مصرف نفت عربستان به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رسید

عربستان سعودی در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط 24 هزار بشکه نفت برای نیاز داخلی خود اختصاص داده است.

مصرف نفت عربستان به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ مصرف نفت در عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رسیده است. نوسان بهای این کالا در 6 سال گذشته نه‌تنها رویه مصرف طلای سیاه را کُند کرده بلکه به اقتصاد متکی به نفت پادشاهی شن‌ها آسیب رسانده است.

عربستان سعودی در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط 24 هزار بشکه نفت برای نیاز داخلی خود اختصاص داده است که این رقم کمترین نرخ رشد از سال 2010 محسوب می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد تولید نفت عربستان تا پایان سال 2016 افزایش می‌یابد. این در حالی است که تولید نفت عربستان برای مصارف داخلی کاهش یافته است. میزان مصرف بنزین، نفت سفید و سایر محصولات پالایش‌شده در داخل عربستان با روند نزولی همراه بوده است. به‌گونه‌ای که حجم مصرف داخلی نفت در عربستان با رسیدن به رقم 22 هزار بشکه در روز، کمترین میزان را از سال 2002 تجربه می‌کند.

تحقیقات موسسه بی ام ای نشان می‌دهد حذف یارانه سوخت در این کشور نفت‌خیز از مهم‌ترین دلایل پایین آمدن تقاضای داخلی برای نفت و مشتقات آن است.

عربستان سعودی در سال‌های گذشته تولید خود را افزایش داد تا درآمد نفتی را در سطح بالایی نگه دارد و در همین راستا رضایت مصرف‌کننده داخلی را جلب کرد. این در حالی است که با کاهش بهای جهانی نفت و سقوط بهای این کالا به مرز 27 دلار، عربستان در کنار کشورهایی مانند امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین با حذف یارانه سوخت، هزینه‌های دولت را در این برهه زمانی محدود کرد.

به باور کارشناسان، رشد کُند اقتصادی تأثیر بیشتری بر کاهش تقاضای داخلی طلای سیاه دارد و با حذف یارانه این کالا، روند نزولی حجم تقاضای داخلی برای نفت و مشتقات آن تشدید می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار