سی ان ان: آیا درآمد ناشی از حج می تواند به اقتصاد بحران زده عربستان جان دوباره ای بخشد؟

سی ان ان در مطلبی به موسم حج و تلاش عربستان برای استفاده از این موقعیت در خروج از بحران اقتصادی ناشی از بهای پایین نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سی ان ان در مطلبی نوشت: عربستان به شدت نیازمند یافتن منابعی جدید برای افزایش درآمدهای غیرنفتی خود است. رشد و تقویت صنعت گردشگری یکی از برنامه های اصلی دولت سعودی است.

سقوط بهای جهانی نفت از سال 2014 به بعد، اقتصاد عربستان را با بحران مواجه کرده است. اقتصاد این کشور به شدت متکی به نفت است. بیشتر درآمد دولت سعودی حاصل از فروش نفت است. 

در سال 2015، درآمد حاصل از بخش گردشگری عربستان حدود 22 میلیارد دلار بود؛ با این وجود، این رقم همچنان پایین است و تنها 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. 

دولت سعودی در تلاش است برنامه هایی را در جهت تقویت اقتصاد غیرنفتی این کشور به اجرا درآورد. در سال 2015، بیش از 8 میلیون زائر از سراسر جهان به این کشور آمدند. عربستان قصد دارد این رقم را تا سال 2030 به 30 میلیون زائر در سال برساند.

در حال حاضر، 883 هزار نفر در بخش گردشگری عربستان فعالیت می کنند که این رقم تنها 8 درصد از کل مشاغل عربستان را شامل می شود. اگر برنامه های سعودی ها به اجرا در آید، این رقم تا سال 2030 به 1.3 میلیون شغل خواهد رسید.

با این حال، کارشناسان معتقدند به دلیل جو اجتماعی حاکم بر عربستان، جذب گردشگر به این کشور تقریبا امری غیرممکن است. همچنین وقوع فاجعه منا سبب کاهش تعداد گردشگران شده است.

سی ان ان در پایان نوشت: علاوه بر این، حضور نداشتن زائران ایرانی در حج امسال ضرر مالی شدیدی بر پیکر گردشگری این کشور وارد کرده است. ایران یکی از بزرگترین گروه های زائران را به عربستان اعزام می کرد. سال گذشته 600 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به مکه سفر کردند. 

ایران اعلام کرد به دلیل بی تعهدی سعودی ها در حفظ جان زائران از فرستادن زائران ایرانی به حج امتناع کرده است. وقوع فاجعه منا و بی مسئولیتی آل سعود در قبال آن، عامل اصلی حضور نداشتن زائران ایرانی در حج امسال است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
انشاالله سال آینده به مکه مکرمه مشرف خواهیم شد ولی این بار حتی دریغ از یک دینار ه برای سوغات و این جور چیزاها هزینه نخواهیم کرد . چون بهترین این اجناس را در کشور خود داریم . برادران دینی من هر آنچه من و تو در کشور عربستان هزینه می کنیم صرف کشتن کودکان بیچاره یمنی و یا ایجاد ترویست هایی مثل داعش و ... است . آگاه باشیم آگاه باشیم
آخرین اخبار