حافظی به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

جولان 3 میلیون موتورسیکلت در کلان شهر تهران/ یک بار برای همیشه موتورسیکلت های فرسوده را تعیین تکلیف کنیم

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست وخدمات شهری شهرداری تهران گفت:3میلیون موتورسیکلت درشهرتهران،برابر21میلیون خودرو آلودگی ایجاد می کند.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به صحبت های آخوندی وزیر راه شهرسازی در خصوص اینکه هزاران میلیارد برای پاکسازی هوای شهر تهران هزینه شده اما یک روز هم هوای سالم نداریم، اظهار داشت: هوای شهر یک موضوع فراسازمانی است به همین دلیل انتظار نداریم که سازمان محیط زیست به تنهایی اقداماتی انجام دهد که خروجی آن رفع آلودگی هوا باشد.
 
وی اضافه کرد: شهرداری تهران و یا سایر دستگاه ها باید با همکاری یکدیگر برای رفع آلودگی هوا اقداماتی انجام دهند، چرا که موضوع آلودگی هوا و تهدیداتی که سلامت مردم را به دنبال دارد، یک موضوع فرا دستگاهی است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: همه دستگاه های متولی در مرحله اول باید دلیل آلودگی هوا را بررسی و بعد مشخص کنند که هر کدام چه سهمی در کاهش آلودگی هوا دارند.

حافظی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس گزارش های به دست آمده، بیش از 75 درصد علت آلودگی هوا را آلاینده های متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها تشکیل می دهند، تأکید کرد: بر اساس گزارش های متعدد از مراجع مختلف، امروزه هر موتورسیکلت 7 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 4 میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد می کنند، گفت: اگر 3 میلیون موتورسیکلت را ضربدر عدد 7 کنیم به این نتیجه می رسیم که این 3 میلیون موتورسیکلت برابر 21 میلیون خودرو آلودگی ایجاد می کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به وجود 4 میلیون خودرو و 21 میلیون موتورسیکلت، 25 میلیون خودرو در شهر تهران تردد می کنند که هر کدام منبع عظیم آلایندگی در شهر تهران هستند.

حافظی با تأکید بر اینکه باید بر اساس اولویت بندی، برای کاهش این منابع عظیم آلایندگی تصمیم گیری وبرنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: زمانی که می دانیم موتورسیکلت موجود در بازار، موتوری غیر استاندارد دارند و با سوخت فسیلی کار می کنند، باید برای آنها چاره ای بیاندیشیم.

وی اضافه کرد: بدون تردید تا زمانی که خط تولید موتورسیکلت ها به موتورسیکلت برقی تبدیل نشود و این موتورسیکلت های بنزینی از سطح شهر پاک نشوند، نباید انتظار بهبود وضعیت هوا را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران افزود: همه دستگاه های متولی واردات موتورسیکلت مانند سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و معدن، وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی، همه باید به دور یک میز بنشینند و یکبار برای همیشه تکلیف موتورسیکلت های وارداتی چینی بنجلی که از یک سو اقتصاد کشور را می بلعند و از سوی دیگر به سلامت مردم آسیب می زنند را تعیین تکلیف کنند.

حافظی با بیان اینکه بدون شک مسئولان این وزارتخانه ها باید مشکلات موجود را رفع کنند، تأکید کرد: زمانی که مشکل موتورسیکلت ها حل شد در گام بعدی این ارگان ها باید خودروها را استاندارد سازی کنند چرا که در چند سال گذشته برخلاف اینکه به خودروسازان تکلیف شده که باید خودروی استاندارد بسازند، همچنان شاهدیم که هیچ اتفاقی در این زمینه روی نداده است.

وی بیان داشت: اگر واقعا به دنبال کاهش آلودگی هوا هستیم باید تسهیلات را برای ارتقای خط تولید خودروسازان افزایش دهیم نه اینکه برای نجات خودروساز، روشی را دنبال کنیم که سلامتی مردم را به خطر بیاندازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
موتورسیکلت = خلاف و جرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
موتورهای شارژی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
تولید موتورهای برقی
آخرین اخبار