در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

انتقال آب تونل بهشت آباد تهدیدی بر حیات رو به مرگ کارون/تکرار فاجعه گتوند در استان خوزستان

مدیر عامل شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان خوزستان گفت: انتقال آب تونل بهشت آباد، تحت اثر تبعیض های سیاسی و محیط زیستی بر حیات اکوسیستم بزرگ آبی رودخانه کارون تحمیل و تهدید بزرگی برای آن است.

انتقال آب تونل بهشت آباد تهدیدی بر حیات رو به مرگ کارون/تکرار فاجعه گتوند در استان خوزستانهژیر کیانی مدیر عامل شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طرح انتقال تونل بهشت آباد اظهار داشت: انتقال آب تونل  بهشت آباد، در محدوده ی کوهرنگ و اردل استان چهارمحال و بختیاری به منظور انتقال آب سرشاخه های کارون به فلات مرکزی و آب رسانی به استان های کرمان، یزد و اصفهان از سال ها پیش مطرح شده است که تحت اثر تبعیض های سیاسی و محیط زیستی برحیات اکوسیستم بزرگ آبی رودخانه کارون تحمیل شده است.

 وی افزود: اگر چه توجیه سیاستگذاران و مجریان انحصاری سد و تونل سازی در ایران، تامین آب آشامیدنی هم وطنانمان است اما واقعیت موضوع دیگری است و این طرح به نام آشامیدنی و به کام صنایع و کشاورزی می شود.

پژوهشگر و مخترع در بخش محیط زیست ادامه داد: حتی با فرض تامین آب آشامیدنی که کارشناسان معتقدند در این سطح ایجاد تغییر در یک اکوسیستم حیاتی مانند کارون که چند میلیون نفر به شکل مستقیم حیات و آینده نسل هایشان به آن وابسته است یک اشتباه اکولوژیک و خسارت هایش جبران ناپذیر خواهد بود.

کیانی در خصوص تبعات منفی انتقال آب سرشاخه های کارون تصریح کرد: پیامدهای منفی و غیر قابل جبرانی چون تضعیف معیشت مردم در استان خوزستان و تشدید مهاجرت ها سبب بروز مشکلات فراوانی برای حوزه ی مبدأ و مقصد خواهد شد که این نوع رفتار با وجود راه های جایگزینی چون شیرین سازی آب دریاهای آزاد که ظرفیت مطلوب و قابل توجهی در سواحل ایران وجود دارد، باید آخرین راه حل باشد.

وی اذعان داشت: انتقال آب سرشاخه های کارون علاه بر  هدر دادن بیت المال، سبب نابودی اکوسیستم رودخانه کارون ، تضعیف توان باروری جلگه خوزستان و تضعیف معیشت پایدار مردم خوزستان و از بین بردن توان تولیدی ملی بخش کشاورزی خوزستان خواهد شد.

پژوهشگر و مخترع در حوزه محیط زیست با  بیان اینکه گستره ای حدود یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان  تشنه آب هستند، افزود :این استان همواره مقام اول و دوم تولیدات کشاورزی را دارد، آیا با گرفتن  حقابه طبیعی کارون همچنان این مقام را حفظ خواهد کرد؟؟ حتی طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نیز برای تامین آب در آینده دچار مشکل خواهد شد.

کیانی تاکید کرد: برآوردها نشان می دهد خسارات ملی طرح بهشت آباد بسیار گسترده خواهد بود و فکر می کنم این روند تدریجی، تخریبی کمتر از فاجعه ی گتوند نخواهد داشت ،علاوه بر آن طرح بهشت آباد ارزیابی محیط زیستی و پیوست ارزیابی اجتماعی ندارد.
 
وی با بیان اینکه  ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اسفندماه 94 دستور توقف عملیات اجرایی را صادر کرده بود افزود :در حال حاضر عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.

مدیرعامل شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان خوزستان  تصریح کرد : معتقدیم ارزیابی های زیست محیطی  باید  به شکل کاملا علمی ،دقیق و مستقل انجام شود و مردم و به طور مشخص، سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و اجتماعی در این ارزیابی عضویت داشته و با حق رای، تصمیم گیرنده باشند وگرنه شاهد فجایعی مانند سد نمک ساز گتوند و یا فاجعه آواراگی چند هزار نفری در جریان سد کارون 3 4 و گتوند خواهیم بود.

کیانی گفت: اما از آنجا که این سد یعنی بهشت آباد بر سرشاخه های کارون احداث می شود و در طول مسیر تونل ها نیز سبب نابودی چشمه ها و تخریب محیط زیست خواهد شد به مراتب خساراتی گسترده تر و در ابعاد مختلف اقتصادی اجتماعی و محیط زیستی بر جای خواهد گذاشت ،که هر کدام نیازمند مطالعات دقیقی برای برآورد میزان خسارت این طرح بزرگ ضد محیط زیستی هستند.

وی ادامه داد: تداوم این بدعت و تبعیض های محیط زیستی سبب شده تا دولت ها و برخی وکلای مردم به جای تامین آب به روش های پایدار و جایگزین، به نوعی در مزایده های سیاسی و بده و بستان هایی از این دست و تحت تاثیر صاحبان صنایع و طالبان ثروت به هر قیمتی اقدام به تقسیم آب سرشاخه های کارون کنند و اینها مسائلی  است که در اثر این رویه خطرناک پایداری ایران را تهدید می کند.

 پژوهشگر و مخترع در حوزه محیط زیست گفت :انتقال آب بین حوزه ای را می توان محصول نگاه یک جانبه نگرانه و تبعیض آمیز به مناطق و مبحث توسعه دانست که بخش مهمی از آن را باید در مدیریت ناصحیح وزارت نیرو بر منابع آب کشور و عدم اصلاح شیوه های بهره برداری های سنتی در کشاورزی ایران که مسئولیت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی ست، جستجو کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۲ تير ۱۳۹۵
خوزستان نفت داره دریا داره پالایشگاه داره پتروشیمی داره لابد باید آب مملکت رو هم بهشون بدن و بقیه استانها برن غاز بچرنونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۲ تير ۱۳۹۵
الان ٧٢ ساعته اهواز اب نداره
آخرین اخبار