فرانس 24: گرم شدن روابط ریاض و تل آویو در پی امضای توافق هسته ای ایران

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی از گرم شدن روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی در پی امضای توافق هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنکاران جوان،  در سالگرد امضای توافق هسته ای ایران، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی به گرم شدن روابط ریاض و تل آویو در پی این توافق پرداخت.

در گزارش فرانس 24 آمده است: « اسرائیل و عربستان دشمن هستند و هیچگاه روابط دیپلماتیک نداشته اند؛ اما این شرایط به تدریج دارد تغییرمی کند. سران عربستان و اسرائیل بر خلاف اختلاف نظرهایی که با هم دارند در دشمنی مشترک با یکی دیگر از قدرت های منطقه ای ، ایران سهیم هستند. یک سال پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 ، سعودی ها و اسرائیلی روابط خود را مستحکم می کنند. برقراری رابطه بسیار محتاطانه و خارج از کانال های رسمی دیپلماتیک در حال اتفاق افتادن است.

خبرنگار فرانس 24 گزارش داد: « درست یک سال پیش بود که ایران و گروه 1+5 توافقنامه ای را بر سر برنامه هسته ای ایران امضا کردند. تهران توافق کرد به ازای برداشته شدن تحریم ها برنامه هسته ای خود را محدود کند و نظام بازرسی های فشرده ای را بپذیرد. اسرائیل ، یکی از سرسخت ترین مخالفان بازگشت ایران به صحنه جهانی و عربستان سعودی به شدت با این توافق مخالفت کردند. همین امر سبب شد که دو دشمن قسم خورده در خفا برای برقراری رابطه دوجانبه اقدام کنند. چند هفته پیش ، نشستی در شورای روابط خارجی برگزار شد و نمایندگانی از عربستان و اسرائیل در آن شرکت داشتند. فرستاده ی اسرائیل  دوره گلد از نزدیکان نخست وزیر نتانیاهو در این نشست شرکت داشت و از عربستان هم انور اشکی ، مشاور خاندان سلطنتی شرکت کرده بود. این دیدار در نیتجه پنج دیدار سری انجام شد که پیش از آن در جمهوری چک ، ایتالیا و هند برگزار شده بود. گلد و اشکی هر دو نهاد افکارسنجی را اداره می کنند که وظیفه دارد زمینه برقراری رابطه بین ریاض و تل آویو را پنهانی بررسی کند. پس از این دیدارها بود که رسانه های اسرائیلی با اشکی گفتگو کردند و روزنامه ای عرب زبان هم مصاحبه ای از گلد منتشر کرد. در همین زمان در تهران صحبت هایی از اتحاد بین عربستان و اسرائیل به گوش می رسید. رئیس پارلمان ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی لبنان گفته بود اسرائیل و عربستان در سال 2006 و در جریان جنگ 33 روزه میان اسرائیل و حزب الله همکاری می کردند. رئیس وقت دستگاه جاسوسی ارتش اسرائیل در گفتگو با شبکه فرانس 24 این ادعای رئیس پارلمان ایران را تایید کرد. بر اساس اطلاعاتی که ما بدست آوردیم این روابط هم اکنون از ناحیه کانال های رسمی پیگیری می شود. وزیر جنگ اسرائیل در سخنانی آشکارا از رابطه نزدیک با عرب های سنی منطقه خبر داد و مدعی شد ایران دشمن مشترک ماست. اما رابطه دیپلماتیک با اسرائیل هنوز هم موضوعی حساس به شمار می آید. یکی دیگر از طراحان رابطه میان اسرائیل و عربستان ترکی الفیصل است. دو ماه پیش او و مشاور امنیت ملی نتانیاهو در کنار یکدیگر در نشستی در واشینگتن شرکت داشتند. در آن نشست ترکی فیصل آرزو کرد در آنچه مسجد مقدس اورشلیم (مسجدالاقصی) خواند نماز بخواند اما گفت باید ابتدا راه حل دوکشور عملی شود. هدف وی زنده کردن طرح عربی برای موضوع فلسطین است که از سوی اتحادیه عرب مورد حمایت واقع شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار