شیراز؛

خاطراتی از ماه رمضان در دوران دفاع مقدس

یکی از فرماندهان فارس در دوران دفاع مقدس گفت: روزه داری در جبهه های نبرد حق علیه باطل صفا و معنویت خاصی داشت .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سردار سید محمدحسین انجوی نژاد، گفت: در بعضی از سال های دوران دفاع مقدس، ماه مبارک رمضان در گرمترین روزهای فصل تابستان قرار گرفته و رزمندگان اسلام در گرمای بالای 50 درجه منطقه خوزستان به روزه داری و انجام فرائض دینی می پرداختند .

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از این اوقات آنها باید در زیر رگبار گلوله و خمپاره های نیروهای بعثی عراقی با دشمن مبارزه می کردند .

سردار انجوی نژاد افزود : جبهه دانشگاه انسان سازی بود و  مردانی وارسته از آن فارغ التحصیل شدند و وجود شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس بهترین گواه بر این ادعا است .

وی بیان کرد: برای شیر مردانی که در این دانشگاه معنوی تحصیل می کردند شرایط سخت و دشوار معنا نداشت چون آن ها با خدای خود عهد و پیمان بسته بودند و به اهل بیت علیهم السلام (ع) توسل می جستند .

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی، رزمندگانی که از نقاط مختلف کشور به جبهه می آمدند حکم مسافر را داشتند و کمتر می توانستند در یک مکان ثابت باشند با این وجود افرادی که می توانستند قصد 10 روز می کردند و در خط مقدم جبهه یا پادگان و ... مستقر شده و روزه دار می شدند .

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان همیشه یک ماه پر فضیلت و بزرگ بوده است گفت: این ماه در دوران دفاع مقدس، حال و هوا و رنگ و بویی دیگر داشت، رزمندگان اسلام تا جایی که می توانستند فاصله افطار تا سحر را مراسم احیاء و شب زنده داری گرفته و به قرائت قرآن ، ادعیه و نمازهای مستحبی می پرداختند .

سردار انجوی نژاد تصریح کرد: سفره های افطاری و سحری نیز در جبهه ها، سفره های ساده و صمیمی بود که در عین پاکی و صداقت بچه ها با ساده ترین غذاها به دور از تجمل گرایی آراسته شده و آنچنان از صفا و صمیمیت و اخلاص رزمندگان لبریز بود که به عنوان سفره های وحدت نام گذاری شده بود .

وی تصریح کرد: رزمندگان اسلام در طول روز نیز علاوه بر روزه داری در هوای گرم خوزستان و نبرد با دشمن بعثی، به انجام تکالیف و فرائض دینی پرداخته و به صورت فردی یا جمعی قرآن قرائت کرده و نمازهای مستحبی یا قضا به جا می آوردند .
 
سردار انجوی نژاد همچنین گفت : 50 روز پس از عملیات آزاد سازی خرمشهر، عملیات رمضان در 19 ماه مبارک رمضان در منطقه عمومی شلمچه و کوشک برگزار شد این عملیات که در چندین مرحله اجرا شد حدود 15 روز ادامه داشت .

وی افزود: شب 19 رمضان، رزمندگان با حال و هوای خاصی آماده عملیات می شدند . گرمای شدید، باد و طوفان  شن های روان و نبرد با دشمن برای کسانی که روزه بودند کاملاً‌سخت بود و انسان تا در شرایط موجود قرار نگیرد درک مطلب برایش سنگین است .

این تخریب چی سال های دفاع مقدس همچنین بیان کرد: در عملیات رمضان بسیاری از رزمندگان شجاع اسلام به وصال حق پیوستند در حالی که روزه دار بودند و لب هایشان خشکیده بود اما به عشق امام حسین (ع) و عطش کربلا رفتند و به شهادت رسیدند.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: خاطراتی ، رمضان ، دفاع ، مقدس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار