کاهش نرخ سود بانکی، سپرده ها را به کدام سمت می کشاند؟

کاهش سود بانکی متناسب با نرخ تورم از سال گذشته کلید خورده اما باید دید با اجرایی شدن این امر، سرمایه ها به چه سمتی هدایت شده و چه اندازه اقتصاد کشور از رکود خارج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش نرخ سود بانکی در چند سال اخیر همزمان با نزولی شدن نرخ تورم، نقل محفل دولتی ها شد و بررسی های کارشناسانه بر روی آن صورت گرفت که نهایتا زمستان 94 این بررسی ها به کاهش 2درصدی نرخ سود منجر شد؛ البته در همان زمان تاکید بر این بود که این میزان کافی نیست و سود بانکی باید به دامنه نرخ تورم برسد.

 بر همین اساس بررسی های کارشناسانه ادامه پیدا کرد و موضوع کاهش نرخ سود بانکی دوباره از سوی بانک های خصوصی مطرح شد و با توافق بانک های دولتی و خصوصی نرخ سود سپرده یک ساله به 15 درصد کاهش یافت.

لازم به ذکر است این کاهش بدون دستور بانک مرکزی و تصمیم شورای پول و اعتبار بوده و این بار سیستم بانکی خود  اقدام به کاهش نرخ سود کرد که می توان گفت ضمانت اجرایی آن  بیشتر خواهد بود؛ اما آثار مثبت و منفی این امر بر بخش های مختلف اقتصاد چقدر پررنگ خواهد بود؟

**بازار مسکن رونق می گیرد؟

بازار مسکن که مدت هاست در رکود به سر می برد یکی از حوزه هایی است که به شدت در انتظار گشایشی برای ورود سرمایه به این بخش بوده و به اعتقاد کارشناسان کاهش سود بانکی می توان  روزهای پر رونقی را برای آن رقم بزند چراکه بخشی از سپرده‌گذارانی که پیش از این ، دریافت سود بدون ریسک ازبانک ها را ترجیح می‌دادند؛ سرمایه خود را به بازار مسکن انتقال داده و به دنبال انتفاع از منافع این بخش هستند.

اما در بخش مسکن یکی از بازارهایی که می‌تواند از کاهش نرخ سود بانکی متاثر شود اجاره‌بهای مسکن است چراکه  با کم شدن نرخ‌ سود سپرده‌ها، دیگر مالکان تمایل چندانی به دریافت رهن اولیه ندارند و ترجیح می‌دهند به جای دریافت پول پیش از مستاجران، اجاره بیشتری دریافت کنند که  این امر می‌تواند سبب افزایش نرخ‌های اجاره‌بها شود.

در همین ارتباط محمد سقایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی و ارائه تسهیلات با بهره کم افزایش ساخت و ساز رونق بخش مسکن را به دنبال دارد.

وی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سودبانکی بر بازار اجاره بها گفت:  تنها راه رهایی از این معضل بزرگ اجرای طرح های انبوه در بافت های فرسوده کلانشهر ها است.

**بورس چشم انتظار سپرده‌های بانکی

اما بازار سرمایه هم گزینه برخی از سپرده گذاران به شرط سود ده بودن است،چراکه بورس در کشور ما همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده و این امر سبب سلب اعتماد افراد زیادی  شده است.

البته شرایط حال حاضر بورس، چندان تصویر شفافی از آینده این بازار نشان نمی‌دهد؛ افت‌های پیاپی بازار سهام متقاضیان ورود به این بازار را در حالت تعلیق قرار داده بطوریکه ریسک خرید سهام و تحمل زیان آن را ندارند؛ با این همه برخی تحلیلگران معتقدند با کاهش نرخ سود بانکی، بازدهی بازار سرمایه می‌تواند از سپرده‌گذاری در بانک‌ها بیشتر باشد.

در همین ارتباط محسن عباسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه عمده رقیب بانک ،بازارهای بورس، مسکن، ارز و طلا است، افزود: به یقین بازارهای رقیب به کاهش نرخ سود سپرده بانکی واکنش نشان می دهد.

وی ادامه داد: رکود همچنان بر دو بازار بورس و مسکن سایه افکنده و به یقین استقبال چندانی از این بازارها نخواهد شد و از طرفی با توجه به سیاست تک نرخی شدن ارز و عدم افزایش قیمت جهانی طلا خیلی نوسان در این دوبازار نخواهیم داشت.

**بازار سکه و ارز به کدام سمت می رود؟

اما با کاهش رغبت مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها احتمال ورود سرمایه ها به بازار ارز و سکه نیز افزایش می‌یابد و طبق تجربه گذشته بالا رفتن تقاضا به طور معمول افزایش قیمت را به همراه دارد که این امر در شرایطی که دولت درصدد اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است سبب ایجاد اختلال در بازار ارز می شود.

**مهاجرت سپرده‌ها به غیرمجازها

از دیگر تبعات کاهش نرخ سود بانکی، احتمال خروج سپرده‌ها از بانک‌های مجاز و ورود آن به موسسات غیرمجاز برای دریافت سودهای بالاتر است که اگر بحث ساماندهی این موسسات به طور جدی پیگیری و اجرایی نشود مشکلات حل نشدنی برای اقتصاد و جامعه به دنبال خواهد داشت.

محسن عباسی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص نیز افزود: دفعات قبل که نرخ سود بانکی کاهش می یافت موسسات شبه مالی یا موسسات مالی اعتباری بدون مجوز به عنوان رقیب بانک ها عمل می کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل انضباط مالی که در بازار پول کشوروجود دارد می توان امیدوار بود که موسسات مالی و اعتباری دیگر اقدام به نرخ شکنی نکنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به محض اینکه نرخ سود بانکی کاهش یافت،نباید انتظار داشت همه سپرده گذاران پولهای خود را از بانک ها خارج کنند خیلی از افراد با همین نرخ هم به دلیل ریسک گریز بودن اقدام به خروج نقدینگی ازسیستم بانکی نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش کارشناسان معتقدند که تعیین نرخ سود بانکی سپرده ها و تسهیلات متناسب با نرخ تورم، به طور قطع در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور است اما باید دید این موضوع که با هدف اصلی هدایت سرمایه به سمت تولید و صنعت اجرایی شده در عمل چقدر به اهداف خود نزدیک خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۷ تير ۱۳۹۵
تا وضعیت کارگاه ها و کارخانه های تولیدی سامان پیدا نکند هیچ اتفاقی نمی افتد و اوضاع اقتصادی روزبه روز وخیم تر می شود با خصوصی شدن کارخانه های کشور متاسفانه گروهی با خرید این نوع واحدهای صنعتی و تولیدی و بی کفایتی آنها روز به روز شاهد تعطیلی این گونه واحدها شده ایم و در نتیجه کارگران بیکار می شوند و این افراد برای گذران زندگی خود به کارهای کاذب روی آورده اند یعنی در جامعه ما عرضه کننده بیش از تقاضا کننده وجود دارد( یعنی یا با ماشین کار می کنند و یا مغازه می زنند و افراد کم درآمد هم دست فروشی می کنند) و در نتیجه چرخش سرمایه در جامعه وجود ندارد و همین است که رکود بوجود آمده است و با کاهش سود سپرده های بانکی حتی به یک درصد نیز به نتیجه نخواهند رسید و وضعیت جامعه از این هم بدتر خواهد شد و بعضی از مسوولین که دم از کاهش تورم می ز نند باید گفت اگر تقاضا و عرضه باهم برابر باشند و تورم هم کاهش پیدا کند در این صورت می توان خوشحال شدکه تورم را کاهش داده اند متاسفانه به جای اینکه مسئله را حل کنند صورت مسئله را پاک می کنند و در نتیجه اقشار محروم جامعه روز به روز فقیرتر می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۵ تير ۱۳۹۵
چرا سود وام بانک کم نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۵ تير ۱۳۹۵
اره درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۵
بهره وام چی میشه اون با چه قیاس میشه با تورم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ تير ۱۳۹۵
بازار مسکن 5 سال دیگه هم از رکود خارج نمیشه.چون چند سال پیش به اندازه 20 سال به یکباره گرون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۵ تير ۱۳۹۵
به عنوان کارمند بانک باید بگم در هرشعبه ای که کار کردم از هر صد سپرده بلند مدت حداکثرده تاش بالای صد تومنه ونودتای دیگه مال کسانیه که جهت امرار معاش به اینکار اقدام کردن که حتی اگه خارجش کنن که نمیکنن کاری ازپیش نمیبره .دولت میتونست از طریق بانکها پول رو به هرجا خاست هدایت کنه اینجور مدیریتش ساده تربود
Seychelles
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۳۹۵
پدر من دامدار بود الان پیر شده و گوسفندان را فروخت 20 میلیون و سود بانکی ماهیانه میگرفت که با آن سه خواهر و برادر زیر 15 سال دارم که خرجشون با این سود بانکی میداد خب الان این پیرمرد چیکار کنه آخه چرا کسی بفکر روستاییان و قشر کم درآمد جامعه نیست چرا سود وام هایی که به ملت میدن و داده اند کم نمیکنن. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۴ تير ۱۳۹۵
هر چقدر که سود کاهش پیدا کنه هیچ اتفاقی نمیوفته.هیچ فعالیت اقتصادی به اندازه سپرده گذاری در بانک،سود ندارد.این رکود به این سادگی ، از بین نخواهد رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
پس چرا میریم وام بگیریم درصد زیاده زیاده اول عمل بعدا فکر ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
نرخ سود وامها هم اومده پایین یا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
نرخ سپرده ها پايين و نرخ تسهيلات بالا در نتيجه بانك ها پولدار تر و مردم فقير تر يعني نظام سرمايه داري.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ تير ۱۳۹۵
مثلا پول چند ده میلیون تومان من که برای گرفتن اندکی سود جهت گذران زندگی تو بانک گذاشته بودم کجای رونق مسکن رو میگیره تازه این اقساط بالای وام مسکن چطوری قسط بدم خونه بگیرم یا مثلا طلا بگیرم که چیکار کنم وقتی هم بخوام بفروشم تا یک سوم ضرر میکنم بازار بورس بدتر از سود کم بانکی هستش کارگزار ها فقط واسه خودشون سهم مناسب میگیرن تازه بورس به قول خودشون همش حباب داره اون هم زمانی که تحریم پدر بورس رو دراورده تازه سهام کدوم کارخوته میتونه حتی بعد از برداشته شدن تحریم ها کدوم کارخونه داخلی توان رقابت با اجناس خارجی ارزون و با کیفیت رو داره که بریم سهامش رو بگیریم تازه اگه دولت بخواد واسه ورود کالای خارجی تعرفه ببنده دیگه برجامی ها زیاد روی خوش نشون نمیدند اونهایی هم که پول زیاد دارن نمیارند تو مسکن وبورس .میبرن خارج از کشور...
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۴۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ تير ۱۳۹۵
اگه راست می گین بهره تسهیلات هم بیارن پایین ، اخه تکلیف ما اجاره نشین ها با حقوق کم چیه
Saudi Arabia
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۴ تير ۱۳۹۵
این کار دلال ها رو تقویت میکنه و دوباره قیمتها سر به فلک خواهد کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
تکلیف ان بنده خدایی که از کار افتادست واز هیچ جای دیگری هم درامد نداره ومبلغ ناچیزی گوشه بانک گذاشته وسود میگرفته چی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
سود بانکی در همه کشورها کمتر از 6 درصده
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۲۵ ۰۴ تير ۱۳۹۵
سرمایه گذاری کند.
وگرنه موندن اصل پول تو بانک و استفاده از سود پول روز به روز از ارزش پول کم میکنه.
اما برای مثال اگه با همان پول یک تاکسی بخرد و بدهد به راننده هم برای یک جوان اشتغال ایجاد کرده و هم درآمد زایی کرده و هم اگه یه زمانی صبح بیدار شد دید تورم شد 40 درصد،اون بنده خدا تاکسی رو هم با تورم 40درصد میفروشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۴ تير ۱۳۹۵
این یک تصمیم. اشتباه بود. دولت بجای کاهش سود سپرده سود. تسهیلات رو کم کنه اقتصاد ما با اینکارا از رکود خارج نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
با کاهش سود بانکی فقط راه برای دلالان مسکن،سکه، دلار،و...باز میشود.
کنترل کردن نقدینگی چندتا بانک خیلی ساده تر از کنترل کردن میلیونها نفر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ تير ۱۳۹۵
فقط دنبال این میگردن یه جوری این مردم رو عذاب بدن، حالا دیگه حتی نمیتونن خونه ای اجاره کنن،، خریدش ک دیگه مگر تو اون دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
با کاهش سود بانکی فقط میخوان مارو بدبخت تر کنن که دیگه حتی خونه هم نتونيم اجاره کنیم، خریدش ک دیگه تو خوابم نمیبینم،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
فقط به نفع سرمایه دارها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۴ تير ۱۳۹۵
به هیچ سمتی نمیبرد..
Kuwait
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
اين طرح درست نیست. چون مدت زمان زيادي طول ميكشه تا سرمايه دار پولش رو وارد بخش هاي ديگه كنه در اين موقعيت بيشترين ضربه و فشار بر روي قشر ضعيف است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
وقتی بانکها دولت رو دور میزنند و قرار دادهای آدمهای خاص رو از شب 15 درصد شدن تمدید میکنند تا سود 22 درصد رو همچنان ادامه دهند فایده ای نداره ، دولت باید تممی قرار دادها رو باطل کنه از طرفی سود وام ها رو هم کاهش بده وگرنه تصمیم دولت کار بدی نیست ، اگر نرخ یکی بشه سود بانکی باید کمتر از اینها بشه ، یکی از دلایل رشد اقتصادی کشورهای دیگه اینه که سود بانکی کمه و مردم سرمایشونو در تسهیلاتی که دولت ارائه میده خرج میکنند تا ساخت و ساز بیشتر بشه
Canada
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
با 6درصد کاهش در نرخ سود چه اثری در وضع اقتصاد شد. با شعار نمیشود سرمایه خارجی جلب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۴ تير ۱۳۹۵
در کشور ما هیچ تصمیمی مطالعه شده انجام نمیشود بدون اتاق فکر می شود و در نهایت بد بدتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
برای اقتصادی که رانتی و غیر مولد است اینکار خودکشی است چون باعث رونق دلالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
برای اقتصادی که رانتی و غیر مولد است اینکار خودکشی است چون باعث رونق دلالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
بدون شک سرمایه ها به سوی مسکن خواهند رفت.
در آینده ای نزدیک سود بانکی تک رقمی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۳۴ ۰۴ تير ۱۳۹۵
توی توهمی عزیز
Iran (Islamic Republic of)
sami
۱۹:۲۴ ۰۴ تير ۱۳۹۵
نخیر دوست عزیز
سرمایه ها به سمت بانک ها و موسسات خصوصی میره
مبلغ کمی هم که بانکهای دولتی در اختیار تولید قرار می دادند از دسترس خارج میشه
ضمنا اصلا منطقی نیست نرخ سدو تسهیلات بالای بیست و دو درصد بمونه اما به سپرده های مردم سود 15 درصد تعلق بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
باید همه راهها رو بست .نه اینکه یه راه رو ببندی یکی دیگه مسیر عبور بشه
United States of America
حسین
۱۰:۱۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
هر کسی که اندکی سواد اقتصادی داشت می دانست این تصمیم اشتباه است حالا چرا مسئولین اقتصادی بر ان پافشاری داشتند الله و اعلم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۰۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
این تصمیماتم هیچ تاثیری برای عامه مردم و قشر ضعیف و متوسط جامعه نداره جز زیان بیشتر و نفع بیشتر ثروتمندان حالا تو این چند ساله با کاهش نرخ سود بانکی اوضاع اقتصادی بهتر شده؟ چرا مسئولین وقتی تورم بالای 40 درصد بود نرخ سودهای بانکی و متناسب با اون نکردن. حالا ببینیم بانک ها که خودشون شروع کردن تسهیلات مناسب به صنعت و کشاورزی میدن ...؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
نرخ سودی که به مردم میخوان بدهند رو میارن پایین ولی نرخ سود تسهیلات که میخواهند از مردم بگیرند تغییری نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۵ تير ۱۳۹۵
اگر این اتفاق بیفته من تمام سرمایه ام را آتش میزنم . چون راهی به غیر از آن نیست . چطور وام 20 درصد و سود کم درصد . پس باید وام را هم به بهره پایین بدهند
آخرین اخبار