«عراق؛ سال‌های بیم و امید» در مرحله صداگذاری است

کارگردان «همراه با فرات» در جدیدترین اثر مستند خود به سراغ تاریخ صد ساله عراق رفت.

فرشاد اکتسابی کارگردان سینما و مستندساز در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جدیدترین فعالیت خود گفت: هم اکنون مرحله صداگذاری مستندی با نام «عراق؛ سال‌های بیم و امید» را انجام می دهیم که فیلمبرداری آن حدود چهار ماه طول کشید.
 
وی افزود: این مستند نگاهی به تاریخ صدساله عراق بعد از جنگ جهانی اول تا شکل گیری و استقلال این کشور و هم اکنون که درگیر جنگ است، دارد.

وی افزود: بررسی و ریشه یابی روند تاریخی عراق و اتفاقاتی که تا به امروز برای این کشور افتاده در مستند «عراق؛ سال‌های بیم و امید» به این جهت بود که تاریخش پستی بلندی‌ها و کودتاهای فراوانی دارد و می توان گفت به واسطه دست درازی های کشورهایی مانند امریکا و انگلستان، تاریخی ناآرام را به خود دیده است.

وی در مورد سختی‌های ساخت این مستند بیان کرد: جدا از همه سختی‌های کار، دشوارترین بخش قضیه این بود که به عنوان فردی ایرانی و غیر آشنا با فرهنگ عراق نباید نگاهی جانبدارانه، سیاسی و هر دیدگاه خاصی بخصوص در زمینه فرهنگ به خود می گرفت.
 
این کارگردان ادامه داد: برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ عراق به اتفاق محمد داودی (تهیه کننده) و مهدی تراب بیگی (نویسنده) حدود یکماه در شهرهای این کشور زندگی کردیم که این موضوع نیز از دیگر بخش های با اهمیت در ساخت این مستند بود.

اکتسابی درباره مکان پخش «عراق؛ سال‌های بیم و امید» چنین گفت: این فیلم در کل به زبان عربی و به سفارش اتحادیه تلویزیون های اسلامی برای پخش از تلویزیون عراق است و تحقیق و پژوهش آن را محمد داودی تهیه کننده و سرپرست تیم پژوهشی انجام دادند.

وی افزود: برای نگارش فیلمنامه این اثر توسط مهدی تراب بیگی، به اطلاعات کتابخانه ای تکیه نکردیم و بجز سفر یک‌ماهه به عراق، متن پژوهشی 1600 صفحه ای، 9000 سند و دست‌نوشته تاریخی،19000 عکس و 500 ساعت تصویر آرشیوی را در اختیار داشتیم.

این کارگردان ادامه داد: در این مستند از یک بازیگر که راوی قصه است به نام منتظر الاسدی استفاده کردیم. همچنین با 66 شخصیت سیاسی و تاریخ‌دان نیز مصاحبه کردیم.

کارگردان «همراه با فرات» گفت: کل لوکیشن های «عراق؛ سال های بیم و امید» در کشور عراق می گذرد و تمام عوامل آن افرادی هستند که در ساخت «همراه با فرات» با ما بودند.

وی یادآور شد: دو خلاصه از این فیلم بیرون آوردم؛ یکی «همراه با فرات» که 89 دقیقه است و همان طور که می دانید در بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و دیگری «1920» که 70 دقیقه است و به قیام مردم عراق علیه اشغالگران انگلیسی در همین سال اشاره دارد.

اکتسابی در بخش پایانی صحبت های خود عوامل «عراق؛ سال های بیم و امید» را معرفی کرد:

تهیه کننده و سرپرست گروه پژوهش: محمد داودی، کارگردان و تدوینگر: فرشاد اکتسابی، نویسنده: مهدی تراب بیگی، موسیقی: امیر فتح‌اللهی، تصویربردار: مهرداد امین کاظمی، طراحی صدا: حسن مهدوی.



انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار