مشهد؛

خسارت خشکسالی به بخش های باغی و دامی در گناباد

رئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: خشکسالی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۲۳ میلیارد ریال به بخش های باغی، زراعی و دامی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مجتبی محرابی افزود: خشکسالی و کمبود نزولات جوی در سالهای گذشته ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد را در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار داده و سالانه به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد به اراضی بیابانی گناباد افزوده می شود.

وی با توجه به روند تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی به منظور حفظ عرصه های طبیعی و جلوگیری از گسترش بیابان، پایش و ارزیابی دقیق عرصه های طبیعی در این شهرستان ضروری دانست و گفت: خشکسالی ۱۰ سال گذشته خسارتهای بسیار در بخشهای مختلف گناباد به دنبال داشته که از جمله آنها می توان به افزایش ریزگردها و توفان شن در این شهرستان اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد اظهار کرد: استمرار خشکسالی موجب رشد بیابان، کمبود رطوبت سطح خاک و شوری آبهای زیرزمینی گناباد شده است که بررسی دقیق حوزه های مختلف منابع طبیعی برای کشت گونه های مقاوم در برابر خشکسالی و بیابان زدایی از دیگر اهداف اجرای این برنامه به شمار می رود.

محرابی ابراز کرد: میزان بارندگی در گناباد در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته که این امر بر شدت ریزگردها و بیابانزایی در این شهرستان افزوده است.

وی گفت: به همین منظور پایش و ارزیابی هوایی رویشگاهها و عرصه های طبیعی این شهرستان برای بررسی دقیق خسارتهای خشکسالی با استفاده از ربات پرنده هگزا روتور انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود: با توجه به اینکه ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار دارد، پایش هوایی این عرصه ها با بهره گیری از فناوری های نوین و در راستای مدیریت جامع حفاظت و حراست از منابع طبیعی و ارزیابی دقیق از وضعیت پوشش گیاهی حوزه های آبخیز شهرستان انجام شد.

محرابی خاطر نشان کرد: شهرستان گناباد با مساحت حدود ۵۷۰ هزار هکتار مرتع، جنگل، بیشه زار و زمینهای کویری و بیابانی دارای ظرفیت های بالقوه بسیار در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.