استاندار ایلام در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

‌‌داعش راهی برای ورود به ایران ندارد/ پاکسازی 99 درصدی اراضی مین‌گذاری شده ایلام/ فیش حقوق‌ام را منتشر می‌کنم

فیش‌های حقوقی نجومی، نظارت در برگزاری اربعین، تغییرات استانداران و... از جمله محورهای گفت‌وگوی ما با استاندار ایلام است.

به گزارش خبرنگار وزارت کشور گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شنبه 12 تیرماه یکی از مسئولان استانی کشور بنا به دعوت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مسیری طولانی را از ایلام، استانی غربی و مرزی پشت سر گذاشت و راهی پایتخت شد. 

وی 31 ماه بر کرسی استانداری تکیه زده و قبل از آن هم در وزارت‌خانه‌های مختلف و جهادسازندگی، فعالیت داشته است. مدتی هم به عنوان مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی موی سپید کرد و هفت سال معاونت استانداری کرمانشاه و 8 سال هم در سمت معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روزگار گذراند.

"محمدرضا مروارید" استاندار ایلام چند ساعتی مهمان باشگاه خبرنگاران بود و به سوالات ما پاسخ داد. 

پس از ورود به باب آشنایی، با او از هر دری سخن گفتیم. او در عین صمیمیت و صداقت از وضعیت ایلام و مشکلات حاکم بر آن روایت کرد. معرفی طرح‌ها و برنامه‌های آینده استان از جمله مباحثی بود که با ما در میان گذاشت و کمی هم از آرزوها و آمال ایلامی‌ها برایمان گفت آرزوی احداث جاده، راه‌آهن، بیمارستان، هتل، تونل و... که شاید در نگاه ما پایتخت نشینان چندان دارای اهمیت نبود اما در خاطر مردم استان آنها تنها یک رویا بود که البته به همت او و سایر مسئولان ذی‌ربط جامه عمل بر قامت برخی آرزوهای مردم ایلام نشست. 

صداقت کلام مهندس مروارید ما را بر آن داشت تا پس از اتمام پرسش‌های تخصصی مربوط به مشکلات و بحرانهای استان ایلام کمی هم وارد وادی حاشیه شویم و گفت‌وگویی دوستانه را با حضور وی تجربه کنیم. 

استاندار ایلام با رویی گشاده به تمامی پرسش‌های شخصی خبرنگاران پاسخ داد و حتی وارد مسیر چالش برانگیز فیشهای حقوقی شد و حاضر به انتشار فیش حقوقی‌اش.
مهندس مروارید از حقوق دریافتی خود در سمت استاندار رونمایی کرد و میزان آن را از بدو ورودش به عمارت استانداری ایلام تا روز شنبه 12 تیر 95 از 4 میلیون تا ..... میلیون تومان اعلام کرد.

مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی را در ادامه بخوانید:


گمان نمی‌کنم تغییرم دهند

فعالیت 31 ماهه در استانداری

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان سوال نخست لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید میزان تحصیلات شما چقدر است؟ چند سال به عنوان استاندار فعالیت می‌کنید؟

مروارید: محمدرضا مروارید هستم. رشته تحصیلی من در مقطع کارشناسی، مهندسی کشاورزی است و در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل در رشته مدیریت دولتی را انتخاب کردم. حدود 31 ماه به عنوان استاندار فعالیت می‌کنم و قبل از آن در وزارت‌خانه‌های مختلف حضور داشتم، از ابتدا در جهادسازندگی، مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی بودم و به مدت هفت سال معاون استاندار کرمانشاه و 8 سال هم در سمت معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعالیت داشتم.


باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین مشکلات استان ایلام از نگاه شما چیست؟

مروارید: در استان ما مثل سایر استانهای دیگر مشکلات زیادی وجود دارد اما معضل بیکاری و اشتغال جوانان خصوصا فارغ التحصیلان از جمله شاخص‌ترین مشکلات استان است که البته برای رفع آن در دو و سه سال گذشته اقدامات موثری را انجام دادیم.

در سال 92 استان ایلام رتبه اول تا سوم را در بحران بیکاری داشت. سال 93 به رتبه 7 دست یافت و نسبتا وضعیت بهتری پیدا کرد در حال حاضر هم این شرایط رو به بهبودیست اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. البته کمبودهای مسائل عمرانی قابل تحمل بوده اما بیکاری مشکل اساسی و حاد استان شناخته می‌شود.


باشگاه خبرنگاران جوان: براساس آماری که اعلام کردید، در سال 93 اشتغال وضعیت مطلوبی را تجربه کرد، لطفا توضیح دهید در چه حوزه‌ای اشتغال رشد چشمگیر داشته است؟

مروارید: در سال 93 به دلیل سفر هیئت دولت به ایلام بودجه‌های عمرانی خوبی از سوی دولت به استان تخصیص یافت در نتیجه بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ‌راه‌اندازی شد و در کنار آن بسیاری از صنایع و مشاغل دیگر فعال شد. طبق آمارها و گزارش‌های ارائه شده حدودا 4 هزار نفر در همان سال به اشتغال ثابت دست پیدا کردند و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، 4 هزار نفر دیگر هم به صورت فصلی (کارگر ساختمان) و همچنین در طول دو سال گذشته با فعالسازی واحدهای تولیدی استان تعداد زیادی از افراد جویای شغل در این واحدها مشغول به فعالیت شدند و حدودا یک یا دو هزار نفر هم در مخازن نفتی مشترک با عراق و میدان نفتی آذر به اشتغال دست یافتند.

 گمان نمی‌کنم تغییرم دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: این روزها خبر از سونامی تغییر استانداران به گوش می‌رسد، نظر و واکنش شما در این زمینه چیست؟

مروارید: تغییر استانداران مسئله‌ای طبیعی است و در دولتهای قبل هم این روند وجود داشته اما همانطور که می‌دانید دولت 31 استاندار را انتخاب می‌کند که ممکن است تعدادی از آنها را تغییر دهد  یا اینکه تعدادی از استانداران هم خودشان از سمت خود کناره‌گیری کنند.

تصور می‌کنم در این مدت 10 یا 11 استاندار جابه‌جا شده‌اند البته درباره تغییر استاندار ایلام اطلاعی ندارم.

سخنگوی وزارت کشور چند روز گذشته از اتمام جابه‌جایی استانداران خبر دادند و اعلام کردند قرار است فرمانداران تغییر کنند اما امروز در فضای مجازی خبری منتشر شد که بر مبنای آن قرار است مجددا یکی از استانداران تغییر کند.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا از علت تغییر و جابه‌جایی استانداران اطلاعی دارید؟و آیا اینکه داشتن اندیشه سیاسی یا حزبی باعث تغییر آنها می‌شود یا موضوع چیز دیگری است؟

مروارید: به نظر بنده ممکن است استاندار به عنوان یک مقام مسئول عملکردی قابل قبولی از نظر مردم، ائمه جمعه و احزاب نداشته باشد بنابراین شرایطی فراهم می‌شود که از ادامه مسئولیت خود در استان اظهار رضایت و فایده نمی‌کند در این شرایط با تصمیم دولت یا وزارت کشور او از سمت خود کنار می‌رود.

گمان نمیکنم که اندیشه سیاسی یا حزبی افراد در تغییرات استانداران تاثیری داشته باشد، استاندارانی که برکنار شده‌اند از تمام احزاب و گروه‌های مختلف بوده‌اند، هم اطلاح طلب، اصولگرا و اعتدالگرا با این حال مشخص است که مسائل سیاسی تاثیر چندانی ندارد.

کسانی که به عنوان استاندار انتخاب می‌شوند در ابتدای امر شناختی سطحی درباره آنها از سوی دولت وجود دارد اما به عقیده بنده معمولا نحوه عملکرد آنها ماندگاری یا برکناری آنها را تعیین می‌کند کما اینکه در مواردی شاهد بوده‌ام که معاون اول رئیس جمهور، همواره جویای نحوه عملکرد و کارایی استانداران بوده‌اند و مسائل سیاسی در اولویت گزینش و انتخاب استانداران تاثیری نداشته است.


باشگاه خبرنگاران جوان: اگر وزارت کشور شما را از سمت خود جابه‌جا کند فکر می‌کنید سمت و پستی دیگر به شما می‌دهد؟

مروارید: بنده از سال 87 تا 92 یعنی در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از دولت جدا شدم. در طول سالهای دوری از دولت در شرکت‌های هلدینگ وابسته به بانکها فعالیت داشتم؛ زمانی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد با اصرار مردم ایلام به دولت پیوستم.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در استان ایلام بحث فیشهای حقوقی نجومی مطرح است؟ 

مروارید: خیر. استانداران در دریافت حقوق تابع نظام هماهنگ هستند و مسئله فیشهای حقوقی معمولا به بانکها و بیمه‌ها مربوط می‌شود.


باشگاه خبرنگاران جوان: حاضر هستید فیش حقوقی خود را منتشر کنید؟

مروارید: بله حتما.


باشگاه خبرنگاران جوان: می‌توانید شفاهی اعلام کنید؟

مروارید: بنده بازنشسته هستم اما به صورت قراردادی با وزارت کشور همکاری می‌کنم. در سال 92 حقوق بنده 4 میلیون و 200 تومان بود، سال 93، با 20 درصد افزایش 5 میلیون و 200 تومان دریافت کردم، سال 94 این عدد به 6 میلیون و 200 و امسال هم به 7 میلیون و 900 تومان رسید که بخشی از آن بابت مالیات کسر می‌شود اما در قرارداد قید شده که میتوان20 درصد را به عنوان اضافه کار در نظر گرفت به طور مثال اگر 7 میلیون دریافتی من باشد با 20 درصد افزایش، 400 هزار تومان بابت اضافه کاری پرداخت می‌شود.


باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر کشور اعلام کرد که فرزندانش بیکار هستند آیا فرزند شما هم بیکار است؟

مروارید: خیر. فرزندم در بخش خصوصی فعالیت دارد و از این طریق تعدادی را هم به بازار اشتغال وارد کرده است.



باشگاه خبرنگاران جوان: به منظور مهار بحران ریزگردها در استان‌های غربی به نوبه خود چه اقداماتی را درنظر دارید؟ 

مروارید: بحران ریزگردها جزء بحران‌های جدید است و ما در سالهای قبل از انقلاب با این پدیده مواجه بودیم، اما در سالهای اخیر در طول یکسال یک یا دو بار این پدیده اتفاق می‌افتد. 10 تیر سالروز آزادسازی شهر مهران هم گرد و خاک زیادی وجود داشت به این معنا که این بحران همواره وجود داشته حتی در فصول سرد سال بارش برف با غبار و ریزگردها همراه بوده و همانطور که می‌دانید این بحران شدت یافته و ممکن است به جای دو بار در سال ده بار در سال اتفاق بیافتد و این هم  بیشتر مربوط به سدهای ترکیه است که بر دجله و فرات قرار دارد، البته باید گفت این پدیده تنها به عراق محدود نمی‌شود و مربوط به تمام کشورها از جمله لبنان، سوریه، عراق، عربستان و کشورهای آفریقایی است بنابراین نمی‌توان اقدامی مؤ‌ثر را برای مبارزه با آن انجام داد چرا که از یکسو اردن و عربستان تمایلی به همکاری در این زمینه با ما ندارند و از سویی دیگر این مسئله یک مشکل جهانی است و لازم است که در سازمان ملل مطرح شود هر چند که سازمان محیط زیست اقداماتی موثر را صورت داده است.


باشگاه خبرنگاران جوان: برای حفظ ایمنی هموطنان از ریزگردها در استان چه اقداماتی را در نظر دارید؟

مروارید: از جمله اقداماتی که برای آگاهی از ورود ریزگردها به استان وجود دارد، نصب دستگاه‌های هوشمند زمان و میزان ورود ریزگردها است که با اعلام سازمان هواشناسی مردم هم تجهیزات لازم را برای مقابله با آن تهیه می‌کنند، اخیرا هم سازمان محیط زیست آیین نامه‌ای را برای ایمنی بیشتر به هیئت دولت ارائه کرده که بر اساس آن پنجره‌ها دو جداره می‌شوند ضمن آنکه در داخل ایلام و خوزستان زمین‌هایی که در معرض بیابانی شدن هستند به جنگل تبدیل می‌شوند که حداقل در داخل، این کانون‌ها را نداشته باشند.

گمان نمی‌کنم تغییرم دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا بودجه‌ای در زمینه مبارزه با ریزگردها از جمله تهیه ماسک نانو و دوجداره کردن پنجره‌ها وجود دارد؟  

مروارید: از تسهیلات بانکی و قرض الحسنه در این زمینه استفاده می‌شود.


باشگاه خبرنگاران جوان: ساختمان‌های استان ایلام چقدر در برابر سیل، زلزله و بلایای طبیعی مقاوم است؟

مرواریدخوشبختانه طی 15 سال گذشته بنیاد مسکن فعالیت‌های موثری را در استان ایلام خصوصا در روستاها صورت داده و به دنبال آن واحدهای روستایی و مسکونی مقاوم سازی شدند، در این راستا تسهیلاتی ارائه شد که توانست پاسخگوی مشکلات موجود باشد کما اینکه حادثه زلزله دو سال پیش در ایلام نتوانست خانه‌ای را به طول کامل تخریب کند اما برخی از ساختمان‌ها هم آسیب دیده بود که نیاز به بازسازی و مرمت داشت. 

باید گفت 30 درصد منازل و ساختمان‌ها چون با سیستم جدید مسکن نوسازی شده بودند آسیبی ندیدند. در شهرهای ایلام هم طی 15 سال گذشته و زمان زلزله رودبار آیین نامه‌هایی مصوب شد که براساس آن شهرداری‌ها مردم را مجبور به مقاوم سازی ساختمان‌ها کردند. تصور می‌کنم تنها بافت‌های فرسوده هنوز از این طرح بی‌بهره‌اند که اتفاقا وزارت مسکن وشهرسازی توجه خاص نشان داده و امیدواریم با ارائه تسهیلات لازم بتوانیم این بافت‌ها را بازسازی کنیم.


باشگاه خبرنگاران جوان: پدیده‌ای که سالهای اخیر با آن مواجه هستیم، معضل زمین‌خواری است و بعضا دیده شده که زمینخواران به سوی روستاها روی آورده‌اند، آیا در استان ایلام هم چنین بحرانی وجود دارد؟ برای رویارویی با آن چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کنید؟

مروارید: استان ما هم همچون سایر استانها با این مشکل روبه‌روست. تقریبا از 2 میلیون هکتار زمین در ایلام 400 هزار هکتار کشاورزی و مابقی جنگل و مرتع است در نتیجه احتمال افزایش زمینخواری وجود دارد.

یکی دیگر از مشکلات ما این است که اکثر روستاها در مراتع و جنگلها قرار دارند به همین دلیل تصرف اراضی و تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی توسط متخلفان به راحتی صورت می‌گیرد البته منابع طبیعی در تلاش است طبق قوانین، جنگل و مراتع را از مستثنیات کشاورزی جدا کند؛ اخیرا طی یک یا دو سال گذشته هم شورای حفاظت از منابع طبیعی با همکاری دادگستری و نیروی انتظامی فعالتر شدند و بخش‌هایی از اراضی تصرف شده را به منابع طبیعی بازگرداندند.

گمان نمی‌کنم در لیست تغییر استانداران باشم/ داعش راهی برای ورود به ایران ندارد/ پاکسازی 99 درصدی اراضی مین‌گذاری شده ایلام


امکان ورود مهاجر غیرقانونی به استان ایلام نادر است

باشگاه خبرنگاران جوان: در رابطه با ورود مهاجران از طریق مرز به استان ایلام بفرمایید که به چه صورت است، آیا بدون مدارک قانونی وارد می‌شوند؟ آیا قاچاق انسان هم در این زمینه صورت می‌گیرد؟

مروارید: در استان ایلام مسئله‌ ورود غیر قانونی مهاجران وجود ندارد ممکن است که در بخش‌های آذربایجان غربی به دلیل نزدیک بودن با مرز ترکیه رفت و‌آمد مهاجرین وجود داشته باشد اما در استان ایلام همانطور که گفتم ورود مهاجران بسیار نادر است و ممکن است به اشتباه وارد مرزهای داخل کشور شوند.


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما باید چه راهکاریی می‌توان مرزنشیان را در نقاط مرزی حفظ کرد تا محل سکونت خود را ترک نکنند؟

مروارید: در این زمینه کار خوبی را شروع کردیم و قرار است تا پایان سال آینده به نتایج مطلوبی برسیم. از 430 کیلومتر مرزی که داریم قرار است 100 هزار هکتار زمین دیم به زمین آبی تبدیل شود چراکه زمین دیم گرمسیری است و نتایج مطلوب را در اختیار نمی‌گذارد، بنابراین اگر آبی شود با وجود آب و هوای خوب می‌توان حتی دو محصول کشت کرد در نتیجه امیدواریم با اجرای این طرح نه تنها مهاجر نداشته باشیم بلکه مهاجرپذیر هم باشیم خصوصا در شهرستان مهران که با توجه اینکه منطقه آزاد است از لحاظ صنعتی رشد می‌کند البته به دلیل اینکه با کشور عراق میادین مشترک نفتی داریم امیدواریم در آینده مرز ما جز مرزهایی باشد که جمعیت زیادی را جذب کند و به اصطلاح مهاجرفرست باشد. 



تقریبا 99 درصد از اراضی مین‌گذاری شده استان پاکسازی شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: همانطور که مطلع هستید شهرستان مهران درگیر جنگ 8 ساله بوده و در بسیای از مناطق این شهرستان هنوز مین و مهمات عمل نکرده زیادی وجود دارد که بارها و بارها باعث ایجاد انفجارهای سهمناک شده است و مشکلات زیادی را علاوه بر برهم زدن امنیت جانی برای ساکنان فراهم کرده، برای جلوگیری از انفجارهای پی‌درپی چه باید کرد؟

مروارید: این مسئله سازوکار مشخصی دارد که در تهران و ایلام فعال است. تقریبا 99 درصد از اراضی مین گذاری شده به طور سطحی تا عمق 30 سانتی متری پاکسازی شده اما هنوز بخش‌هایی وجود دارد که محل سنگرها بوده و در آنها توپ و خمپاره وجود دارد و برخی از مناطق دیگر هم بر اثر سیل جا به جا شده است. بنابراین در صورت وجود عملیات عمرانی در این اراضی به منظور جلوگیری از وقوع انفجار، ابتدا اراضی مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا مشکلی پیش نیاید.


ورود برای داعش ممنوع 

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه کشور عراق از همسایگان مرزی ما است و گروه تروریستی داعش در این کشور فعال هستند آیا احتمال ورود و نفوذ این گروه تروریستی به مرزهای کشور ما وجود دارد؟

مروارید: داعش به مناطقی نفوذ می‌کند که زمینه فعالیتش در آن ناحیه وجود داشته باشد به طور نمونه مثل شهرهای فلوجه و تکریت که البته بسیاری از طرفداران رژیم بعث در آنجا حضور داشتند اما باید بگویم مردم استان ما یکدل و یکپارچه هستند که با وجود گذشت 15 سال بعد از رژیم صدام هیچ موردی از دو دستگی و نفاق مشاهده نشده است. سه استان عراق که نزدیک به استان ما هستند از نظر قومی و قبیله‌ای اشتراکات نزدیکی با ما دارند و تاکنون مشکلی در این زمینه برای ما بوجود نیامده است.

در سالهای گذشته در نزدیکی مرزهای کشورمان عوامل و نیروهای گروه تروریستی داعش نفوذ کردند که بعد از مدتی با تدابیر امنیتی صورت گرفته متفرق و منحل شدند.


گمان نمی‌کنم تغییرم دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: چه اقدام موثری برای سرکوبی عوامل گروه تروریستی داعش صورت گرفته است؟

مروارید: نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی ما کاملا به شرایط مسلط هستند و هرگونه تحرکات آنها را خنثی می‌کنند اکنون این گروه تروریستی کیلومترها از ما فاصله دارد و تاکنون هیچگونه نفوذ و تحرکی از سوی آنان به سمت مرزهای ما وارد نشده و اگر هم تجاوز و تعرضی بوده دستگیر و سرکوب شده‌ است.


خلق عرب عددی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا گروه تروریستی "خلق عرب" که در مرز خوزستان فعال است در مرزهای استان شما نفوذ و فعالیتی داشته است؟

مروارید: خیر، آنها عددی نیستند. نیروهای اطلاعاتی ما از توان بالایی برخوردار هستند و کاملا بر منطقه اشراف دارند. این گروه تروریستی اگر در مرزهای خوزستان هم فعالیت کنند قدرت نفوذ به مناطق دیگر را ندارند. خوشبختانه مردم استان ایلام از نظر مذهبی یکدل و یکپارچه هستند و کسی نمی‌تواند همبستگی آنها را بر هم بزند.



باشگاه خبرنگاران: آیا اطلاعاتی درباره بیوتروریسم دارید؟ 

مروارید: بنده به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند زیستی استان ایلام هم فعالیت می‌کنم، پدافند غیرعامل درباره مسئله بیوتروریسم تمرکز داشته در این زمینه هم کارگروهی وجود دارد، خوشبختانه تاکنون گزارشی ارسال نشده است.


گذرنامه الکترونیک جعل نمی‌شود


باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه مقوله امنیتی را مورد بررسی قرار دادید که در مرزهای داخل و خارج که تحت کنترل ما نیست مشکلی بوجود نیاید؟ 

مروارید: خوشبختانه از نظر امنیتی مشکلی وجود نداشته، اما در عین حال دو مسئله مهم در این زمینه وجود دارد؛ موضوع چک کردن گذرنامه‌ها مسئله‌ای است که برای رویارویی با آن از سیستمی طراحی شده که هر نیم ثانیه، یک گذرنامه را برای بررسی ورود و خروج مسافرین چک می‌کند، استفاده کردیم همچنین در این راستا سال گذشته با طرف مقابل (کشور عراق) هماهنگی‌های لازم را صورت دادیم و این سیستم در اختیار آنها نیز قرار گرفت. در مجموع کسانی که دارای گذرنامه بودند در زمان رفت و بازگشت مشکلی نداشتند اما برخی از مشکلات بوجود آمده که مربوط به تجمع برخی زائران برای عبور از مرز بود، با هماهنگی‌ مقامات عراقی رفع شد و امیدواریم بتوانیم امسال در مراسم اربعین با اختصاص ویزا به مسافران از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.


باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به این که یک سالی است که گذرنامه‌های داخلی به شکل الکترونیکی تغییر یافته، اما آیا می‌توان این گذرنامه‌ها را جعل کرد؟ همچنین توضیح دهید که چند درصد از مسافرانی که قرار است به عراق سفر کنند، از این نوع گذرنامه‌ها استفاده خواهند کرد؟

مروارید: البته جعل اسناد در این زمینه بسیار نادر است زیرا وجود بارکد در این گذرنامه‌ها به راحتی جعلی بودن آنها را مشخص می‌کند. مشکل جعل گذرنامه حاد نیست چراکه یا این موضوع بسیار کم یا اصلا بروز نمی‌کند. مشکل اساسی مربوط به این است که برخی از مسافران با شروع مراسم اربعین، در مرزهای کشور، فاقد گذرنامه یا ویزا هستند.

به هر حال جعل گذرنامه در همه دنیا وجود دارد و کار پیچیده‌ای است اما سیستم‌های تشخیص گذرنامه جعلی در اختیار نیروهای انتظامی است، شمار گذرنامه‌های جعلی بالا نیست که مشکل‌ساز باشد اما معمولا در حد کم وجود داشته است.


باشگاه خبرنگاران جوان: با فرا رسیدن اربعین در چند ماه آینده با وجود برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های لازم از سوی وزارت کشور، چه تمهیداتی را در نظر دارید، آیا امسال هم زائرین برای عبور از مرز می‌توانند از کارت ملی استفاده کنند؟

مروارید: باید گفت تقریبا سه سال است که تجربه اعزام زائران به کشور عراق را برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) داریم، البته در طول سالهای گذشته زائرین اربعین با تعدادی محدود حدودا 150 هزار نفر به کربلا مشرف می‌شدند اما طی سه سال گذشته شمار زائرین اربعین رشد چشمگیری حدود 1 و نیم میلیون نفر پیدا کرد.

از آنجایی که زمان تشرف زائرین 10 روز است، (5 روز قبل از اربعین و 5 روز بعد از آن)، در این مدت ازدحام جمعیت در نقاط مرزی امری طبیعی است و حجم مسافرین مسیر نسبت به امکانات و مرزهای ما بیشتر است در نتیجه این امر باعث شکل‌گیری تجمعات می‌شود زیرا جمعیتی گسترده که از کشور خارج شده قرار است ظرف چند روز دوباره به کشور بازگردد و قطعا ترافیک در شهر یا جاده‌ها به چشم می‌خورد.

بعد از اتمام مراسم اربعین ما جلساتی را با ستاد اربعین استان به صورت منسجم برگزار کردیم، اخیرا هم سه جلسه در ستاد مرکزی تهران با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، نواقص و کاستی‌های موجود در سالهای گذشته را مورد بررسی قرار دادیم و درصدد هستیم تا در طول سه یا چهار ماه آینده برخی از مشکلات را مرتفع کنیم، گرچه مشکل اصلی استان، جاده 80 کیلومتری ایلام به مهران است که باید 4 بانده شود. تصور می‌کنم بتوانیم امسال 20 تا 25 کیلومتر آن را به بهره‌برداری برسانیم و مابقی آن را برای سالهای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم.


مذاکره با مقامات عراقی برای تدارک برگزاری مراسم اربعین


باشگاه خبرنگاران جوان: تدابیر امنیتی لازم برای استفاده از گذرنامه‌ها در ایام اربعین چگونه خواهد بود، آیا گذرنامه‌ها را حذف خواهید کرد؟

مروارید: خیر؛ گذرنامه‌ها قطعا حذف نمی‌شود، وجود ویزا هم در کنار گذرنامه‌ها ضروری است. هفته گذشته جلسه‌ای را با مسئولان عراقی برگزار کردیم، آنها هم به وجود ویزا تاکید دارند در نتیجه سازمان حج و زیارت هم با راه‌اندازی سامانه سماح و ثبت‌نام متقاضیان، صدور ویزا آغاز می‌شود. در حال حاضر  مشغول مذاکره با مقامات عراقی هستیم که نسبت به راه‌اندازی دفاتر خود در شهرها زودتر اقدام کنند.

برای برخی از اقشار جامعه خصوصا جوانانی که خدمت سربازی را نگذرانده‌اند و تعدادی از دانشجویان که برای ایجاد شرایط لازم همچون ارائه تعهد و چک به نیروی انتظامی، در زمان اربعین دچار مشکل می‌شوند باید چاره‌ای اندیشید. مسئله دیگر مربوط به عده‌ای از مهاجران افغان کشورمان است که برخی از آنها گذرنامه‌ ندارند، تعدادی دیگر گذرنامه دارند اما ویزا ندارند بنابراین ما باید برای رسیدگی به این مسائل، اقدامات لازم را صورت دهیم. 



باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود مشکلاتی که برای ثبت‌نام زائران در سایت سماح وجود دارد، آیا در این رابطه مذاکراتی برای رفع مشکلات داشته‌اید؟

مروارید: ما مرتب با سازمان حج و زیارت در ارتباط بوده و در رابطه با مشکل ثبت‌نام زائران در سایت سماح با آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت جلساتی را تشکیل دادیم، اما باید گفت حقیقتا در بحبوحه اربعین مسائل مختلف پیش می‌آید که به دنبال آن عده‌ای خودشان در مراسم اربعین شرکت می‌کنند برخی دیگر بصورت جداگانه‌، تعدادی هم که به شکل گروهی آمده بودند ممکن است که از ‌هم جدا شوند. پیشنهاد ما این است اگر مانیفستی یا لیستی ویزا صادر می‌شود این مسئله به گو‌نه‌ای مدیریت شود که اگر کسی از گروه جدا شد بتواند شخصا بازگردد.



باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه با تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری به منظور تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه راهکارها و تمهیداتی را برای به ظهور رساندن این سیاست در نظر دارید؟

مروارید: به تبع ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ما فعالیت خود را از سال گذشته شروع کردیم و امسال که به عنوان "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مشترک" نامگذاری شده روند فعالیت‌های خود را در این زمینه تسریع بخشیدیم. به این منظور از 170 واحد تولیدی نیمه فعال و تعطیل، 110 واحد را که به دلیل کمبود اعتبارات، سرمایه در گردش و مشکلات ساختاری تعطیل شده‌اند را شناسایی کردیم که باید فعال شوند بنابراین ما هر هفته با برگزاری جلسات، این واحدها را با حضور مسئولان بانکی مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

در این راستا در بخش کشاورزی هم برنامه‌های گسترده‌ای را در نظر داریم و قرار است میزان زمین‌های آبی را به دو برابر برسانیم که این موضوع نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. در زمینه گردشگری خصوصا گردشگری مذهبی اقداماتی را انجام داده‌ایم.

از آنجایی که چندین سد در استان وجود دارد که آب مناسبی برای کشاورزی و تولید برق دارد و غیر آشامیدنی است، طبق برنامه از آنها برای صنعت شیلات و پرورش ماهی استفاده می‌شود و این چند محور در دستور کار ما است.


باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین تمهیداتی که برای راهیان نور اندیشیده‌اید چیست؟

مروارید: در استان ایلام سه یادمان راهیان نور فعال داریم و در سال ممکن است 100 تا 150 نفر برای بازدید از این مناطق به استان ما بیایند، مناطقی که مورد بازدید قرار می‌گیرد محل شهادت شهید کشوری، نقطه‌‌ی شکست عراقی‌ها در عملیات کربلای 1 و آزادسازی مهران، جایگاه عملیات محرم که دهلران و موسیان از تیررس دشمن خارج شد دو نقطه هم با هماهنگی فرمانده راهیان نور اضافه شده است. عملیات فتح المبین در خاک ایلام که قرار است یادمان دیگری در نقطه‌ای که محل سنگرها بوده ایجاد شود و نقطه دیگر هم مربوط به عملیات والفجر10 بوده و به جز این موارد 5 نقطه دیگر قرار است از ایلام تا دهلران مورد بازدید علاقمندان قرار گیرد البته باید گفت در این راستا سپاه اقداماتی را برای توضیح نقشه و راهنمایی مسافران صورت داده است.


گمان نمی‌کنم تغییرم دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: در مرزهای شمال غربی خصوصا مرزهای نزدیک کشور ترکیه شاهد سوخت قاچاق هستیم شما به عنوان یکی از مسئولین استا‌ن‌های غربی برای مبارزه با قاچاق سوخت چه راهکاری را در نظر دارید؟

مروارید: چون بنزین در منطقه ما ارزان‌تر از مناطق دیگر است، رغبتی هم برای قاچاق آن وجود ندارد، لذا قاچاق سوخت صورت نمی‌گیرد.


 سلاح شکاری، کالای قاچاق


باشگاه خبرنگاران جوان: بیشتر چه نوع کالایی در ایلام قاچاق می‌شود؟ 

مروارید: استان ایلام تقریبا با مشکل قاچاق کالا روبه رو نیست، زیرا از جانب کشورهای همسایه کالا و محصول خاصی وجود ندارد که قابلیت ورود به کشور را داشته باشد. معمولا استان ایلام صادرات دارد و از آنجایی که صادرات عوارضی ندارد کسی روی به مسئله قاچاق نمی‌آورد در نتیجه مرز ما دارای این شرایط خاص است و کالایی که معمولا قاچاق می‌شود "اسلحه شکاری" است. مردم استان ایلام علاقمند به داشتن سلاح شکاری هستند و شاید ممکن باشد برای مناطق دیگر سلاح شکاری از این طریق وارد شود اما باز هم قاچاقچیان این کالا دستگیر شدند.



اقدامات استانی

باشگاه خبرنگاران جوان: چه برنامه‌هایی در آینده برای استان ایلام در دستور کار شما است؟

مروارید: روز گذشته در این زمینه جلسه‌ای تشکیل شد و تصمیمات زیادی را اتخاذ کردیم. یکی از موارد مورد توجه جاده‌های ایلام است. همانطور که می‌دانید جاده‌های ایلام از دورترین نقاط کشور هستند و با وجود توپوگرافی کوهستانی استان، جاده‌سازی با مشکل مواجه است به همین دلیل در زمان حیات دولت‌های گذشته و حتی قبل از انقلاب جاده‎‌سازی یک رویا بوده اما خوشبختانه اکنون اقدامات موثری صورت گرفته است. 

اگر مشکلات تونل 2 هزار و هفتصد متری احداث شده در ایوان اسلام آباد حل شود، سریعتر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین قرار است تونلی دیگر بین دره شهر و آبدانان با 5 هزار متر طول احداث شود که تاکنون 2 هزار و هفتصد کیلومتر آن را احداث کردیم و طولانی‌ترین تونل جاده ایران محسوب می‌شود.مسئله دیگر جاده ایلام به مهران و دهلران است که به دلیل تردد بسیار قرار است 4 بانده شود. 

مورد دیگر فرودگاه ایلام است که به تازگی فعال شده، در سالهای گذشته دو یا سه پرواز در استان صورت می‌گرفت اما اکنون روزانه 3 یا 4 پرواز به تمام استانهای کشور داریم.

مقوله حائز اهمیت دیگر برای مردم ایلام موضوع راه آهن است. با تصویب قانونی از سوی وزارت راه قرار شد مراکز استانها به شبکه ریلی وصل شوند، با این ابلاغیه سه سال گذشته کلنگ‌زنی این پروژه در دولت سابق انجام شد ولی در طول سه سال با اینکه بودجه لازم به این طرح اختصاص پیدا کرد اما عملا اقدامی جدی صورت نگرفت با این حال این پروژه در دست رسیدگی و اقدام است.

کتابخانه‌ای مرکزی و موزه تاریخ طبیعی در استان تاسیس و افتتاح شد که در سطح کشور در نوع خود کم نظیر است. 

همانطور که میدانید بیمارستان در استان وجود نداشت اما در دو سال اخیر چندین بیمارستان در اکثر مناطق و شهرهای استان ایلام احداث و به بهره‌برداری رسید از جمله بیمارستان 380 تخت خوابی ایلام. یک بیمارستان فوق تخصصی 100 تخت خوابی هم با کمک بخش خصوصی احداث شد که در ماه آینده افتتاح می‌شود.

درمانگاه‌های مجهزی را با کمک وزارت نفت و بنیاد برکت در اکثر روستاها و شهرهای بزرگ استان ایلام احداث کردیم. در زمینه مدرسه سازی هم بنیاد برکت همکاری خوبی را با ما داشت و خوشبختانه مشکلات اکثر مدارس هم در دست رسیدگی است.

حدودا 100 روستا در ایلام مشکل آب شرب و آبرسانی داشتند اما خوشبختانه به کمک بودجه صندوق توسعه ملی، تا پایان امسال و احتمالا سال آینده مشکل آبرسانی سیار روستاها حل خواهد شد.
وضعیت برق روستاهای استان ایلام مطلوب است و تقریبا 65 درصد از روستاها از نعمت برق برخوردار هستند و امیدواریم بتوانیم این میزان را به 80 درصد برسانیم. علاوه بر این مورد باید گفت تعدادی از روستاها نیاز به کمک راهداری و جاده‌ای دارند.

در تمام شهرهای استان مجتمع فرهنگی ایجاد کردیم که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر هم در دست اقدام است و چندین مجتمع بزرگ سینمایی هم در حال کار است، نبود هتل در ایلام، یکی دیگر از مشکلات استان است. خوشبختانه با بخش خصوصی یک یا دو هتل را راه‌اندازی خواهیم کرد همچنین قرار است تعداد اتاقهای عمل و ccu را به میزان دو برابر افزایش دهیم. 


آقای مروارید در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار دادید، سپاسگزاریم.

مروارید: بنده هم از شما متشکرم.


گفت‌وگو از مژگان یونسی و ابراهیم آقابالایی

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۵
کلا افعال بعید استفاده شده: خواهد شد، خواهیم کرد. خواهد رسید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۹ تير ۱۳۹۵
اقای مروارید انسان با شخصیت و دوست داشتنی است . خدا خیرت بدهد .
آخرین اخبار