روزنامه ایتالیایی: آمریکا 180کلاهک هسته ای ناامن را در اروپا نگهداری می‌کند

روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" با اشاره به گزارش مرکز "Stimson Center" نوشت: آمریکا در پایگاه های اروپایی خود 180 کلاهک هسته ای بیهوده و ناامن را نگهداری می کند.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لارپوبلیکا، آمریکا در پایگاه های نظامی خود در کشورهای عضو ناتو، 180 کلاهک هسته ای نگهداری می کند که از این تعداد 70 کلاهک در ایتالیا نگهداری می شود. این کلاهک ها در زرادخانه ای است که می تواند مورد هدف تروریست ها قرار بگیرد. 

به عقیده مرکز "استیمسون سنتر" آمریکا که یک اتاق فکر مستقل از پنتاگون است، بمب ها و کلاهک های هسته ای در پایگاه های آمریکا در اروپا باید برچیده شوند، زیرا علاوه بر هزینه زیاد نگهداری، بیم آن می رود که به دست تروریست ها افتاده و یا مورد حمله قرار بگیرند و منفجر شوند. 

یک سال پیش، دو مظنون به تروریسم در ایتالیا به اتهام طراحی برای حمله به پایگاه نظامی آمریکا در 'گدی' در شمال ایتالیا، محل نگهداری 20 کلاهک هسته ای، دستگیر شدند. چند ماه پیش در بلژیک در 100 کیلومتری فرودگاهی که در آن یکی از حملات خونین تروریستی در ماه های اخیر بوقوع پیوست، یک نگهبان پایگاه 'کلین بروگل' به طور مرموزی کشته شد. در این پایگاه 20 کلاهک هسته ای آمریکا نگهداری می شود. 

لارپوبلیکا نوشت: در اروپا بیش از 140 بمب ساخت آمریکا نیز وجود دارد که از این تعداد 50 بمب در پایگاه آویانو و فریولی در ایتالیا و مابقی در آلمان، هلند و ترکیه نگهداری می شوند . 

در حقیقت این نگرانی واشنگتن در خصوص وجود کلاهک های هسته ای در اروپا، پس از کودتای نافرجام در ترکیه شدت گرفت. در آن شب برق پایگاه 'Incirlik' محل نگهداری 50 کلاهک هسته ای قطع و فرود و صعود هواپیماهای امریکایی ممنوع شد. بنابراین معلوم نیست که آیا در صورت ادامه جنگ داخلی در ترکیه، آمریکا می توانست کنترل 50 کلاهک حفظ کند یا خیر. 

این مرکز اعلام کرد که سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا هیچ فایده ای ندارند و امروز تبدیل به یک وزنه سنگین برای متحدان ناتو شده اند. این بمب ها از سوی آمریکایی ها در پایگاه های نظامی نگهداری می شوند و قابلیت نصب بر روی هواپیماهای متحدان اروپایی را دارند اما آیا ایتالیا و آلمان هرگز علیه یک دشمن احتمالی از این بمب های اتمی استفاده می کنند؟ 

لارپوبلیکا افزود: البته وجود این بمب ها نماد تعهد آمریکا در دفاع از اروپا است. اما خطرات بسیاری برای یک نماد وجود دارند. کلاهک های کنونی مانند B 61 که قابلیت نصب برروی جنگنده شکاری های کوتاه بُرد را دارند باید از سال 2020 با بمب های جدید B 61-12 تعویض شوند و می توانند هم برروی بمب افکن ها و هم برروی جنگنده ها نصب شوند. اما مساله این است که این بمب ها سنگین تر از کلاهک های کنونی است و برای نصب آن بر روی جنگنده های اف 35 و اف 15 و اف 16 و یا 'تورناندو' نیاز به انجام تغییرات در این هواپیما است که خود صدها میلیون دلار هزینه دارد که به عقیده اتاق فکر استیمسون سنتر، پول هدر دادن است به این دلیل که شکاری های کنونی توان عبور از سیستم های دفاعی جدید چین و روسیه را نخواهند داشت. 

بر اساس این گزارش، آینده سیستم بازدارنده آمریکا به موشک ها و بمب افکن های بی 21 که البته هنوز در مرحله طراحی هستند سپرده شده است . اینها موشک ها و هواپیماهای دوربُرد هستند و توان پرتاب و پرواز از خاک آمریکا را دارند. 

به همین دلیل است که کلاهک های کنونی در پایگاه های ایتالیا، ترکیه و بلژیک سلاح های بیهوده ای محسوب می شوند. برچیدن این پایگاه ها صرف نظر از حضور هسته ای در اروپا 6 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ها در پی خواهد داشت که می توان از آن برای تقویت سلاح های معمولی استفاده کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار