خراسان رضوی نیازمند صرفه جويی 15 درصدی در مصرف آب

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: با همکاری مردم اگر 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی شود شرایط پایداری به وجود می آید و دیگر نیازی به جیره بندی نخواهیم داشت .

خراسان رضوی نیازمند صرفه جويی 15 درصدی در مصرف آبحسین اسماعیلیان مدیر عامل آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:استان خراسان رضوی با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ،متوسط بارندگی کم نسبت به کشور و افزایش مصارف آب چه در بحث شرب ،کشاورزی یا صنعت اتکا شدیدی به آب زیر زمینی دارد.

وی اضافه کرد :از زمانی که صنعت برق  و صنعت حفاری در کشور در حال اجراست میزان برداشت از سفرهای زیر زمینی افزایش یافته و از سوی دیگر خشکسالی های پی درپی مواجه شدیم.

وی افزود :از 37 دشت و محدوده مطالعاتی در دسترس ما 34 دشت در شرایط بحرانی و ممنوعه قرار دارد و شرایط به وجود آمده باعث شده هر ساله حدود 1 متر به طور متوسط سطح سفرهای زیرزمینی کاهش یابد و این برداشت های بی رویه به 1 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب می رسد که ما برای تامین آب شرب استان با چالش مواجه ایم .

حسین اسماعیلیان درخصوص تنش آبی شهرهای استان خراسان رضوی اظهار داشت: از 73 شهر در استان 30 شهر در حالت تنش آبی قرار دارند و براساس استاندارد ها باید سرانه مصرف آب  خانگی بین 70 تا 140 لیتر باشد که مصرف هر مشترک در استان به 115 لیتر و این رقم با مصرف غیرخانگی به 200لیتر در شبانه روز می رسد.
 
وی اضافه کرد:میزان مصرف درروزهای گرم سال نسبت به توان تولید ما بیشتر یا در حالت خوش بینانه در حالت سر به سر قرار دارد  و اگر با حادثه ای مانند خروج چاهها از مدار رو به رو شویم با مشکل کمبود آب مواجه ایم و باید با تلا ش بیشتر، مشارکت مردمی و بر اساس استاندارد های بهداشتی سرانه مصرف را از 115 لیتر به 90الی 80 لیتر برسانیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در خصوص بهره وری مناسب آب گفت: با تلاش همکاران ما به عنوان متولیان و همکاری مردم که اگر 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند به طور یقین شرایط پایداری به وجود می ایدو دیگر نیازی به جیره بندی نخواهیم داشت .

وی در پایان در خصوص نیاز های مالی در اصلاح شبکه آب رسانی اظهار داشت :هر سال باید 400 کیلومتر باز سازی در این عرصه داشته باشیم که 25 درصد این کار تحقق میابد و از لحاظ ارقام به 70 میلیارد تومن که با تلاش دولت 15 درصد اعتبار تخصیص میابد و در حال حاضر با سرمایه گذاری بخش خصوصی اعتبارات صورت  می گیرد و 3 پرو‍‍‍‍‍‍ژه فعال فاضلابی در دست اجرا داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار