رای الیوم تحلیل کرد: 4 دیدگاه درباره تشدید اقدامات تروریستی داعش

روزنامه رای الیوم با اشاره به تشدید جنایات تروریستی داعش، به تشریح دیدگاه‌های مختلفی که در اینباره وجود دارد، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در مطلبی به تشدید اقدامات تروریستی و جنایاتی که تکفیری ها در روزهای اخیر مرتکب شده اند، پرداخته و آورده است: در روزهای گذشته شاهد حملات داعش در ترکیه (فرودگاه آتاترک)، بنگلادش (رستوران خارجی‌ها) و منطقه پرازدحام کراده بغداد بودیم.

پیوند مشترک همه این حملات سه گانه این بود که عاملان آن انتحاری بودند یا کمربند انفجاری بر تن داشتند یا به خودروهای بمبگذاری روی آوردند. هدف ایجاد رعب و وحشت و کشتن تعداد زیادی از غیرنظامیان و تصاحب عناوین روزنامه ها و رسانه های خبری بود.

تحلیلها و برداشتها درباره تشدید اقدامات تروریستی داعش متفاوت است؛

دیدگاه نخست: داعش با از دست مناطق جغرافی در سوریه (تدمر)، در عراق (فلوجه و رمادی) و در لیبی (سرت) به فعال کردن هسته‌های پنهان برای ارتکاب اقدامات تروریستی دست زد. اوضاع داعش به گونه ای بود که برخی تصور می کردند داعش از هم فروپاشیده است. داعش همانند یک حیوان وحشی است که به همه حمله می کند.

دیدگاه دوم: طرفداران این نظریه بر این باورند که داعش از طرح «اِی،» شامل گسترش حوزه جغرافیایی به طرح «بی» یعنی گسترش دامنه اقدامات تروریستی روی آورده است و جنگ را به کشورهای شرکت کننده در ائتلاف شصت کشور کشانده است مانند؛ حملات فرانسه و آمریکا.

دیدگاه سوم: حامیان این نظریه بر این باورند که داعش فلوجه و رمادی را از دست داده تا از بار اداره آنها و دفاع نظامی از این دو شهر کم کند و  از دو مرکز اصلی یعنی رقه و موصل  حمایت کند.

دیدگاه چهارم: روی آوردن به آنچه (داعش) ولایت می‌خواند و گروههایی که با آن بیعت کرده اند در مناطق مختلف مانند سینا، سرت و نیجریه، سومالی، پاکستان و افغانستان و اروپا؛ به ویژه که برآوردها از وجود دهها ولایت متعلق به داعش در سراسر دنیا حکایت دارد.

رای الیوم در ادامه می نویسد: برخی مسئولان غربی و آمریکایی  غرق در خوش بینی پایان داعش بودند و شاید در آن مبالغه کردند. مرگبارترین سلاح در دست داعش افکار ایدئولوژیک است و نه نظامی. در میان دخالت های نظامی اروپا و آمریکا در خاورمیانه و تبعات آن در دامن زدن به مشکلات نژادی و طایفه ای نیز مزید بر علت شده است.

خطرناکترین عامل در این گروههای تروریستی، توان آنها برای سازگار کردن خود با شرایط بومی و بین المللی و پوست اندازی آنها و نیز روی آوردن به نسخه های جدید  است که شاید خطرناکتر از نسخه های اصلی باشد. در مصر، عربستان و افغانستان نسخه های جدید از القاعده روی کار آمدند و در عراق پس از ترور ابومصعب زرقاوی و تضعیف القاعده به دست نیروهای بیداری (صحوه)، داعش رشد کرد.

این روزنامه در پایان می نویسد: روی آوردن داعش از طرح اِی به طرح بی حتی به شکل موقت و تاکتیکی همراه بر تمرکز بر حمایت از موصل و رقه، غلبه بر آن را سخت تر می کند و اقدامات تروریستی را برای این گروه کم هزینه‌تر  کرده و  از سویی بسیار خطرناک شده است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار