نیویورک تایمز: وداع اوباما با مجمع عمومی سازمان ملل و فرصت کلینتون برای تبلیغات

نیویورک تایمز در گزارشی به آخرین سخنرانی "باراک اوباما" در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "مارک لندلر" نوشت: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، هفته جاری آخرین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد خواهد کرد و فرصت دارد برای آخرین بار از سیاست‌های چندگانه خود در چالش‌های بین المللی دفاع کند.

نیویورک تایمز: وداع اوباما با سازمان ملل و فرصت کلینتون برای تبلیغات

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: هنگامیکه اوباما مشغول وداع با سازمان ملل است، "هیلاری کلینتون،" نازمد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند جایگاه دیپلماتیک سابق خود را بازیابد با سران سیاسی جهان از قبیل روسای جمهور مصر و اوکران دیدار کند.

هیلاری کلینتون پیش از این در جایگاه وزیر امور خارجه آمریکا در برخی جلسات مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشت؛ اما امسال برای تحکیم جایگاه خود در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری پا به مجمع عمومی می‌گذارد.

اوباما، بر طبق آنچه مشاوران ارشد وی توصیه کرده‌اند، قصد دارد درمورد توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران صحبت کند. البته تاکید اوباما این نخواهد بود که مسائل یاد شده راه حلی برای مقابله با چالش‌های آتی خواهد بود. نشست امسال مجمع عمومی در سایه آزمایشات هسته‌ای کره شمالی انجام می‌شود. ناتوانی سازمان ملل و دیگر کشورهای تاثیرگذار برای دور نگه داشتن کره شمالی از تسلیحات اتمی، یکی از مهمترین نکات مورد بحث در مجمع خواهد بود.

نخستین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل سه شنبه برگزار خواهد شد و سران سیاسی جهان موضوعات متعددی را از قبیل بحران پناهجویان و طولانی شدن جنگ داخلی سوریه را مورد بررسی قرار خواهند داد. 

باراک اوباما یکی از معدود سران سیاسی جهان است که با افزایش تعداد پناهجویان پذیرفته شده در کشور موافقت کرد. وی شمار پناهجویان پذیرفته شده در آمریکا را از سالی 85 هزار دلار به 110 هزار دلار افزایش داد. این موضوع انتقادات داخلی زیادی را متوجه اوباما و کابینه وی کرد؛ اما رئیس جمهور آمریکا به لطف این اقدام، حرف‌های زیادی برای گفتن در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

کلینتون پیش از اغاز نشست مجمع، برنامه ملاقات با دو رئیس جمهور را قطعی کرد که هرکدام حائز اهمیت ویژه‌ای است. دیدار با "پترو پروشنکو،" رئیس جمهور اوکراین، حامل پیامی برای "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، است که هنوز با اوکراین بر سر مرزهای شرقی درگیر تنش است. دیدار کلینتون با عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر، نیز با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است. کلینتون در زمان ریاست جمهوری همسرش، ملاقات‌های بسیاری با سیسی در مقام ریاست ارتش مصر داشت و آشنایی دیرینه‌ای با او دارد. اما هنوز مشخص نیست چرا کلینتون ملاقات با سیسی را که دست‌کم از لحاظ رعایت حقوق بشر، چهره‌ای ناخوشایند و تایید نشده دارد، را برگزیده است. سیسی به دلیل عملیاتی 12 ساعته که به کشته شدن بیش از 817 مصری معترض منتهی شد، متهم است.

کمپین انتخاباتی کلینتون توضیحی درباره علت ملاقات‌های وی ارائه نداده است؛ اما اعلام کرد دیدارهای رسمی دیگری نیز در دستور کار وی قرار دارد. 

نیویورک تایمز: وداع اوباما با سازمان ملل و فرصت کلینتون برای تبلیغات

کلینتون درمورد ملاقات‌هایش گفت: مسائل مختلفی در جهان روی داده است و درک و فهم درست آنها نیازمند تعاملات دیپلماتیک است. ارتباطات دیپلماتیک من فقط به دوران وزارت در امورخارجه آمریکا و یا سناتور بودنم محدود نمی‌شود. از زمانیکه بانوی اول کاخ سفید بودم برای تعاملات بین المللی اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شدم.

هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته آغاز به کار کرد. سخنرانی رهبران کشورهای جهان در اجلاس سالانه این سازمان از 20 تا 26 سپتامبر (30 شهریور تا 5 مهر) برنامه ریزی شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار