گفتگو با پسر شهید عباس دوران؛

مادر اجازه نداد خلبان شوم/ فیلمی با موضوع شهید دوران ساخته می‌شود

باعث افتخار است پسر فردی باشی که همه با ذکر صفاتی مانند شجاعت و غیور بودن او را می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز سالروز شهادت مردی بزرگ است، کسی که جان خود را فدا کرد تا از مرز و بوم کشورش محافظت کند و به رژیم بعث عراق ثابت کند که خلبانان ایرانی ترسو نیستند!

سرلشکر خلبان «عباس دوران» در سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی بیش از 120 علمیات و پرواز موفق برون مرزی داشت و هنگامی که صدام حسین برای میزبانی از اجلاس سران عدم تعهد آماده می شد و گفته بود: «هیچ خلبان ایرانی جرات نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را ندارد.» او ماموریت یافت تا علمیاتی را برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در عراق انجام دهد.
هدف بمباران پالایشگاه «الدوره» بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و پایگاه الرشید یا ساختمان هتل اجلاس عدم تعهد بود که با موفقیت انجام شد، در همین زمان عقب هواپیمای دوران نیز مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار می‎گیرد؛ به‎طوری که از دم هواپیما تا محل قرار گرفتن کابین خلبان آتش می‌گیرد. خلبان کابین عقب دستگیره خروج اضطراری را می کشد و از جنگنده خارج می شود اما عباس دوران با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای فانتوم (اف۴) صدمه‌دیدهٔ خود را که در آتش می‌سوخت، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها کوبید و مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شد.

به مناسبت 30 تیر و شهادت این خلبان بزرگ و متبحر ایرانی گفتگویی داشتیم با امیررضا دوران، تنها فرزند شهید عباس دوران که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه تصویری از پدر در ذهن دارید و  اطرافیان چگونه پدر را برای شما توصیف کرده‌اند؟

خاطراتی که من از پدر در ذهن دارم، بیشتر شامل شنیده‌هایی است که مادرم و نزدیکان برایم گفته‌اند. شجاعت، نترس بودن و وطن پرستی خصیصه‌هایی است که از آنها در توصیف پدر نام می‌برند. پدرم بیشتر از اینکه حرف بزند مرد عمل بود. حتی دوسال قبل از شهادت از پدر می‌خواهند که خلبانی را کنار بگذارد و در ستاد فرماندهی باشدکه او قبول نمی‌کند.

دلیل ماندگاری نام و یاد شهید دوران در بین مردم را چه می‌دانید؟
کار خاصی که شهید دوران در آخرین پرواز خود انجام داده است، همیشه در ذهن مردم ماندگار خواهد بود. حتی به قول نظامی‌ها و مسئولان کشور با این اتفاق برنامه جنگ تغییر کرده است. همچنین بحث وطن پرستی و تعداد پروازهای زیاد، دلیل دیگر محبوبیت شهید دوران است.

به نظر شما شجاعت مثال زدنی شهید دوران از کجا نشات گرفته است؟
خانواده در این خصوص تاثیرات خود داشته است،  اما در بعضی از مواقع این خصلت در وجود افراد نهادینه است. من 6 عمو دارم، اما هیچ یک روحیه پدرم را در اتفاقاتی که روی می‌دهد، ندارند.

خاطراتی که از زمان پدر شنیده‌اید را برایمان بگویید.
خاطرات زیاد است، همزمان با عملیات مروارید شهید دوران که تبحر خاصی در زدن ناوچه اوزا داشته، به بهترین شکل ناوچه های عراق را منهدم می‌کند. همچنین در یکی از عملیات‌ها به همراه شهید خلبان خلعتبری از شش هواپیمای عراقی 4  فروند را منهدم می‌کنند. به دلیل روش پروازی که در این عملیات به کار رفت، آن را به نام «دوران» ثبت کرده اند.

شغل شما چیست؟
من رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی هستم.

بیشتر پسرها دوست دارند خلبان شوند، با توجه به شغل پدرتان چرا شما خلبان نشدید؟  
مادرم اجازه ندادند. من هم قبول کردم به سمت کاری غیر از پرواز بروم.
 
خلبانی را دوست داشتید؟
  بله. خلبان هواپیمای مسافرتی را دوست داشتم، نه خلبان جنگنده.

بهترین فیلم دفاع مقدس از نظر شما کدام است؟
فیلم سینمایی «حمله به اچ 3» و سریال «شوق پرواز» که درباره زندگی  شهید بابایی ساخته بودند.

قرار بود سریالی درباره شهید دوران ساخته شود، این کار هم اکنون در چه مرحله ای است؟
تاکنون یک سریال به نام «عبور از خط سرخ» و فیلم سینمایی «خلبان»، درباره شهید دوران ساخته شده است، اما در مورد یک کار جدید نیز صحبت‌هایی  شده است، که در حال حاضر قطعی نیست.

 به عقیده شما سینما دین خود را به شهدا ادا کرده است؟
صد در صد نه.  می‌توان کارهای بهتری راساخت، چراکه با همین فیلم و سریال ها، دوباره  چگونگی زندگی شهدا برای مردم نمایان می شود. 

پسر شهید دوران بودن چه حسی دارد؟
باعث افتخار است پسر فردی باشی که همه با ذکر صفاتی مانند شجاعت و غیور بودن از وی نام می برند و او را می‌شناسند. تا جایی که حتی مقام معظم رهبری از پدر به نام قهرمان ملی یاد کرده‌اند.

پیکر شهید دوران بعد از گذشت سالها به ایران منتقل شد، در این خصوص و حس و حال خود را برایمان بگویید.
 بعد از شهادت پدر برای زنده نگه داشتن یاد او  قبری را در نظر گرفته بودیم، اما بعد از بیست سال در همان روز شهادت نشان بقایای پدرم به ایران بازگشت. من پدرم را ندیده بودم. درابتدا تصور این موضوع که پدرم بازگشته است، با علامت سوال همراه بود. خیلی سخت بود، قرار بود پدر در دانشکده افسری به خاک سپرده شود اما به اصرار مادر و مادر بزرگم به شیراز منتقل شد و در  مراسم با شکوهی تشییع شد.

دلیل انتخاب نام پسرتان چه بود؟
به دلیل اصرار همسرم و برای زنده نگه داشتن نام شهید عباس دوران، اسم فرید عباس را انتخاب کردیم که فرید به معنی نگهبان شکوه و جلال است و در کنار نام پدرم می شود نگهبان شکوه و جلال عباس.

گفتگو از الهام قبادی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
یادش گرامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اشخاصی که پول های میلیاردی میگیرندحداقل از شهدا خجالت بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
عباس مردانگی از چشمایت می بارد...
Kazakhstan
ناشناس
۱۸:۱۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
من هم از جمله همر زمان این شهید بزرگوار هستم و نسبت به این شهید ارادت خاصی دارم و خواهم داشت خدایا شهادت را هم نصیب من بگردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
شهدا شرمنده ایم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
همه ما ایرانیها به تمام شهدای وطن مخصوصا شهید سرلشکر خلبان عباس دوران افتخار میکنیم
من پسرم هفت ساله هست اما عباس دوران را خوب می شناسد همه ما وظیفه داریم شهدا را برای بچه هایمان معرفی وبشناسانیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ممنون از بابت گزارش،زنده باد نام شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کاش اسم پسرشون رو میزاشتن امیر عباس خیلی شیک تر بود
آخرین اخبار