رویترز خبر داد:

ایران در اجلاس اوپک در الجزایر شرکت خواهد کرد

ایران، سومین تولیدکننده نفت اوپک، حضور خود در اجلاس ماه آینده این سازمان را تأیید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز نوشت: برخی منابع در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و صنعت نفت اعلام کردند ایران درحال ارسال نشانه‌هایی مثبت است مبنی بر اینکه ممکن است در مذاکرات ماه آینده از اقدام مشترک به منظور تقویت بازار نفت حمایت و به تلاش ها برای دستیابی به موافقتنامه ای جهانی درباره تثبیت سطوح تولید کمک کند.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک به شمار می رود پس از لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور در ماه ژوئن، افزایش تولید خود را آغاز کرده است. تهران از مشارکت در تلاش قبلی امسال کشورهای عضو اوپک و غیر عضو اوپک از جمله روسیه برای تثبیت تولید خودداری کرد و مذاکرات در این خصوص ماه آوریل با شکست روبرو شد.

منابع اوپک و صنعت نفت تصریح کردند اگرچه ایران در مورد پیوستن به این تلاش جدید هنوز تصمیم‌گیری نکرده است، به نظر می رسد تهران تمایل بیشتری برای دستیابی به توافق با دیگر تولیدکنندگان نفت پیدا کرده است.

اولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، هفته گذشته سفری دوره‌ای را به کشورهای تولیدکننده نفت از جمله عربستان سعودی و ایران انجام داد تا حمایت آنها را از تلاش برای دستیابی به موافقتنامه جلب کند. 

برغم افزایش بهای نفت طی امسال و رسیدن آن به بشکه‌ای حدود 49 دلار، این قیمت همچنان نصف بهای اواسط سال 2014 است.

یک منبع آشنا به دیدگاه ایران، پس از سفر دل پینو به تهران، گفت :« ایران درحال رسیدن به سطح تولید نفت خود پیش از تحریم‌ها است و پس از آن می تواند با دیگران همکاری کند.»

وی افزود به طور کلی، ایران اقدامات بیشتر طرف اوپک را به تثبیت سطح حداکثری تولید همه کشورهای عضو ترجیح می دهد.»

کشورهای عضو اوپک قرار است ماه آینده در نشستی غیر رسمی در الجزایر گردهم آیند. این نشست در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی برگزار خواهد شد. پیش بینی می شود روسیه نیز در نشست مجمع بین المللی انرژی حضور داشته باشد.

یک منبع اوپک روز سه شنبه گفت ایران تایید کرد در نشست اوپک در الجزایر مشارکت خواهد کرد.

یک منبع در صنعت نفت با اشاره به ریاض و تهران گفت: «مذاکرات ادامه دارد. من نشانه‌های مثبتی از سوی کشورهای مهم اوپک مشاهده کرده‌ام.»

تلاش قبلی به منظور تثبیت تولید نفت در ماه ژانویه ، ماه آوریل پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد از همه تولیدکنندگان، از جمله ایران می‌خواهد به این ابتکار ملحق شوند، با شکست روبرو شد.

تهران تاکید دارد تنها در صورتی آماده پیوستن به این اقدام مشترک است که تولید نفت این کشور به زمان پیش از تحریم ها بازگردد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار