کرمان؛

پیگیری ثبت جهانی نقشه های قالی کرمان

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشورگفت: ثبت جهانی نقشه های قالی کرمان در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری ، سیدرضا صالحی ‌امیری امروز در نشست سیرجان شناخت که در دانشگاه آزاد شرستان سیرجان برگزار شد، با اشاره به اینکه استان کرمان ناشناخته مانده است، گفت: این سرزمین دارای آثار نفیس معنوی است که از آنها رونمایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه نماد هویت ملی، هویت تمدنی، هویت انسانی و معرفتی ما این جغرافیاست، یادآور شد: متاسفانه این نگین زیبا همچنان در پشت پرده قرار گرفته که امید است با عنایت خداوند و انسان های فرهیخته حاضر در این استان یک روز از این چهره در نقاب، رونمایی کرده و زیبایی های فرهنگی و تمدنی این سرزمین را برای جهانیان نمایان کنیم.
مشاور رئیس جمهور با تاکید براینکه استان کرمان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری دنیا را دارد، خاطر نشان کرد: اخیرا در یکی از ژورنال های جهان نکته ای راجع به شهرستان جیرفت درج شده که می گوید اگر ادعای باستان شناسان در رابطه با قدمت جیرفت به اثبات برسد مهم ترین اتفاق میراث جهانی و تحولات تمدنی این سرزمین در پنج سال گذشته خاورمیانه خواهد بود.
صالحی امیری گفت: این نکته بسیار مهمی بوده و تجربه جدیدی برای بازشناسی است که از این منظر اصرار داریم دانش نامه کرمان نوشته شود تا بتوانیم تصویر جدید از اثر سیرجان و همه جغرافیای این استان برای جهانیان به نمایش بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه استان کرمان با ثبت 5 اثر، رتبه نخست آثار جهانی را به خود اختصاص داده است، افزود: هیچ ظرفیتی در این جغرافیا به اندازه ظرفیت تمدنی کرمان نمی تواند نماد و هویت فرهنگی ایرانیان باشد.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور با تاکید بر لزوم شناخت و بازشناخت این دیار کهن، یادآور شد: در سفر دو سال گذشته، به استاندار کرمان تاکید کردم که استان کرمان از استان های شیراز و اصفهان فاصله تمدنی ندارد و تنها وجه تمایزش در این است که چهره در نقاب دارد.
صالحی امیری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم، گفت: هویت شهرستان سیرجان را با ۵۱۹ شهید، دو هزار و ۲۲۶ جانباز و ۱۰۷ آزاده شناخته و در برابر آنها تعظیم می کنیم.
وی به نقش تاثیرگذار علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در ثبت جهانی آثار کرمان تاکید و خاطر نشان کرد: در دیدار با نماینده دائم ایران در یونسکو، وی توصیه کرد برای ثبت جهانی آثار به جای مداخله نهادها، استان ها و استانداران دخیل شوند زیرا این انگیزه در استاندار کرمان تجربه شد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان کرمان دارای ۶۶۰ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی است، گفت: در استان کرمان اسناد بسیار ارزشمندی وجود دارد که تبیین آنها باعث تغییر نگرش جوان ها به ارزش های منطقه بومی و ملی خود خواهد شد.
صالحی امیری با تاکید بر اینکه باید چهره واقعی شهرستان سیرجان برای همگان تبیین شود، افزود: دردهای زیادی در شهرستان سیرجان نهفته است و رمزآلودی این سرزمین رمز آلود به دلیل تمدن و فرهنگ است.
وی با بیان این مطلب که فرهنگ به معنای رود جاری است و انسان های تشنه در مسیرش را سیراب خواهند کرد، یادآور شد: باید به نسل حاضر و نسل های بعدی در خصوص اینکه چرا نتوانسته ایم این سرزمین را آنگونه که هست به دنیا معرفی کنیم، پاسخگو باشیم و به طور قطع آنها کم کاری ما را نخواهند بخشید.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر لزوم راه اندازی نمایشگاه معرفی زیبایی های استان کرمان تاکید و خاطر نشان کرد: استاندار کرمان حرکت های بسیار خوبی در استان آغاز کرده است و تقاضا می شود که از این پس یک نمایشگاه زیبا برای معرفی کرمان به جهانیان ایجاد شود چرا که معرفی کرمان معرفی ایران است.
صالحی امیری با اشاره به اینکه هزینه های کوتاه مدت می تواند درآمدهای سرشاری به دنبال داشته باشد، گفت: باید حرکت از یک نقطه آغاز شود وقتی قالی استان کرمان، زیر پای اروپایی ها می رود دو ارزش فرهنگی و اقتصادی تولید می کند که ارزش فرهنگی زیبا شناختی کرمان است.
وی از پیگیری ثبت جهانی نقشه های قالی کرمان خبر داد و افزود: تاکنون ۴۳ اثر میراث معنوی در ایران و ۹ اثر میراث معنوی در یونسکو ثبت شده است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به ثبت نقشه‌های خلیج فارس در زمان صفویه در یونسکو اشاره کرد و یادآور شد: دو میلیون نسخه خطی مربوط به ایران در جهان وجود دارد که نیم میلیون در آسیای میانه و قفقاز و ۵۰۰ هزار نسخه در ایران است که تنها ۳۲۰ هزار نسخه شناسایی شده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، در ادامه این آئین با حضور مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور، استاندار کرمان، امام جمعه و فرماندار شهرستان سیرجان و نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر از تمبر مسی مشاهیر و مفاخر این شهرستان شامل استاد باستانی پاریزی، دکتر طاهره صفارزاده، سردار شهید محمدعلی الله دادی و شهید مسعود مستقیمی و سردیس دکتر طاهره صفارزاده رونمایی شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.