یاسوج؛

گره گشایی از مشکل بیکاری گچساران در گرو رفع موانع توسعه صنعت

این شهرستان با وجود ظرفیت هایی مانند مخازن عظیم نفتی که امکان تولید محصولات صنایع پایین دستی نفت را دارد دارای یکی از بالاترین شاخص های بیکاری کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ این در حالی است که گچساران در شاهراه ارتباطی استان های مرکزی به جنوب کشور برای صدور محصولات تولیدی به مناطق دیگر کشور قرار دارد.

کم بودن میزان تخصیص آب صنعتی از سد کوثر و سد چمشیر، وجود معارض اجتماعی برای جانمایی طرح های بزرگ، ضعف زیرساخت های خدماتی برق، گاز و آب از چالش های توسعه صنعت در گچساران است.

کمبودهایی که با وجود تلاش مسئولان و جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های بزرگ مانع رونق صنعت در این شهرستان شده است.

مجری و سرمایه گذار کارخانه های روغن کشی گچساران گفت: بهره برداری از چهار طرح بزرگ تولیدی و اشتغالزای این شهرستان مستلزم 200 میلیارد ریال سرمایه در گردش و برخی زیرساخت های خدماتی مانند مخابرات و آب است.

بنیامین هندیجانی افزود: با وجود آماده بهره برداری بودن این طرح ها و صرف هزینه هنگفت از سوی سرمایه گذار ، حمایت مسئولان برای پرداخت تسهیلات بانکی و اجرای زیرساخت های خدماتی برای این طرح ها ضروری است.

وی بیان کرد: سیلوی هفت هزار تنی برای نگهداری گندم و ذرت،کارخانه روغن کشی و تصفیه روغن و خوراک دام از جمله این طرح های اقتصادی است.

مجری و سرمایه گذار طرح کارخانه های روغن کشی گچساران افزود: با توجه به ایجاد 110 فرصت شغلی و رونق تولیدات کشاورزی با احداث این کارخانه ها حمایت مسئولان برای تامین سرمایه در گردش وتکمیل این طرح ها ضروری است.

وی افزود: 52 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کمک به تکمیل کارخانه روغن گچساران پرداخت شد.

هندیجانی مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح ها از محل آورده بخش خصوصی را 500 میلیارد ریال برآورد کرد.

وی با یادآوری این نکته که بهره برداری از این طرح ها امکان خرید تضمینی محصولات تولیدی در سطح 10هزار هکتار از مزارع ذرت، آفتابگردان، کنجد، سویا و دیگر دانه های روغنی را فراهم می کند گفت: تکمیل این طرح ها نقش اثرگذاری در افزایش درآمد کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی گفت: احداث کارخانه روغن کشی و تصفیه روغن این شهرستان در سال 87 مجوز احداث گرفته است.

هندیجانی افزود: عملیات اجرایی این طرح در سال 90 در زمینی به مساحت 10 هکتار( منطقه خنگ بنار در نزدیکی شهر دوگنبدان ) آغاز شد.

وی اظهار کرد : تولید روزانه 150 تن روغن خوراکی، تامین خوراک دام، امکان نگهداری و خرید تضمینی محصولات کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد و ایجاد فرصت های شغلی از مزایای اجرای این طرح است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: کمبود آب و برق صنعتی از مشکلات شتاب بخشی به طرح پتروشیمی این شهرستان است.

قاسم محمودی افزود: تاکنون 140 میلیون یورو تجهیزات برای پتروشیمی این شهرستان خریداری شده است.

وی افزود: 220 میلیون یورو تسهیلات ارزی از محل بودجه فاینایس به تکمیل مجتمع پتروشیمی در شهرستان گچساران در سال گذشته اختصاص یافت.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی طرح مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمودی ابراز کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز است.

وی ابراز کرد: عملیات اجرایی پروزه پتروشیمی گچساران در سال 85 اغاز شد.

محمودی تامین خوراک پتروشیمی گچساران را گاز اتان اعلام کرد و افزود: مواد اولیه این کارخانه از پالایشگاه بید بلند بهبهان تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورت فعال سازی نشدن پالایشگاه بید بلند بهبهان از توابع استان خوزستان تامین خوراک این مجتمع از طریق خط پتروشیمی غرب کشور با مشکل مواجه خواهد شد و این مجتمع خسارت میلیاردی خواهد دید.

محمودی ادامه داد: خرید تجهیزات این مجتمع در داخل و خارج کشور در دست اقدام است و تجهیزات این مجتمع تا شش ماه آینده خریداری خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: این پروژه در نیمه دوم سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.

وی ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از دو هزار نفر بطور مستقیم و و غیرمستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.

محمودی گفت: تامین گاز سوخت پتروشیمی از دیگر مشکلات این طرح است.

محمودی تصریح کرد: در آینده نزدیک عملیات اجرایی برخی از قسمت های این طرح از سوی پیمانکار آغاز خواهد شد و در این زمینه بیش از 400 نفر مشغول کار خواهند شد.

وی گفت: راه اندازی این واحد تولیدی بزرگ قادر است علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم ، سالانه یک میلیون اتیلن را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.

محمودی تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت 157 هکتار در حال ساخت است.

پتروشیمی گچساران در صورت راه اندازی مواد اولیه کارخانه پتروشیمی بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون را تأمین خواهد کرد.

فرماندار گچساران گفت:اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی در گچساران گره گشای کاهش بیکاری است.

عبدالرحیم رحیمی با اشاره به تصویب یک فوریت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در گچساران افزود: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی از عوامل مهم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بهره وری بهینه از قابلیت های تولید در کارآفرینی است.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح نقش اثرگذاری در پاسخگویی به نیاز سرمایه گذاران و کم کردن بروکراسی اداری و نیز کاهش نرخ فراینده بیکاری دارد.

فرماندار گچساران تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی این شهرستان افزون بر کاهش هزینه های اجرای طرح های اقتصادی، صنعتی می توان زیرساخت های مورد نیاز را نیز به نحو مطلوب تری تامین کرد.

وی بیان کرد: بخشودگی های مالیاتی، عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مزایای اجرای این پروژه است.

رحیمی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران دارای آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی متعددی است که از مهمترین آنها می توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش میزان رفاه عمومی در این شهرستان اشاره کرد.

فرماندار گچساران با اشاره به آمار بالای بیکاری در این شهرستان گفت: اجرای این طرح راهکاری برای رفع موانع صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: گفت:سه نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی برق در این استان احداث می شود.

داود راهزادی افزود: این سه واحد تولیدی با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در شهرستان های گچساران، بویراحمد و کهگیلویه راه اندازی خواهد شد.

وی اظهار کرد:مذاکرات اولیه برای ساخت این نیروگاه ها با بخش خصوصی انجام شده است.

راهزادی تصریح کرد: ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی برق برای تامین برق طرح های صنعتی و صادرات برق به استان های دیگر مفید است
.
وی با اشاره به این که 226 هزار انشعاب برق در کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده که تنها نیم درصد از آن برق صنعتی است بر لزوم توسعه نیروگاه ها در این استان تاکید کرد.

راهزادی با یادآوری این که این شرکت زیر نظر شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان است، تصریح کرد: آماده هماهنگی برای تامین برق صنعتی در استان خوزستان هستیم.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:تعامل دستگاه های اجرایی برای واگذاری زمین و زیرساخت های آب و برق، مشارکت مردم از نظر جمع آوری سرمایه های سرگردان و اجرای طرح های با توجیه اقتصادی از راهکارهای کاهش معضل در این دو شهرستان است.

تاجگردون با یادآوری کمبود میزان اختصاص آب از سد کوثر و سد در حال ساخت چمشیر که پیامد بی تدبیری های سال های گذشته است، افزود: در سال گذشته مجوز اختصاص 165 میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چمشیر دریافت شده است که 70 میلیون متر مکعب مربوط به آب طرح های صنعتی است.

وی با اشاره به این که طرح بزرگ تولید 50 واحد تعاونی تولید شترمرغ در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد مجوز اخذ کرده است افزود: در صورت راه اندازی این واحدهای تولید سه تا 10 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی میزان سرمایه مورد نیاز این طرح ها را 500 میلیارد ریال برآوردکرد و گفت: قرار است بخشی از بودجه مورد نیاز این طرح با مشارکت افراد جویای کار تامین شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های موجود دستگاه های اجرایی تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی دام، جهادکشاورزی و صنعت و معدن و صندوق توسعه ارزی برای اجرای این طرح ضروری است.

تاجگردون طولانی بودن عمر زمان بهره وری از شترمرغ، امکان استفاده از تمام اعضای بدن این گونه طیور مانند چشم، پر ، پوست و امکان صدور آن به خارج از کشور از مزایای دیگر این طرح ذکر کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوای اسلامی با اشاره به این که سه طرح تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی و طرح توسعه پتروشیمی گچساران در یک ساله گذشته تاکنون مجوز دریافت کرده اما به برخی دلایل مانند نبود زمین مناسب متوقف مانده است، ابراز کرد: رونق اشتغال بدون بسیج تمام توان و ظرفیت ها امکان پذیر نیست.

تاجگردون گفت: هم اکنون هفت هزار و 500 هکتار زمین در مناطق لیشتر، امامزاده جعفر، دیل و دژسلیمان با تخصیص آب در انتظار تامین اعتبار برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار است که توان اجرای بیش از هفت هزار فرصت شغلی را دارد.

وی به جذب چند سرمایه گذار برای اجرای طرح های اقتصادی در گچساران اشاره کرد و گفت: طولانی شدن بروکراسی اداری باعث کند شدن اجرای این طرح ها شده است.

تاجگردون سرمایه گذار دو نیروگاه 27 ماگاواتی برق از سال گذشته آماده اجرای طرح است و در بروکراسی اداری اگیر افتاده ست.

امام جمعه گچساران گفت: وجود بیش از 18 هزار بیکار در این شهرستان که بخش عمده ای از آنان جوانان تحصیلکرده هستند به هیچ وجه زیبنده بام نفتی ایران نیست.

حجت الاسلام سید امین الله حجازی افزود: بیکاری جوانان تحصیلکرده در شهرستان گچساران به یک معضل مهم تبدیل شده است.

وی بیان کرد: مهمترین مشکلات کنونی جامعه مربوط به مسائل اقتصادی و فرهنگی است که باید مردم و مسئولان اجرایی با همکاری یکدیگر این مشکلات را برطرف کنند.

حجازی اظهار کرد: گچساران با وجود داشتن منابع غنی نفت و گاز یکی از محروم ترین شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد است و بیشترین آمار بیکاری استان را نیز دارد.

وی عنوان کرد: اجرای پروژه های متعدد در شهرستان گچساران نقش مهم و ارزنده ای در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در آن خواهد داشت.

حجازی ابراز داشت: از مسئولان دولت تدبیر و امید انتظار می رود که برای رفع مسائل و مشکلات متعدد گچساران اقدام های لازم را انجام داده و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجرات کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پرداخت تسهیلات بیش از چهار هزار میلیارد ریالی در سال جاری بخش عمده ای از مشکلات کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی این استان رفع خواهد یافت.

داریوش دیودیده افزود: این تسهیلات با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: تکمیل 51 پروژه صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد از جمله اهداف پرداخت این تسهیلات است.

وی عنوان کرد: 228 واحد صنعتی کوچک و 25 واحد صنعتی متوسط غیرفعال نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

دیودیده با اشاره به اختصاص 230 میلیون یورو به پتروشیمی گچساران ابراز کرد: امید است جذب این اعتبار که امسال انعقاد قرار داد شده گره گشای شتاب بخشی به پتروشیمی گچساران شود.

شهرستان 120 هزار نفری ایران دومین تولید کننده نفت ایران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.