سمنان؛

روستاهایی که در 50 سال اخیر خالی از سکنه شدند

نظام برنامه‌ریزی کشور از گذشته تاکنون در تخصیص منابع صحیح عمل‌ نکرده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به وجود بیش از 96 هزار روستا و آبادی در کشور گفت: در 50 سال اخیر 34 هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه ‌شده است.

 ناصر زرگر در اولین کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان سمنان با موضوع اقتصاد مقاومتی در روستاها،در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان، شمار جمعیت حاشیه‌نشین کشور را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: همچنین 9 میلیون نفر ساکنین مناطق فقیرنشین شهری هستند.

زرگر اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی با وجود رشد خدمات در روستاها، شتاب مهاجرت بیشتر بوده است و متأسفانه باید بگوئیم نظام برنامه‌ریزی کشور از گذشته تاکنون و تخصیص منابع نادرست بوده است و صحیح عمل‌نکرده است.

وی عدم تطبیق برنامه‌ریزی را ازجمله مشکلات و موانع بیان کرد و گفت: باید زنجیره ارزش در روستاها و در پهنه گسترده ایران شکل گیرد و باید چرخه زنجیره را عوض کنیم و طرح‌های اقتصادی و زنجیره ارزش به سمت روستاها منتقل شوند.
زرگر با تاکید بر اینکه باید ظرفیت ها و خلاءهای روستاها را شناسایی کنیم، شناسایی فناوری‌های بومی روستایی را ازجمله برنامه‌ها برشمرد و یادآور شد: روستاهای ایران دارای غنا و جاذبه‌های موسیقیایی است که می‌توان با شناسایی این ظرفیت‌های عظیم، زمینه بومگردی را فراهم کنیم.
وی تاکید کرد : تخلیه روستاها و پناه آوردن روستا نشینان به شهرها و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب را افزایش می دهد و موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود.

این مسئول با بیان این که روستاها تولید کننده محصولات کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: در پنج دهه اخیر به دلیل مشکلات موجود در روستاها بیش از 34 هزار روستا و آبادی در کشور تخلیه شده که این موضوع برای ما نگران کننده است.

زرگر با ارائه پیشنهاد و راه کار اساسی دراین خصوص اظهار کرد : می توان با اجرای طرح های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، رونق از دست رفته را به این مناطق باز گرداند و مهاجرت را معکوس کرد.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور مهم ترین راه کار جلوگیری از مهاجرت روستاییان و بازگرداندن افراد به روستاها را افزایش فناوری های جدید در روستاها جهت رونق بخشی به مسائل اقتصادی ،اجتماعی و دیگر زمینه های روستاییان اعلام و خاطرنشان کرد: با تغییر سطح معیشتی مردم می توان به احیا وضعیت روستاها و ایجاد جذابیت جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کرد.
معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید نگاه و توجه ویژه ای به بخش روستایی کشور دارد و سیاست دولت در رونق بخشی اقتصاد روستاییان استوار است.
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.