تمرکز کمپین انتخاباتی ترامپ و کلینتون بر نقاط ضعف پنهان توافق هسته‌ای ایران

کمپین‌های انتخاباتی "دونالد ترامپ" و "هیلاری کلینتون" بر آنچه "نقاط ضعف پنهان" توافق هسته‌ای می‌نامند، متمرکز شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه صهیونیستی جروزالم پست؛ موضوع نقاط ضعف توافق هسته‌ای ایران، این روزها به بحث داغ دو کمپین انتخاباتی "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواه، و "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تبدیل شده است. مخالفان توافق هسته‌ای مدعی هستند تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به توافق ضعیفی با ایران دست یافتند که به این کشور اجازه می‌دهد از کاستی‌های موجود در توافق در راستای پیشبرد اهداف هسته‌ای خود بهره ببرند.

"دیوید آلبرایت،" بازرس پیشین تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل متحد و بنیانگذار موسسه علوم و امور بین‌الملل، مدعی شد، از زمان اجرایی شدن برجام، بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران لغو شد و این کشور به غیر از چند مورد استثنا، به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است.

کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، وجود فشار را در توافق هسته‌ای رد کرده و معتقدند این توافق بر اساس مذاکراتی پذیرفته شده میان ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه شکل گرفته است و اعمال زور و فشار در ان مد نظر نبود.

کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ از همین موضوع استفاده کرده و حملات تندی را علیه هیلاری کلینتون به راه انداختند. کلینتون در زمان تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا نقش مهمی در آغاز مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد و تاثیر خود را در پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران کلیدی توصیف می‌کند.

"مایکل فلین،" اداره کننده پیشین سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، هم‌اکنون در جبهه ترامپ قرار گرفته و به عنوان مشاور وی فعالیت می‌کند. ور درباره توافق هسته‌ای مدعی شد: کشف نکات منفی و ضعیف متعدد در توافق هسته‌ای ایران باعث شده است این توافق هر روز بدتر از قبل به نظر بیاید. بررسی دقیق توافق نشان می‌دهد، اوباما برای تضمین یک توافق ضعیف هسته‌ای با ایران، چشم خود را به روی کاستی‌های فراوانی بست. این توافق هرگز ایران را از سلاح هسته‌ای دور نکرده و در آینده هم دور نمی‌کند. این توافق فقط جسارت دشمنان آمریکا را بالاتر برد و پول زیادی را در اختیار تروریسم قرار داد.

در حالیکه تمام جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای هستند و تعدادی از نامزدهای دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند در صورت راهیابی به کاخ سفید ابتدا این توافق را پاره می‌کنند، دونالد ترامپ موضعی منطقی‌تر در پیش گرفت و گفت اگر رئیس جمهور آمریکا شود حتما برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای از مشاوران خود در امور امنیت ملی استفاده خواهد کرد.

در طرف مقابل، هیلاری کلینتون به شکل نامحسوسی خود را از نتیجه به دست آمده در توافق هسته‌ای مبرا کرد. وی ضمن حمایت از توافق هسته‌ای مدعی است برای دور نگه داشتن ایران از سلاح اتمی هوشیارتر عمل خواهد کرد.

کمپین کلینتون با انتشار بیانیه‌ای به طور مستقیم به گزارش "دیوید آلبرایت" اشاره نکرده؛ اما آورده است: لغو تحریم‌های ایران بار دیگر به دریافت مجوز نیاز خواهد داشت و به عقیده کلینتون اجرای برجام به نظارت بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد.

سخنگوی کمپین تبلیغاتی کلینتون در این باره گفت: هیلاری کلینتون کاملا موافق بازنگری در لغو تحریم‌های ایران و دریافت مجوز مجدد از کنگره است. او تاکید دارد در اولین زمان ممکن و پس از پایان تعطیلات نمایندگان کنگره این کار صورت بگیرد. و زمانیکه کلینتون به ریاست جمهوری در آمریکا برسد، او خود را ملزم خواهد دانست در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و فعالیت در زمینه آزمایش موشک‌های بالستیک وضع کند.

کابینه اوباما پیش از این اعلام کرده بود نیازی به بازنگری در تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که در دهه 90 میلادی وضع شده بودند نیست. اما در مورد بازنگری و دریافت مجوز جدید در ارتباط با برخی – و نه همه- تحریم‌هایی که به موجب توافق هسته‌ای لغو شده بودند مخالفتی ندارد. 

کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) مدعی شده است اگر گزارش "آلبرایت" دقیق بوده باشد و ایران در چند مورد "استثنا" خلاف توافق هسته‌ای عمل کرده باشد، این توافق نگرانی‌های جدی به دنبال خواهد داشت. در بیانیه اخیر آیپک آمده است: بیش از این نباید به ایران امتیاز داد و شفافیت توافق باید در اولویت نخست قرار بگیرد.

کابینه اوباما نیز در پاسخ اعلام کرده است: در توافق هسته‌ای ایران هیچ میان‌بری وجود ندارد. قدرت‌های جهانی به ایران اجازه نمی‌دهند از مفاد توافق سوء استفاده کند و تعهدات مورد انتظار از ایران هیچ تغییری نکرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار