نارضایتی مردم از عدم ارائه خدمات شهری توسط شهرداری ها

نتایج یک نظر سنجی تازه از وضعیت شهرداری ها در کشور نشان می دهد که اکثر مردم از عدم ارائه خدمات شهری توسط شهرداری ها، فساد گسترده و نبود سیستم حساب دهی شکایت دارند.

نارضایتی مردم از عدم ارائه خدمات شهری توسط شهرداری هابه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره انکشافی فوکس که این نظر سنجی را در شش ماه گذشته (از جدی ۹۴ تا جوزای۹۵) انجام داده است می گوید، ۹۹ درصد شهرنشینان گفته اند که از بودجه شهرداری ها و چگونگی مصرف آن بی خبر اند.

در این نظرسنجی با ۹۱۰۰ نفر (۳۳درصد زنان و ۶۷درصد مردان) در ۳۳شهر(مراکز ولایات) افغانستان به استثنای مرکز ولایت نورستان که گفته می شود هیچ گونه سیستم شهرداری در آن وجود ندارد، گفتگو شده است.

نداشتن آب آشامدنی پاک، انبار کثافات در کوچه ها، نبود محلات تفریحی، نبود مارکیت های ویژه زنان، نبود آدرس و لوحه ها در جاده ها، نبود سیستم فاضلاب، نبود پارکینگ وسایط، نبود سیستم بدرفت/تشنابها، کمبود یا دور بودن قبرستان ها، ۱۰ مشکل عمده از سوی شهروندان در شهرها خوانده شده اند.

نبود قانون کارا و پاسخ گو یکی از مشکلات دیگر برای تنظیم فعالیت های شهرداری ها گفته شده است.

نجیب الله آزاد رییس نهاد فوکس گفت: "شهرداری ها در افغانستان تا هنوز بر اساس قانون رژیم طالبان فعالیت می کنند که جوابگوی نیازهای فعلی شهرها نیست".

آقای آزاد افزود، برخی شهردارها از این قانون به عنوان "کتاب ملاعمر" یاد می کنند که فعالیت های شان را محدود ساخته است.

همچنین براساس این نظرسنجی، ۹۴درصد مصاحبه شونده ها گفته اند که شهرداری ها برای تنظیم شکایات عامه میکانیزم ندارند، ۹۱درصد گفته اند که برای نظارت از فعالیت های شهرداری ها میکانیزم وجود ندارند و۹۱ درصد از فساد در شهرداری ها شکایت کرده اند.

در این نظر سنجی آمده است که ۵۳درصد از مصاحبه شونده ها گفته اند تا زمانیکه در نهادهای انتخاباتی و قانون انتخابات اصلاحات به وجود، شهردارها باید از سوی رییس جمهور انتصاب شوند و هم ۳۷درصد گفته اند که تا هنوز ملکیت های شان از سوی شهرداری ها ثبت و راجستر نشده است.

عبدالنافع همت مسول مطبوعاتی فوکس گفت، ۵۳ درصد مردم به این دلیل گفته اند تا شهردارها انتصابی باشند که مردم/رای دهندهگان به حدی از درک نرسیده اند که تخصص نامزدان شهرداری‌ها را تشیص دهند پس بهتر است که رییس جمهور افراد مسلکی را به شهرداری ها بگمارد.

آقای همت افزود، مصاحبه شونده ها گفته اند که به دلیل ضعف در ادراک عمومی، افرادی در نهادهای انتخابی (شورای ملی و شوراهای ولایتی) راه یافته اند که تخصص و تعهد لازم ندارند و به همین دلیل فساد و ضعف در کارهای این نهادها به اوج خود رسیده است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده، ۱۹ درصد پاسخ دهنده گان از میان ۱۵۷شهرداری که در پانزده سال گذشته در شهرداری ها ایفای وظیفه کرده اند فقط به صورت نسبی از ده شهردار ابراز رضایت کرده اند.
اداره فوکس از مجموع ۷۱ رسانه محلی و چهار نهاد بین المللی تشکیل شده و پیش از این از کارکردهای نمایندگان مجلس نیز نظر سنجی کرده است.

هدف از انجام نظرسنجی کنونی نیز بررسی مشکلات شهری، سطح توقعات شهروندان از شهرداری ها و تطبیق برنامه های خدمات شهری خوانده شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، شهرداری ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار