عبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

افرادی میلیاردها تومان خرج می‌کنند تا محیط زیست تخریب شود

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران گفت: 50 درصد از مجوزهای صادر شده برای معادن تنها روی کاغذ باقی مانده و به قیمت های میلیاردی بین افراد خرید و فروش می شود.

میلیاردها تومان خرج می‌کنند تا محیط زیست تخریب شود
داریوش عبادی دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فعالیت بی قانون معادن در این استان اظهار داشت: معادن به عنوان یکی از مصادیق تغییر کاربری باعث تخریب پوشش گیاهی و جنگل‌ها، فرسایش خاک، از بین رفتن موجودات آبزی رودخانه‌ها و گل آلود شدن بستر آنها می‌شوند.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ تالار سواد کوه به دلیل شست و شوی سنگ های برداشت شده از دل کوه‌ها در جهت جداسازی شن و ماسه برای مصالح ساختمانی در تمام طول سال گل آلود است، تصریح کرد: رودخانه ‌های دیگری چون هراز و تجن نیز به دلیل برداشت‌های بی ضابطه مملو از آلودگی ناشی از فعالیت‌های معدن کاوی هستند.

دبیر کل کمیته سمن‌های منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص دیگر اثرات سوء معدن کاوی بیان داشت: جابجایی خاک، رانش و گسست زمین از دیگر آثار مخرب برداشت سنگ از دل کوه‌ها است.

عبادی با اشاره به اینکه حداقل 50 درصد از گل و لای ناشی از شست و شوی ماده معدنی و پساب آن (خاک) از طریق رودخانه‌ها حمل می‌شود، افزود: متاسفانه حوضچه‌های رسوب گیر تدارک دیده شده برای معدن کاوی به درستی تعبیه نشده است.

وی با اشاره به اینکه در استان مازندران بالغ بر 200 پروانه فعالیت معدن صادر شده و این آمار بالاتر از ظرفیت این استان است، تصریح کرد: 50 درصد این معادن در حال فعالیت هستند و مابقی (50 درصد دیگر) تنها در حد مجوز صادر شده بر روی کاغذ باقی مانده و هر روز با قیمت‌های میلیاردی بین برخی افراد خرید و فروش می‌شوند.

دبیر کل کمیته سمن‌های منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص وجود خلاء‌های قانونی مدیریت معادن بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون تاییدیه و نظر منابع طبیعی به صدور مجوز برای فعالیت معادن در استان اقدام و شورای تامین نیز با تشکیل جلسه‌ای امکان صدور مجوز و برداشت مجدد معادن تعطیل شده (معادن موجود در دشت نظیر ماهشهر) به دلیل نداشتن مجوز و برداشت غیر قانونی را، فراهم می‌کند.

عبادی گفت: مازندران به لحاظ چهره پوشش گیاهی و آبی خود پر اهمیت و مورد توجه مردم کشورمان است، اما در حال حاضر معادن به عنوان یکی از بارزترین عوامل مخدوش کردن این چهره در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با این تخریب بیان داشت:در همین راستا معادن باید با رویکرد زیست محیطی اداره شده و به طور مداوم تحت کنترل و نظارت قرار  گیرند و خاک منطقه برداشت شده مجدد به حالت اولیه باز گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار