رشد 23 درصدی امنیت غذایی در کشور

معاون جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی در دو سال گذشته رشد مطلوبی داشته به طوری که به نسبت سال‌های گذشته 23 درصد رشد داشته است.

رشد 23 درصدی امنیت غذایی در کشوربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در چهارمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه اظهار داشت: امنیت غذایی در دو سال گذشته رشد مطلوبی داشته بطوریکه به نسبت سال‌های گذشته 23 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه طی پنج سال آینده این رشد به 80 درصد خواهد رسید،گفت: با احتساب تولید گندم در سال جاری، امنیت غذایی به 77 درصد خواهد رسید.

معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: کشاورزی تنها بخشی است که رشد مثبت تجاری را تجربه  و در عین حال در برخی از محصولات به خودکفایی رسیده است.

کشاورز با بیان اینکه در برخی از محصولات همچون پنبه و دانه‌های روغنی موفقیت چندانی نداشتیم، بیان کرد: این امر جزء نقاط ضعف این بخش محسوب می شود که در این خصوص تدابیر مطلوبی اندیشیده شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص بهره‌وری آب در بخش کشاورزی گفت: طی سه سال گذشته بهره‌وری آب رشد معناداری داشته به طوری که هم اکنون از هر مترمکعب آب 1.2 کیلو محصول برداشت می شود، اما این رقم در برنامه ششم توسعه باید به 1.7 کیلوگرم برسد.

به گفته وی سالانه 9.3 میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود که برای به حداقل رساندن آن باید تلاش‌های جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه آبیاری‌‌های میکرو و زیرزمینی توصیه می‌شود ،چرا که هم راستا با آبیاری‌های نوین کنترل کیفیت خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با وجود بارندگی مناسب سال گذشته ،برخی استان‌ها از گرمی بیش از حد هوا رنج می‌بردند ،از این رو افزایش تقاضای آبی تأثیر منفی در میزان مصرف به همراه داشت.

وی ادامه داد : البته در کنار این عوامل مساعدت هوا در فصل بهار کمک بزرگی به کشاورزان کرد هر چند که تأثیر حوادث غیرمترقبه اعم از سرمای بیش از حد هوا، تگرگ و ... را نباید فراموش کرد.

 سهم کم بذرهای اصلاح شده در کشاورزی

کشاورز با اشاره به موفق نبودن در حذف بذرهای قدیمی طی سال گذشته، عنوان کرد : بذرهای اصلاح شده سهم کمتری در زمین ‌های کشاورزی داشتند از این رو باید ایجاد صندوق توسعه ارقام مختلف در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تمرکز در بهره‌وری و ایجاد کشت‌های متراکم را باید جزو اولویت‌های اصلی قرار دهیم، تصریح کرد : ظرفیت توسعه کشت در کشاورزی کشور وجود ندارد، در همین راستا کاهش کشت گندم و افزایش کشت کلزا را در برنامه داریم بطوریکه در سال جاری با کاهش یک میلیون هکتاری گندم، سطح زیر کشت آن به 5 میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان عملکرد در هکتار گندم بایدحداقل 5 تن در هکتار باشد، گفت: بخش تحقیقات باید شرایطی را فراهم نماید که گندم‌کاران بتوانند تا 7 تن گندم در هکتار برداشت نمایند.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی نسبت به سال گذشته در حد متوسط بوده است، ادامه داد: برداشت گندم در بسیاری از استان‌ها به غیر از استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی که با محدودیت آب مواجه هستند، 30 الی 40 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خسارت سن گندم به صفر رسیده است،عنوان کرد: در مدیریت بیماری‌ها پیشرفت چندانی نداشتیم و کمک از کشورهای توسعه یافته در این زمینه ضروری است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار