وزیر خزانه‌داری آمریکا به شدت از پرداخت‌ها به تهران دفاع کرد

«جک لو» گفت پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون دلار به تهران در ازای معامله ناموفق قدیمی فروش سلاح، به نفع مردم آمریکا بود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا به شدت از پرداخت‌ها به تهران دفاع کرد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «جوئیش ژورنال،» «جک لو،» وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه از پرداخت نقدی یک میلیارد و 700 میلیون دلار به ایران در ازای یک قرارداد ناتمام قدیمی دفاع کرد.

وی در یک جلسه پرسش و پاسخ در شورای روابط خارجه در واشینگتن گفت: در دنیایی که ارتباط ایران را با بیشتر سامانه‌های مالی جهان قطع کرده‌اید، این کشور خواستار دریافت سریع پول خود بود. در نتیجه پرداخت نقدی انتخاب شد.

او در ادامه گفت: تصور می‌کنم تفاوتی نمی‌کرد این پول به چه شکلی پرداخت شود. مسئله مهم این است که این تسویه‌حساب مانع از ضرر میلیاردها دلاری مردم آمریکا شد. به علاوه این که به دعوایی قانونی و  طولانی میان دو کشور پایان داد.

لو افزود: به صورت جداگانه نیز مذاکراتی برای بازگرداندن زندانیان آمریکایی به خانه انجام شد. این حقیقت که همه مسائل مذکور با هم رخ داد به این دلیل بود که راه‌های مذاکره در خصوص آن‌ها هم‌زمان گشوده شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در جلسه‌ای خطاب به اعضای کنگره، دو پرداخت در مجموع به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار به ایران پس از پرداخت 400 میلیون دلار نخست را تأیید کرد. و گفت: همانطور که اوایل سال جاری میلادی اعلام کردیم و در همان زمان رسانه‌ای شد آمریکا در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 11 بهمن) در لاهه پذیرفت یک میلیارد و 700 میلیون دلار به ایران برای پایان دادن به یک دعوای حقوقی قدیمی بپردازد.  

«دان سلاک،» سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در همین خصوص گفت: به دلیل کارآمدی تحریم‌های سال‌های گذشته علیه ایران، روش پرداخت نقد اصل و سود پول غیرقابل اجتناب بود.

به دنبال پرداخت این پول به ایران و هم‌زمانی آن با آزادی زندانیان آمریکایی، بسیاری اوباما را به باج‌دهی به تهران متهم کردند. انتشار گزارشی ادعایی در خصوص اعطای معافیت‌های برجامی به ایران به منظور زمینه‌سازی بازگشت تهران به عرصه بین‌المللی نیز بر شدت این انتقادها افزود.

  لو همچنین در ادامه مدعی شد تحریم‌ها و سپس توافق ایران بیش از هر اقدام دیگری از سوی آمریکا در توقف دستیابی تهران به سلاح اتمی مؤثر بود.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید خوشحال باشند که توافق هسته‌ای با تهران میسر شد. آن‌ها همچنین باید به دلیل حل دعوای حقوقی قدیمی میان دو طرف ابراز خرسندی کنند؛ زیرا به این طریق از پرداخت میلیاردها دلار معاف شدند. مردم باید به دلیل آزادی زندانیان نیز خرسند باشند.

لو همچنین در خصوص آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفت: پیونگ‌یانگ در حال حاضر برای ما چالشی بزرگ است. ما از هیچ تلاشی برای اعمال فشار بر کره شمالی فروگذار نخواهیم کرد. نمی‌توانیم بپذیریم که این کشور سلاح اتمی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار