به 4 ساعت به طول انجامید، داشتن هرگونه ارتباط با هواپیماربایان یا همکاران شناخته‌شده آنها را تکذیب کرد. وی حتی در مواجهه با مکالمات تلفنی ضبط شده‌ای که ناقض گفته‌های قبلی او بود نیز این مکالمات را ساختگی و توطئه‌آمیز توصیف کرد. 

بازجوهای آمریکایی طی گزارشی به رؤسای خود اعلام کردند که به اعتقاد آنها، گفته‌های الثمیری خلاف واقع است و از آن زمان تاکنون نیز هیچ تحقیق دولتی دیگری درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر به شواهد متقنی درخصوص مشارکت الثمیری یا هر مقام سعودی دیگری در این حادثه دست نیافته است. 

اما اکنون پس از گذشت تقریبا 15 سال از حملات تروریستی به نیویورک و واشینگتن، با افزایش فشارها برای انتشار بخش طبقه‌بندی شده گزارش کمیته‌ حقیقت‌یاب 11 سپتامبر که گفته می‌شود در آن به نقش احتمالی دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است، موضوع ارتباط خاندان سعودی با این حادثه بار دیگر مطرح شده است.

برخی از مقامات آمریکایی که این فصل 28 صفحه‌ای محرمانه را مطالعه کرده‌اند، پرسشهای پاسخ داده نشده درباره ارتباط الثمیری با دو هواپیماربای سعودی را مرموزترین و در عین حال مهمترین بخش این گزارش توصیف کرده‌اند؛ تا جاییکه برخی از آنها معتقدند اگر دولت عربستان نقشی در این حادثه داشته باشد، بدون تردید عامل ایفای این نقش نمی‌تواند فرد دیگری جز الثمیری باشد.

با این حال، بی نتیجه بودن سالها تحقیق درباره نقش دولت عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر باعث شده است که بسیاری از مقامات سعودی وجود چنین برداشتی را به تئوری توطئه نسبت دهند. همانطورکه عادل الجبیر – وزیر امور خارجه عربستان – نیز روز گذشته (جمعه) در یک نشست خبری در واشینگتن گفت تحقیقات چندین ساله دولت آمریکا بی‌اساس بودن اتهامات وارده به عربستان را ثابت می‌کند.

جان برنان – رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) – نیز به تازگی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه عربستان اظهار داشت با وجود اینکه او از انتشار بخش محرمانه 28 صفحه‌ای گزارش کمیته حقیقت‌یاب 11 سپتامبر حمایت می‌کند، مردم آمریکا نباید محرمانه بودن آن را گواهی بر مشارکت عربستان در این حادثه بدانند؛ چراکه در هر حال، نتیجه تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که این حملات به دست القاعده و در راس آن، بن لادن انجام گرفته است.

اما برخی دیگر معتقدند در لابلای جزئیات بدست آمده از حملات تروریستی 11 سپتامبر ممکن است رگه‌هایی از حقیقت پنهان شده باشد. از نظر آنها، بخش مرموز داستان از جایی آغاز می‌شود که دو مرد سعودی در 15 ژانویه 2000 وارد فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس می‌شوند و حدود یک سال و نیم بعد نام آنها در میان عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 قرار می‌گیرد.  

این دو هواپیماربا با نامهای "نواف الحمزی" و "خالد المنضار" نه زبان انگلیسی می‌دانستند و نه سابقه خلبانی هواپیما در کارنامه آنها دیده می‌شود و این یعنی اینکه آنها پس از ورود به لس آنجلس مورد کمک و حمایت قرار گرفته‌اند. 

اف‌بی‌آی به شواهد محکمی در خصوص محل و نحوه آموزش زبان انگلیسی و خلبانی به آنها دست نیافته است اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در مسجد "ملک فهد" در شهر کالور سیتی در نزدیکی لس آنجلس یعنی همان مسجدی که الثمیری امام جماعت آن بوده است، بارها به عبادت پرداخته و شاید در آپارتمانی در نزدیکی این مسجد اقامت داده شده باشند. 

اف‌بی‌آی سال گذشته اعلام کرد که طبق سندی که در سال 2012 به آن دست یافته است، الثمیری بلافاصله پس از ورود "نواف الحمزی" و "خالد المنضار" به لس‌آنجلس، فردی را مامور مراقبت از آنها کرده است. اما هنوز نتوانسته است قطعات دیگر گمشده این پازل را پیدا کند. شاید تحقیقات آینده بتواند با قرار دادن قطعات دیگر این پازل در کنار یکدیگر، پس از سالها انتظار، نقش مرموز الثمیری را در حملات تروریستی 11 سپتامبر برملا کند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۶:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
حادثه یازده سپتامبر کاملا مشخص هست بهانه ای برای عملیات های نظامی امریکا برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه هست. و مقصر القاعده و شخص بلادن شد ئ بعد برای صلح جهانی و امنیت امریکا و جهان حمله به افغانستان. بعد که ازاین راه حل نتیجه گرفتن برای حمله به صدام بهانه اینکه صدام حسین بمب اتم در اختیار دارد. و تمام این عملیات ها برنامه ریزی و با داشتن ماشین تبلیغات جهانی هر چی دوست دارند و هدف باشه به خورد مردم میدن. الانم که موضو11 سپتامبر باز شروع شده برای اینکه عربستان امتیاز بگیرنند و یا بهانه وهدفی دارن. واقعا کشوری مثل ایران با قدمت هفت هرار سال ، که الان دویست .و و سیصد سال هست به هیچ کشوری حمله نکرده ولی کشوری مثل امریکا از روز اول کشف تا الان که دویست و خورده‌ای هست به چندین کشور و منطقه حمله کرده و چندین هزار میلیون نفر به خاطر این کشور کشته شدن. حالا حساب کن فقط دویست و هرچی سال هست شکل گرفته و این همه وحشی گری و جنگ ،حالا ااگه قدمت ایران داشت چی میشد . ، فکر کنم دیگه دنیای نبود و جای نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
رئیس سیا ، با دریافت رشوه از آل سعود دخالت به کل منکر دخالت این رژیم پلید تروریست در واقعه مشکوک 11 سپتامبر شد !!!!!!!
آخرین اخبار