نگاه ویژه به تربیت راهبران فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از برگزاری دوره‌های راهبر فرهنگی مبتنی بر آموزش‌های تخصصی و بومی در دانشگاه‌ فرهنگیان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان در همایش و دوره آموزشی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور  که صبح امروز در تالار آیینه برگزار شد، با بیان اینکه باید برای دستیابی به منظومه‌ای پایدار منطبق با تغییر و تحولات تلاش کنیم، گفت: اگر سطحی نگری در آموزش‌ها وجود داشته باشد پایداری چندانی نسبت به شرایط مختلف وجود ندارد لذا باید به دنبال عمق در آموزش‌ها باشیم. 

وی ادامه داد:‌ در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادی  6 زیر نظام تعریف شده که یکی از آنها ساحت تربیتی است و دانشگاه فرهنگیان در این خصوص به تربیت معلم می‌پردازد. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد:‌ دوره‌های ضمن خدمت، دوره‌های بهسازی، آموزش‌های ویژه مشمولان ماده 28 و تربیت معلم همگی از طریق این دانشگاه انجام می‌شود لذا این فضای آموزشی نقش موثری در تربیت معلمان ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید با آگاهی، علم و بصیرت در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت شود، گفت:‌ با بهره‌گیری از منظومه غنی و رهنمودهای مقام معظم رهبری که بسته‌ای جامع برای گذراندن مسیر انقلاب به شمار می‌رود در مسیر تعلیم و تربیت راهی صحیح را انتخاب کردیم.

دادگر اظهار کرد: در این دوره آموزشی برنامه‌هایی در تداوم ارتقای نهاد رهبری تحت عنوان راهبر فرهنگی انجام می‌شود و دانشگاه فرهنگیان اولین دانشگاهی است که این آموزش‌ها را به شکل تخصصی و بومی در دستور کار خود قرار داده است. 

وی از اجرای این آموزش‌ها به تدریج در سایر دانشگاه‌ها خبر داد و یادآور شد: ‌با توجه به اقتضائات دانشگاه‌ها چنین آموزه‌هایی جزو برنامه‌های آموزشی قرار می‌گیرد.

دادگر تکلیف محوری و رسالت دانشگاه فرهنگیان در این امر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: به وسیله بازخوانی ظرفیت‌ها و توجه به وجوه انحصاری دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم، نظام‌مندی در فرآیند جذب و گزینش افراد، وجود بیشترین شهدای دانشجو معلم بین مراکز آموزش عالی کشور و رو به رشد بودن حضور رتبه‌های برتر در این دانشگاه، این آموزش‌ها به طور ویژه‌ای در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: در دانشگاه فرهنگیان سند راهبردی متناسب با ویژگی‌های این دانشگاه به تصویب رسیده که باید در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی به طور برجسته و ویژه تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه رصد و بررسی نیازهای فرهنگی و دینی تکلیف سنگینی بر دوش مسئولان این کار می‌گذارد، گفت: در این دوره هم‌افزایی، هم‌دلی در کنار دوره‌های آموزشی به تاثیرگذاری هرچه بهتر این دوره آموزشی کمک می‌کند.

دادگر عنوان کرد: نقش ‌مدیران و تاثیر ابعاد شخصیتی آنها در رفتار دانشجویان بسیار اهمیت دارد همچنین باید آسیب شناسی اخلاق سازمانی و حرفه‌ای در دانشگاه و آسیب شناسی وضعیت مدیریت فرهنگی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه کتاب‌های تربیتی، تولید محتوا، مراکز آموزشی و مدارس خاص بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت ایجاد شده‌اند، عنوان کرد: ‌تعداد کمی از این مراکز با معیارهای اسلامی تطبیق پیدا کرده‌اند که باید به این امر و افزایش معیارهای اسلامی توجه ویژه‌ای شود. 

وی افزود: در این دوره آموزشی منشور معلمین از دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص معلمان با همکاری معاونت پژوهشی و نهاد مقام معظم رهبری چاپ شده که در اختیار شرکت کنندگان این دوره‌ها قرار می‌گیرد علاوه بر آن "کتاب نیم قرن تدریس" نوشته حجت الاسلام والمسلمین قرائتی که به چگونگی آموزش‌ها و شیوه‌های دعوت به نماز می‌پردازد جزو این کتاب‌های آموزشی محسوب می‌شود.

دادگر کتاب تعلیم و تربیت پیرامون اهمیت این امر را نیز جزو دیگر کتب این دوره آموزشی به شمار آورد و گفت:‌ این کتاب به صورت غیر حضوری برای مشمولان در نظر گرفته شده است. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از تولید نرم افزار ویژه آموزش تجربه‌های معلمی خبر داد و گفت: این نرم افزار در آینده‌ای نزدیک با همکاری کارشناسان و اساتید این عرصه با محوریت معیارهای اسلامی ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه حداقل مدرک تحصیلی مسئولان نهاد کارشناسی است، یادآور شد: اکنون در دوره گذار دانشگاه فرهنگیان به سر می‌بریم و شاهد نبود دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در چند استان هستیم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی این مشکل برطرف می‌شود. 


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار