ان‌بی‌سی نیوز: پاک‌سازی ضد کودتا در ترکیه ممکن است به نتیجه معکوس بیانجامد

به باور تحلیلگران، فشارهایی که اردوغان برای پاک‌سازی و اصلاحات در ترکیه اعمال می‌کند، می‌تواند به نارضایتی داخلی و گسترش ناآرامی‌های پس از کودتا دامن بزند.

ان‌بی‌سی نیوز: پاک‌سازی ضد کودتا در ترکیه ممکن است به نتیجه معکوس انجامدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: حدود یک ماه از کودتای نافرجام در ترکیه می‌گذرد. در طول این مدت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور روند شناسایی حامیان کودتا را آغاز کرده و به پاک‌سازی نهادهای دولتی از طرفداران فتح‌الله گولن، عامل اصلی کودتا در ترکیه (به باور اردوغان) پرداخته است. تاکنون حدود 60 هزار نفر از حامیان فتح‌الله گولن در نهادهای دولتی ترکیه از جمله نیروهای مسلح، قوه قضائیه، دانشگاه‌ها، رادیو و تلویزیون و حتی تیم‌های ورزشی شناسایی شده‌اند. از میان آن‌ها عده‌ای از کار در بخش‌های دولتی اخراج و برخی نیز بازداشت شدند.

آرون آستین، کارشناس ترکیه در شورای آتلانتیک می‌گوید: پاک‌سازی پس از کودتا در صورتی تأثیرگذار است که با جداسازی نیروهای مسلح و تقسیم آن‌ها به گروه‌های کوچک‌تر همراه شود.

در حال حاضر بیش از 46 درصد از مقامات ارشد نظامی ترکیه شامل 325 ژنرال و دریاسالار اخراج و یا دستگیر شده‌اند و 99 افسر جایگزین آن‌ها شده‌اند.

بولنت علیرضا، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک در واشینگتن می‌گوید: مهم نیست چگونه پاک‌سازی در ترکیه توجیه می‌شود. آنچه مهم است جایگزینی و انتصاب است که باید صحیح و با سرعت بالا انجام شود.

در همین راستا، رئیس‌جمهور ترکیه و برخی از مقامات وابسته به دولت اردوغان مجازات اعدام را برای کودتاچیان ضروری قلمداد کرده‌اند. این در حالی است که حمایت از مجازات اعدام می‌تواند ترکیه را از پیوستن به اتحادیه اروپا—موضوعی که بسیاری از مردم و مقامات ترکیه در انتظار وقوع آن هستند-- باز دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگر، فشارهایی که اردوغان برای پاک‌سازی و اصلاحات در ترکیه اعمال می‌کند، می‌تواند به نارضایتی داخلی و گسترش ناآرامی‌های پس از کودتا دامن بزند. تأثیر این اخراج‌ها و محکومیت‌ها بر خانواده متهمان و افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند ممکن است زمینه را برای انقلاب نرم در ترکیه آماده کند. به‌علاوه، ادامه این چرخه، تهدیدات داخلی از سوی چپ‌گراها، سکولارها و طرفداران ناشناخته گولن را در ترکیه دوچندان می‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است: ادامه اصلاحات در ترکیه می‌تواند روابط این کشور با غرب از جمله واشینگتن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که بسیاری از کارشناسان مسائل ترکیه نخستین دیدار خارجی اردوغان را در راستای تقویت روابط با اعضای ناتو تلقی می‌کردند، رئیس‌جمهور ترکیه با سفر به روسیه و دلجویی از پوتین صفحه‌ای جدید از روابط خود با این کشور را ورق زد. از سوی دیگر، بی‌تفاوتی آمریکا نسبت به کودتای نظامی انتقاد بسیاری از مقامات دولتی ترکیه را به دنبال داشت. به عقیده آن‌ها روابط آمریکا و ترکیه پس از کودتا به تیرگی گراییده است و با تحت تأثیر قرار دادن روابط دیپلماتیک آنکارا – واشینگتن، آن را به تهدیدی برای ثبات داخلی ترکیه تبدیل کرده است. در همین زمان، اردوغان روی آوردن به دوست دیرینه خود را به گسترش روابط با واشینگتن ترجیح داد. رویه‌ای که آتش دشمنی مخالفان دولت را برافروخته‌تر و چهره زخمی ترکیه را برای رویارویی با آشوب داخلی دیگری آماده می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار