توکلی در نشست خبری:

درخواست شهردار تهران برای بررسی پرونده واگذاری املاک به مدیران/ بخشی از اسناد و اطلاعات این پرونده را در اختیار داریم

نماینده سابق مجلس گفت: خواست قالیباف بود که دیدبان شفافیت و عدالت پرونده واگذاری املاک به مدیران شهرداری تهران را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری "احمد توکلی" نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با موضوع "روش طرز کار در پرونده املاک شهرداری" از سوی "دیده‌بان شفافیت و عدالت" امروز صبح شنبه 20 شهریور ماه برگزار شد.

گزیده این نشست به شرح زیر است.

**اگر عده‌ای معتقدند که واگذاری این املاک قانونی بوده باید به صورت مستند صحبت کنند.

**تأخیر در تصمیم‌گیری در مورد پدیده پرونده واگذاری املاک به مدیران شهرداری غیرقابل قبول است.

** قالیباف از بنده به عنوان رئیس هیئت مدیره دیده‌بان درخواست کرد تا سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت به عنوان نماینده افکار عمومی در کنار قوه قضاییه این مسئله را بررسی کند.

**قرار است در بررسی‌هایمان افرادی را که احتمال تخلفشان وجود دارد را به صورت تصادفی انتخاب کنیم، البته کسانی که سرشناس‌تر هستند در اولویت مصاحبه قرار می‌گیرند.

**
یکی از بلاهای کشور که سبب فساد شده است این است که برخورد با فساد و مفسدان جناحی شده و اصولگرایان پشت اصولگرایی و اصلاح طلبان پشت اصلاح طلبی مخفی می‌شوند.

**
اگر روحانی در برخورد با فیش‌های حقوقی نجومی قاطع باشد، قطعا در دوره آینده نیز رئیس جمهور کشورمان می‌شود.

مشروح این نشست را در ادامه می‌خوانید.

نماینده سابق مجلس با اشاره به علت‌ ورود دیده‌بان شفافیت و عدالت در مسئله واگذاری املاک به مدیران شهرداری تهران، اظهار داشت: از وظایف ذاتی دیده‌بان شفافیت و عدالت طبق اساسنامه‌اش، برخورد با مفاسد است.

وی با بیان اینکه در این مسئله باید مشخص شود که آیا قانون نقض شده است یا خیر، گفت: اگر عده‌ای معتقدند که واگذاری این املاک قانونی بوده باید به صورت مستند صحبت کنند و بر فرض قانونی بودن آیا اعطای این املاک منصفانه و مشروع نیز بوده است یا خیر.

وی با اشاره به اینکه اهمیت شهرداری تهران و شورای شهر یکی دیگر از علل ورود دیده‌بان شفافیت و عدالت به این مسئله بود، تصریح کرد: شورای شهر نقشی چون مجالس محلی را دارد و شهرداری نیز از آنجا که مجری تصمیمات شورای شهر است، دولتی محلی محسوب می‌شود.

توکلی ادامه داد: تأخیر در تصمیم‌گیری راجع به این پدیده غیرقابل قبول است زیرا موجب کاهش قدرت خدمت‌رسانی این نهادهای محلی می‌شود.

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: طبیعی است که مردم از سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت انتظار دارند که نتیجه تحقیقات خودشان را به مردم اطلاع دهند.

وی با اشاره به اینکه واکنش شهرداری نیز در تقویت احساس نیاز به این بررسی از سوی سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز موثر بوده است، اظهار داشت: قالیباف از بنده به عنوان رئیس هیئت مدیره دیده‌بان درخواست کرد تا سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت به عنوان نماینده افکار عمومی در کنار قوه قضاییه این مسئله را بررسی کند.

توکلی با اشاره به اینکه شهردار تهران درخواست کرده تا اسناد و اطلاعات لازم برای بررسی در اختیار دیده‌بان شفافیت و عدالت قرار گیرد، بیان داشت: تاکنون بخشی از این اسناد و اطلاعات بدست ما رسیده است و قرار است به زودی بخشی دیگر از این اسناد نیز بدست ما برسد.

رئیس هیئت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت افزود: فرایند بررسی پرونده واگذاری املاک به مدیران شهرداری تهران باید سالم طی شود و تدبیری اتخاذ شود که اعتماد عمومی را برانگیزد و در این راستا باید مرتکبان احتمالی این تخلف شناسایی شده و سپس نتایج آن به اطلاع عموم برسد.

وی اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که می‌توانست در این راستا اعتماد بیشتری را برانگیزد این بود که ما از تعدادی از نیروهای عدالت‌خواه و طرفدار شفافیت و پاکدست اصلاح طلب نیز خواسته‌ایم که در این کار شرکت کنند.

توکلی گفت: برای این کار از افراد مختلفی چون حقوقدانان، اقتصاددان‌ها، حسابرسان و برخی از نمایندگان مجلس که سابقه تحقیق و تفحص بسیاری دارند دعوت می‌شود تا کارها را به صورت کاملا کارشناسانه پیش ببریم.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: هدف اصلی ما این است که مشخص کنیم واگذاری‌های شهرداری بر چه اساسی بوده و این املاک به چه کسانی تعلق گرفته است، میزان و مبنای این تخفیف چه بوده و تفاوت قیمت اصلی با تخفیف داده شده چه میزان است.

وی با بیان اینکه امیدواریم کار بررسی دیده‌بان شفافیت و عدالت بیش از یک یا دو ماه طول نکشد، تصریح کرد: قرار است در بررسی‌هایمان افرادی را که احتمال تخلفشان وجود دارد را به صورت تصادفی انتخاب کنیم، البته کسانی که سرشناس‌تر هستند در اولویت مصاحبه قرار می‌گیرند و سپس اطلاعات آنان با یکدیگر مقایسه می‌شود.

توکلی تأکید کرد: در بیانیه پایانی که ارائه خواهیم داد شرح ماجرا به صورت کامل بیان می‌شود و گفته می‌شود که آیا تخلفی صورت گرفته یا خیر، مرتکبان جرم چه کسانی بودند و از همه مهمتر انتظارات مردم در برخورد از این افراد هم لحاظ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از مردم، نیروهای شهرداری و همچنین از رسانه‌هایی که تا به امروز در این راه به ما کمک کرده‌اند، خواهشمندیم اطلاعاتشان را در اختیار ما قرار دهند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: لازم به ذکر است که ما از الان نتیجه خاصی را تحلیل نمی‌کنیم و صرفا می‌خواهیم بدانیم که آیا تخلفی صورت گرفته یا خیر و حتما در این راستا عدالت را رعایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی که چرا همان مقدار که به این موضوع رسیدگی کردید، خواهان شفافیت حقوق‌های نجومی نشدید، گفت: حقوق‌های نجومی موضعش شفاف و روشن بود و دریافتی‌های غیرقانونی بالایی از سوی برخی مسئولین صورت گرفته بود اما این موضوع روشن نیست، ما  اول این مسئله را روشن و شفاف می‌کنیم و بعد از آن از لحاظ تعقیبات کیفری آن را بررسی خواهیم کرد، ما کار عقلانی انجام می‌دهیم و ورودمان به این موضوع لازم است.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در زمان نمایندگی تان در مجلس شورای اسلامی به کار شهرداری رسیدگی نکردید، بیان کرد: اینکه بنده به عنوان نماینده مردم باید به کار شهرداری رسیدگی می‌کردم توقع درستی است، علاوه بر غفلت عمومی دو موضوع وجود داشت، اول اینکه شورای شهر ناظر بر شهرداری است که حق استیضاح و رأی دارد و ترکیب آن از هر دو  جناح است که ترکیبی قابل قبول دارد.

توکلی تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده مجلس ناظر بر دولت بودم و به دلیل اینکه دولت مشغله‌های زیادی برای ما داشت دیگر فرصت نمی‌شد که به موضوعات شهرداری و پیرامون آن بپردازیم و دیدبان را تأسیس کردم که این گونه شفافیت‌ها را انجام دهد.

وی اظهار داشت: یکی از بلاهای کشور که سبب فساد شده است این است که برخورد با فساد و مفسدان جناحی شده و اصولگرایان پشت اصولگرایی و اصلاح طلبان پشت اصلاح طلبی مخفی می‌شوند که به نظر بنده این‌ها نه اصلاح طلبند نه اصولگرا بلکه دزد هستند.

نماینده سابق مجلس در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بهترین موقع بود که دولت سخت‌ترین برخورد را با این پدیده انجام دهد به دلیل اینکه تمام مردم و رسانه‌ها از این موضوع ناراضی و شاکی بودند و دولت می‌توانست با حمایت آنها این موضوع را رسیدگی کند.

توکلی در ادامه افزود: مطبوعاتی که به موضوع واگذاری اموال و اعضای شهرداری تهران اعتراض کردند، بسته شدند البته آنها تابع قانون مطبوعات هستند نه جرائم رایانه‌‌ای زیرا جرائم رایانه‌ای مربوط به رسانه‌ای می‌شود که بدون مجوز از وزارت ارشاد فعالیت می‌کند نه رسانه‌هایی که با مجوز رسمی وزارت ارشاد تأسیس شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع را نباید سیاسی کنیم اما می‌توانیم در چارچوب بسته سیاسی حل کنیم اما  اگر لازم باشد که از شخصی مشهور برده شود حتما اسم می‌بریم و به دادگاه هم می‌رویم، از خودمان دفاع می‌کنیم زیرا ما مصلحت فردی را درنظر نمی‌گیریم و مصلحت قانونی مدنظرمان است.

توکلی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه طبق بررسی‌های شما تعداد متخلفان حدودا چند نفر است، اظهار داشت: ماهیت کار از رقم جا به جا شده، بسیار مهم‌تر است اما تعداد آنان کم نیست.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تساهل دولت درخصوص برخورد با ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی اظهار داشت: اگر روحانی در برخورد با فیش‌های حقوقی نجومی قاطع باشد، قطعا در دوره آینده نیز رئیس جمهور کشورمان می‌شود که کاملا نیز حقش است.

وی با بیان اینکه اگر روحانی با مفاسد مبارزه نکند ممکن است قدرت را از دست دهد، تأکید کرد: روحانی اگر به ریشه کن کردن مهمترین مسئله نظام که فساد است اهتمام ورزد، حقش است که دوران ریاست جمهوری‌اش ادامه یابد.

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجا که شما از حامیان قالیباف در انتخابات بودید آیا این شائبه سیاسی پیش نمی‌آید که بر این اساس وی صورت‌های مالی را فقط در اختیار شما قرار داده است، گفت: سابقه بنده کاملا مشخص است، بنده زمانی از حامیان زنگنه (وزیر نفت) بودم اما وقتی خلافی دیدم که مخل اعتماد عمومی بود به عنوان مخالف وی در مجلس صحبت کردم.

وی خاطر نشان کرد: در بررسی‌های دیده‌بان شفافیت و عدالت عملکرد هیئت رئیسه شورای شهر نیز قطعا لحاظ می‌شود چرا که آنان باید نظارت خوبی بر عملکرد شهرداری می‌کردند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
شهردار تهران چقدر به صدا و سيما رشوه داد كه نظر مردم در مورد بذل بخش زمين و آپارتمان به يك گروه خاص را منتشر نمي كنيد
آخرین اخبار